گزارش جی پلاس از چرایی رفت و برگشت ملی پوشان بسکتبال

آیا این دختران اهرم فشار شدند؟!

تیم ملی بسکتبال بانوان ایران به دلیل سهل انگاری فدراسیون در رقابت های قهرمانی آسیا با مشکل روبه رو شد هرچند وزارت ورزش مجبور شد این مشکل را حل کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی بسکتبال بانوان ایران با هزاران امید و آرزو راهی کشور هند شد تا بتواند در زیرگروه B رقابت های قهرمانی آسیا به مصاف حریفان برود و بعداز حدود 40 سال رنگ دیدار رسمی را ببیند.

تیم ملی دختران زیر 16 سال ایران در زیر گروه B  این رقابت ها با تیم های سریلانکا، هند و نپال هم گروه هستند. در حالی که در اولین روز این رقابت ها قرار بود ایران به مصاف سریلانکا برود و به نوعی ضربان قلب تمام بازیکنان برای حضور در یک تورنمنت مهم بیشتر شده بود به یکباره اعلام شد ایران از این رقابت ها حذف شده است.

علت عجیب بود. به دلیل بدهی چندساله فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی بسکتبال!

مشکلی که نه به دختران ربط داشت و نه به این بازی ها مربوط بود. با این حال گریبانگیر آنها شد تا آن ها که با هزاران امید به هند رفته بودند، خود را از حضور در قهرمانی آسیا باز مانده بمانند.

ساعاتی از این اتفاق نگذشته بود که محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال اعلام کرد این موضوع را بررسی می کند و به زودی این مشکل حل می شود.

شنبه شب بود که فدراسیون به صورت رسمی اعلام کرد این مشکل برطرف شده و دختران می توانند رقابت ها را ادامه بدهند. تیم ملی برابر سریلانکا با تاخیر یک روزه بازی کرد و با نتیجه 89 بر 32 با اقتدار پیروز شد.

اما نکته ای که مورد توجه است اینکه علت این حذف و  برگشت چه بود؟!

فدراسیونِ محمود مشحون که عمر زیادی دارد چگونه اجازه داد این اتفاق رخ بدهد و کنفدراسیون بسکتبال آسیا ولو برای چند ساعت اسم ایران را از مسابقه ها حذف کند؟

مشحون با تجربه اما به نظر می رسد که این بار مسیر شطرنج را در پیش گرفت و با بحرانی کردن شرایط تلاش کرد تا وزارت ورزش را مجبور به دخالت در کار کند.

خیلی عجیب بود که فدراسیون این بدهی را فراموش کرده باشد که این باعث گمانه زنی هایی هم شد. زمانی که تیم ملی زیر 16 سال از رقابت ها کنار گذاشته شد، وزارت ورزش که در شرایط سختی از هجمه انتقادها قرار گرفت، در جلسه فوری با محمود مشحون این مشل را با همکاری وزارت خارجه حل کرد.

در واقع وزارت ورزش مجبور شد این بدهی را پرداخت کند تا از هجمه انتقادها در امان بماند. اگر این اتفاق رخ نمی داد و تیم حذف می شد همه به وزارت ورزش اعتراض می کردند که چرا کاری نکرد تیم ملی در این رقابت ها بماند؟

شاید محمود مشحون هم از این شرایط استفاده کرد و برای اینکه این بدهی از بین برود وزارت را در شرایطی قرار داد که خودش مجبور شود بدهی را پرداخت کند تا بانوان در رقابت ها بمانند. چرا که این سوال هست که چرا در تمام مسابقه هایی که مردان در آن شرکت کرده بودند هیچ مشکلی پیش نیامده و در یکی از مهم ترین رقابتی که بانوان بعد از 37 سال حاضر بودند این اتفاق می افتد؟

اصلا اگر پیش بینی برای پرداخت این پول وجود نداشت، چرا اصلا تیم اعزام شد؟!

وزارت ورزش نمی توانست به مشحون نه بگوید. چرا که همه مدت ها منتظر حضور دختران باحجاب بسکتبال ایران در یک تورنمنت بودند و فدراسیون می دانست وزارت به خاطر این بدهی اجازه نمی دهد مشکلی برای شرکت کردن تیم در رقابت ها پیش بیاید.

در گذشته هم از این دست اتفاق ها کم رخ نداده و فدراسیون ها زمانی که در پرداخت بدهی دچار مشکل شدند سعی کردند با قرار دادن وزارتخانه در شرایط بحرانی، آن­ها را مجبور به پرداخت بدهی هایشان کنند؛ حربه ای که به نظر می رسد تا الان به خوبی جواب داده است.

محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال بعد از این اتفاق تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: پول در سفارت ایران آماده است و مشکل حل می شود.

 

photo_2017-10-23_14-24-01

 

به گزارش جی پلاس، مژده نظری، فاطمه آقازادگان، مریم شریعتی ،فاطمه مرتضوی، عسل نسترن طهرانی، رکسانا کریمی، روژین طلاکوب، پیونیک آراکلیان،  عسل محسنی، غزل ملکی، زینب غفاری و آیدا گل محمدین ترکیب تیم ملی را در این رقابت ها تشکیل می دهند.

 

photo_2017-10-21_20-55-57

 

دختران بسکتبالیست ایران با هدایت الهه دارستانی به عنوان سرمربی در کنار پوران عباسی (مربی) و فریناز طائرپور (سرپرست) به مصاف این حریفان می روند. این اولین حضور بین المللی بسکتبال دختران  ایران در رده سنی نوجوانان به حساب می آید.

2 تیم برتر سطح دو می توانند در دوره بعد رقابت ها در سطح یک حاضر باشند.

 

photo_2017-10-23_14-48-38

 

دیدگاه تان را بنویسید