مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان تاکید کرد: رویاها و آرزوها در مورد ارمنستان با نام‌های مختلف ازجمله به اصطلاح «کریدور» به واقعیت نمی‌پیوندد.

به گزارش جماران؛ مهدی سبحانی سفیر کشورمان در ارمنستان تاکید کرد: روابط ایران و ارمنستان در حال توسعه است . در همه بخش ها مصمم به توسعه روابط هستیم.

شما موضع ما را درباره زنگزور به خوبی می دانید. در اخرین ملاقاتی که جناب آقای پاشینیان با رهبر معظم انقلاب در  تهران داشتند مقام معظم رهبری موضع جمهوری اسلامی ایران را در این ارتباط اعلام کردند .

ما مخالف هرگونه کریدوری که حاکمیت سرزمینی و تمامیت ارضی ارمنستان را نقض  کند، هستیم. این برخلاف منافع ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران است. 

همانطور که وزیر خارجه ایران با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کردند تمامیت ارضی همسایگان ما خط قرمز ما است .خوابهایی که برخی در ارتباط با این مسئله می بینند هیچ وقت تعبیر نخواهد شد.

آنچه که مقام های ارمنستان به من گفتند این است که کنترل امنیت و گذرگاه ها حتما تحت حاکمیت ارمنستان و نهادهای دولتی و امنیتی ارمنستان خواهد بود. 

جمهوری اسلامی ایران موافق این است که کنترل این منطقه تحت حاکمیت ارمنستان و در چارچوب نظارت ارمنستان در داخل خاک این سرزمین باشد و با این سناریو که دیگرانی از خارج از منطقه بخواهند امنیت این راه ها را تامین  کنند ، مخالف هستیم و دولت ارمنستان هم مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده است. 

تا جایی که مقام های ارمنستان برای من توضیح دادند بحث سپردن امنیت به یک سازمان خارجی یا شرکت خارجی مطرح نیست بلکه  حضور نماینده شرکت های تجاری همراه با بار آنها در هنگام تردد در خاک ارمنستان است و نه اینکه تامین امنیت این مسیر را به آنها سپرد. 

به من گفته شده که امنیت، نظارت و کنترل راه ها در اختیار دولت و حاکمیت ارمنستان و نهادهای امنیتی و داخلی این کشور خواهد بود.

درباره برگزاری نشست 3+3 تاریخ مشخصی پیشنهاد شده است و از طریق کانال های دیپلماتیک اعلام خواهد شد. 

حجم ویدیو: 4.11M | مدت زمان ویدیو: 00:01:50
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.