جماران

پدیده جدیدی به نام لیگ قهرمانان اروپا!

در لیگ قهرمانان اروپا با فرمت جدید فشار روی همه تیم ها زیاد شده است و یک لغزش کوچک ممکن است برای هر یک از آن ها گران تمام شود.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: لیگ قهرمان اروپا در فصل ۲۵-۲۰۲۴ به شکل متفاوتی برگزار می شود. در فرمت جدید که گروه بندی وجود ندارد و به صورت لیگ است ۳۶ تیم حاضر در نخستین مرحله با هشت حریف متفاوت روبرو می شوند. این نحوه برگزاری موجب شده است شرایط برای تیم ها پیچیده شود، هر یک امتیاز نیز اهمیت زیادی داشته باشد، نتایج دور از انتظاری رقم بخورند و تیم های کوچک شکست های سنگینی را تجربه کنند. 

بایرن مونیخ بهترین شروع را داشت. باواریایی ها در بازی نخست پرگل ترین پیروزی تاریخ لیگ قهرمانان را به ثبت رساندند و با نتیجه ۹ بر ۲ دینامو زاگرب را شکست دادند اما در هفته دوم مغلوب استون ویلا شدند (یک بر صفر) و چهارشنبه شب مقابل بارسلونا تحقیر شدند. تیم ونسان کمپانی ۴ بر یک مغلوب آبی اناری ها شد تا پس از پایان هفته سوم با کسب تنها سه امتیاز در جایگاه بیست و سوم قرار بگیرد. بایرن برای اولین بار در تاریخ این رقابت ها سه بازی خارج از خانه خود را با شکست به پایان رساند. 

پس از پایان هفته دوم، دورتموند صدرنشین لیگ قهرمانان لقب گرفت‌. تیم آلمانی که در بوندسلیگا نتایج خوبی کسب نکرده است توانست دو بازی نخست خود را با پیروزی پشت سر بگذارد. ابتدا بروژ را ۳ بر صفر شکست داد و سپس یکی دیگر از نتایج پر گل این فصل لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد. زردپوشان ۷ بر یک سلتیک (تیمی که در اولین بازی اش ۵ بر یک اسلوان براتیسلاوا را شکست داده بود) را در هم کوبیدند. این برد قاطع در هفته سوم با یک شکست سنگین فراموش شد. شاگردان نوری شاهین در نیمه نخست مقابل رئال مادرید درخشیدند و ۲ بر صفر پیروز شدند اما در ۴۵ دقیقه دوم پنج گل دریافت کردند و علاوه بر شکست سنگین، جایگاهشان را در جدول از دست دادند.

لیگ قهرمانان اروپا

در کنار این نتایج متناقض چند تیم بر خلاف انتظار عالی عمل کردند. استون ویلا با کسب سه برد از هر سه بازی خود صدرنشین لیگ قهرمانان است. تیم اونای امری ابتدا یانگ بویز را سه بر صفر شکست داد و سپس در یک بازی هوشمندانه بایرن مونیخ را پشت سر گذاشت. ویلا سه شنبه شب بولونیا را با دو گل مغلوب کرد تا بدون گل خورده و با تفاضل گل بهتر نسبت به لیورپول ۹ امتیازی در جایگاه نخست قرار بگیرد. استون ویلا و لیورپول تنها تیم هایی هستند که تاکنون همه بازی هایشان را با برد پشت سر گذاشتند. 

به نظر می رسد تیم های فرانسوی با فرمت جدید بیش از همه وفق پیدا کردند. پس از منچسترسیتی هفت امتیازی که در جایگاه سوم قرار دارد دو تیم فرانسوی موناکو و برس با امتیاز مشابه به ترتیب در رتبه های چهارم و پنجم جای گرفتند. موناکو لیگ قهرمانان را با یک برد دور از انتظار شروع کرد و ۲ بر یک بارسلونا ۱۰ نفره را مغلوب کرد. با این حال در هفته دوم حریف دینامو نشد و به تساوی ۲ بر ۲ تن داد. تیم دوم لیگ فرانسه مقابل ستاره سرخ پیروزی پر گل ۵ بر یک را به دست آورد. 

برس یکی از شگفتی ساز های این فصل لیگ قهرمانان، اشتروم گراتس را مغلوب کرد و در هفته دوم با چهار گل سالزبورگ را در هم کوبید تا به جایگاه دوم صعود کند. برس که در لیگ فرانسه در میانه های جدول قرار دارد چهارشنبه شب یک تساوی ارزشمند را برابر بایرلورکوزن، قهرمان بوندسلیگا به دست آورد. درست است که لیل با کسب شش امتیاز در جایگاه پانزدهم قرار دارد اما هر دو پیروزی اش برابر دو تیم مادریدی به دست آمد. لیل در هفته دوم بر خلاف انتظار ها رئال مادرید را یک بر صفر شکست داد و چهارشنبه شب در یک کامبک ۳ بر یک اتلتیکومادرید را مغلوب کرد. در میان درخشش تیم های فرانسوی، پاری‌سن ژرمن تاکنون ناامید کننده ظاهر شده است و و با کسب چهار امتیاز در رتبه نوزدهم قرار دارد. 

یکی از معایب بزرگ فرمت جدید گلباران شدن تیم های کوچک است. البته آن ها در کشورشان قدرتنمایی می کنند اما در لیگ قهرمانان این فصل تنها به یک حریف برای بهتر کردن تفاضل گل تیم ها تبدیل شدند. دینامو، سالزبورگ، سلتیک، ستاره سرخ، اسلوان و یانگ بویز از ۴۲ قهرمانی ممکن در لیگ ۳۸ جام به دست آوردند. با این حال تا پایان هفته سوم لیگ قهرمانان این شش تیم تنها ۱۵ گل به ثمر رساندند و در مقابل ۵۹ گل دریافت کردند، تفاضل گل منفی۴۴. 

لیگ قهرمانان اروپا

در فصل های گذشته تیم های بزرگ خیلی به تفاضل گل نیاز نداشتند اما در فرمت جدید هر یک گل می تواند جایگاه تیم را چند پله تغییر دهد. در حال حاضر تیم های سوم تا نهم جدول هفت امتیازی هستند و جایگاهشان با تفاضل گل مشخص شده است‌. به همین خاطر تیم ها هر چقدر بتوانند گلزنی می کنند. این موضوع به ضرر تیم های کوچک تمام شده است. درست است آن ها با افزایش تعداد تیم های حاضر در مرحله نهایی فرصت بازی با تیم های قدرتمند را پیدا می کنند اما اغلب این دیدارها با شکست های سنگین همراه می شوند. 

چنین شرایطی کار را برای دفاع و بخصوص دروازه‌بان این تیم ها سخت می کند. به عنوان مثال در دیدار بایرن مونیخ و دینامو، ایوان نویستیچ ۹ گل دریافت کرد اما او ۱۰ ضربه دیگر بازیکنان بایرن را مهار کرد و در این رابطه در هفته نخست بیشترین مهار را در میان دیگر دروازه‌بان ها داشت. باواریایی ها در این دیدار ۲۹ ضربه به سمت دروازه نویستیچ زدند که تنها سه شوت خارج از چارچوب بود. تیم هایی که خط حمله قدرتمندی دارند از شوت زدن به سمت دروازه خسته نمی شوند و به دنبال ثبت گل های بیشتری هستند. هر چقدر دفاع ضعیف تر باشد این فرصت برایشان راحت تر فراهم می شود. 

با گذشت سه هفته می توان به این نتیجه رسید در فرمت جدید شرایط برای تیم ها سخت تر و پیچیده تر شده است. آن ها به جای بازی و شناخت سه تیم باید با هشت تیم روبرو شوند. تنها کسب برد کافی نیست و تعداد گل ها اهمیت دارند چون ممکن است یک تیم به خاطر تفاضل گل کمتر مجبور شود در پلی اف بازی کند و این به معنای انجام بازی اضافه است. با توجه به فشرده بودن برنامه بازی ها این موضوع به ضرر تیمی که در پلی اف بازی کند تمام می شود. در فرمت جدید جایگاه ها هر هفته ممکن است دستخوش تغییرات زیادی شوند و با یک باخت یا مساوی یک تیم چند پله سقوط کند. به همین خاطر در این فصل لیگ قهرمانان رقابت شدید و نزدیک است. 

دیدگاه تان را بنویسید