سید علی مدنی‌زاده؛ دکترای اقتصاد دانشگاه شیکاگو آمریکا و ریاست دانشگاه مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف و دارنده نشان برنز المپیاد جهانی ریاضی سال ۲۰۰۰ در حضور رهبر انقلاب گفت: سرمایه انسانی در نظام حکمرانی کشور تضعیف شده است. به دلیل عدم مجهز بودن این نخبگان به علوم اداره کشور و نیز به دلیل غربالگری های غیرتخصصی کماکان جمعیت کمرنگی از آنها را در اداره امور و حل مسائل کشور می بینیم. عده ای مهاجرت کرده اند و دیگری در دانشگاه یا بخش خصوصی گوشه غزلت اتخاد کرده اند.

به گزارش جماران؛ سید علی مدنی‌زاده؛ دکترای اقتصاد دانشگاه شیکاگو آمریکا و ریاست دانشگاه مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف و دارنده نشان برنز المپیاد جهانی ریاضی سال ۲۰۰۰ گفت: آمار و ارقام کلان اقتصادی کشور خبر از فاصله قابل توجه از آنچه به دنبال آن بوده‌ایم، می‌دهد.

علی‌رغم هدف‌گذاری‌های مستمر نظام برای بهبود شرایط اقتصادی، ابلاغ اسناد بالادستی و شعار‌های سال که همگی در راستای افزایش تولید و کاهش تورم بوده‌اند و تاکیدات مستقیم حضرت‌عالی مبنی بر تحقق اهدافی، چون کنترل رشد نقدینگی، کاهش کسری بودجه، حل ناترازی‌های بانکی، هدفمندسازی یارانه‌ها و ... هنوز این اهداف محقق نشده‌اند.

حتی علی‌رغم تاکیدات حضرت عالی در طی چندسال اخیر مبنی بر توجه به حوزه هوش مصنوعی، مطالعات ما در دانشگاه صنعتی شریف نشان می‌دهد که در این حوزه نیز شتاب لازم محقق نشده و در حال عقب افتادن از رقبای خود هستیم.

تکرار و ماندگاری این مسائل به رغم آمد و رفت دولت‌ها این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چرا نظام حکمرانی کشور نمی‌تواند مسائل اساسی کشور را حل کند و حتی مسائل بزرگتر هم می‌شوند.

نظام حکمرانی ما همچون هواپیمای مسافربری مشهد است که در سه بعد تیم پرواز، موتور هواپیما و مسیریابی دچار آسیب شده است.

سرمایه انسانی در نظام حکمرانی کشور تضعیف شده است. به دلیل عدم مجهز بودن این نخبگان به علوم اداره کشور و نیز به دلیل غربالگری های غیرتخصصی کماکان جمعیت کمرنگی از آنها را در اداره امور و حل مسائل کشور می بینیم. عده ای مهاجرت کرده اند و دیگری در دانشگاه یا بخش خصوصی گوشه غزلت اتخاد کرده اند.

دچار تورم قوانین و آیین نامه ها شده ایم و قدرت حل مسائل اساسی کشور در نظام تصمیم گیری و اجرایی کاهش یابد.

 رویکرد غالب در نظام اقتصادی ما بجای حمایت مستقیم از مردم مبتنی شده بر توزیع انواع رانت های نهاده های تولید مانند انرژی، مواد اولیه، ارز و تسهیلات بانکی.

 مالکیت بنگاه ها را واگذار کرده اند، اما مدیریت ها را برای خود نگه داشته اند! در حال حاضر بخش خصوصی تنها مدیریت ۲۰ درصد از دارایی های شرکتی کشور را داراست!

حجم ویدیو: 44.04M | مدت زمان ویدیو: 00:08:19
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.