گزارش جی پلاس؛

سوءمدیریتی که مطالبه کی روش را 3 برابر کرد!

رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرده ایران به کی روش حدود 700 هزار دلار بدهکار است رقمی که با توجه به افزایش شدید نرخ ارز باعث افزایش حداقل 5 برابری بدهی به مربی پرتغالی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بدهی و مطالبات معوقات، نام آشناترین واژگان فوتبال ایران هستند. واژگانی که بارها باعث پرونده سازی هم در صحنه داخلی و هم در عرصه های بین المللی شده اند. بازیکنان و مربیان زیادی بابت "طلب های معوقه" خود دست به دامان نهادهای قانونی شده اند و در سوی مقابل باشگاه ها و نهادهای زیادی بابت "بدهی" های خود جریمه پرداخته اند و محرومیت هایی را متحمل شده اند.

اما در این بین داستان خارجی ها کاملا متفاوت است. چرا که دریافتی ها بر اساس ارز است و نه پول داخلی. کی روش نیز یکی از همین خارجی هاست که چند صد هزار دلار از فدراسیون طلب دارد و حالا عدد ریالیِ این رقم سر به آسمان گذاشته است.

سوء مدیریت مسئولان فدراسیون فوتبال باعث شده که شرایط بسیار سختی حاصل شود. بخش عمده ای از طلب کی روش به سال گذشته بر می گردد. بخشی نیز مربوط به پاداش صعود به جام جهانی است. با توجه به این که کمتر از دو ماه است که بازار ارز دچار نوسان شده می توان نتیجه گرفت که تقریبا تمام بدهی فدراسیون فوتبال به کی روش به زمانی بر می گردد که نرخ ارز هنوز فعالیت آسانسوری خود را آغاز نکرده بود.

اگر با مدیریت صحیح منابع مالی، بدهی کی روش در زمان خودش پرداخته می شد، برای هر یک دلار می شد به او 3500 تومان پرداخت کرد و به این ترتیب سر و ته تمام هفتصد هزار دلار طلب او را می شد با مبلغی در حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان جمع کرد. اما عدم تخصیص درست منابع و پاداش ها باعث تجمیع این بدهی شده و حالا در شرایطی که پاسخ استعلام قیمت دلار ، به تعبیر طنزآلودی الان است یا الان؟ این بدهی با نرخ ارز فعلی بالغ بر 8 میلیارد تومان خواهد شد.

مساله مهم تر محدودیت دولت در تخصیص منابع ارزی به موسسات مختلف است. از آنجایی که اولویت اختصاص ارز دولتی به کارهای اساسی و ضروری مانند دارو قرار است اختصاص پیدا کند، بعید است بتوان از محل منابع دولتی این میزان ارز را به فدراسیون پرداخت کرد.

مساله بعدی اینجاست که آیا فدراسیون اساسا صلاحیت دریافت ارز دولتی را دارد؟ به نظر می رسد پاسخ منفی باشد چرا که مسئولان حقوقی فدراسیون زمانی که پای قانون منع استفاده از بازنشستگان به میان می آید سینه را ستبر کرده و با افتخار می گویند که فدراسیون فوتبال NGO و یک نهاد غیردولتی است. حالا سوال اینجاست که نهاد غیردولتی چرا باید از ارز دولتی استفاده کند.

البته درآمد فدراسیون از کانال های خارجی از جمله فیفا به صورت دلاری خواهد بود که طبیعتا از آن طرف هم ارزش این منابع در قیاس با ریال بیشتر شده است اما فراموش نکنیم این تشکیلات هزینه های داخلی متعددی از جمله پرداخت حقوق کارکنان فدراسیون، نگهداری کمپ تیم های ملی، البسه تیم های ملی، اردوهای داخلی و... را دارد!

داستان تمدید قرارداد کی روش بسیار پیچیده شده و هر چند از مسائلی مانند تدارک برای جام ملت های آسیا و ... به عنوان موانع یاد می شود اما مسائل مالی آن هم در شرایط کنونی ارز نیز قطعا در این عدم تمدید بی تاثیر نبوده است.

دیدگاه تان را بنویسید