در گفت‌وگو با جماران مطرح شد

وضعیت قرمز در بسکتبال ایران/ غریب پرست شده ایم!

ملی پوش پیشین بسکتبال اعتقاد دارد شرایط این رشته اصلا خوب نیست و حتی بازیکنانی که قرارداد بسته‌اند و در لیگ برتر حضور دارند از وضعیت موجود راضی نیستند.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران؛ فصل جدید  لیگ برتر بسکتبال در حالی با یک هفته تاخیر از نوزدهم مهر آغاز شد که تعدادی از بازیکنان خوب که حتی سابقه حضور در تیم ملی دارند بدون تیم مانده‌اند و این موضوع توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این که بالاترین سطح بسکتبال کشور بدون حضور بازیکنان نام آشنا پیگیری می‌شود آسیب جبران ناپذیری به تیم ملی خواهد زد؛ از طرفی دیگر بسکتبال شغل اصلی بسیاری از بازیکنان است و در این شرایط سخت اقتصادی تیم نداشتن مشکلات بازیکن را  دو چندان خواهد کرد.

فرید اصلانی بسکتبالیست ایران در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جماران، در این خصوص گفت: امسال شرایط لیگ اصلا خوب نیست و تیم‌هایی که حضور پیدا کرده‌اند وضعیت جالبی ندارند به خاطر همین چه بازیکنان تیم ملی، چه ملی پوشان قبلی و چه دیگر بازیکنان  که قرارداد بسته‌اند راضی نیستند. به هر حال شرایط  اقتصادی تأثیر گذار است اما تاکنون  هرگز اوضاع را به این شدت ندیده بودم.  خود من به شخصه از تیم‌های مختلف پیشنهاد داشتم اما  جالب نبود و با توجه به این که دوره بازیگری ما کوتاه است این پیشنهادات مناسب نیست. می‌توان گفت قراردادهای ما به دوران چند سال گذشته بازگشته و فکر می‌کنم به خاطر همین وضعیت خوبی نداریم.

او افزود: یک بسکتبالیست برای این که بتواند ورزشکار حرفه‌ای در سطح اول کشور شود باید  کل روز خود را برای ورزش بگذارد؛ دو جلسه در روز تمرین و هزینه‌های تغذیه و لوازم ورزشی که سنگین است و بسکتبال هم به عنوان شغل او حساب می‌شود؛  از طرفی زمان این ورزش حرفه‌ای هم محدود است بنابراین تمامِ وقت خود را می‌گذارد و زمانی هم وارد زمین می‌شود  هزار دغدغه دارد که آیا این تیم تا آخر لیگ خواهد ماند؟ آیا  واقعا حق ما را پرداخت می‌کنند؟ امکانات در چه سطحی است؟  موضوع دیگر این که در حال حاضر اسپانسرها  حامیانی نیستند که بتوان  گفت قوی هستند و تیم را حمایت می‌کنند تا بازیکن تمام ذهنش فقط روی مسابقات باشد به خاطر همین تحت فشار قرار می‌گیریم. چند تیم باسابقه داشتیم که در لیگ حضور داشتند و بازیکن افتخار می‌کرد برای آن تیم بازی می‌کند اما دیگر در لیگ نیستند.

اصلانی با بیان اینکه باشگاه‌ها غریب پرست هستند توضیح داد: ما تازه امسال توانستیم طلب دو سال پیش خود را از باشگاه دریافت کنیم و قطعا ارزش این پول پایین تر آمده است. شرایط و نوع صحبت این بود که باید از محصول ایرانی استفاده شود بنابراین باید از بازیکن ایرانی هم بیشتر استفاده کنند اما اکنون غریب پرستی می‌کنیم البته من نمی‌گویم بد است چون بازیکن خارجی به تیم کمک می‌کند اما بازیکنی که با کیفیت باشد و یک نکته مثبتی به بسکتبال ما اضافه کند وگرنه  همین بازیکنانی که اکنون در تیم ملی حضور دارند توانایی‌شان چند برابر این بازیکنان خارجی است که باشگاه‌ها جذب می‌کنند پس می‌توانند کمک حال جوان‌ترها باشند. ما بازیکن معمولی می‌آوریم صرف این که فقط بازیکن خارجی داشته باشیم و هیچ کمکی نمی‌کنند و به ضرر تیم‌ها هم هستند.

ملی پوش پیشین بسکتبال در ادامه گفت: یک تیم ملی سرحال از دل یک لیگ خوب بیرون می‌آید؛ وقتی لیگ از همین اول آنقدر پر حاشیه است قطعا شرایط را برای تیم ملی هم سخت می‌کند. همه بازیکنان دلسرد شده‌اند حتی بازیکنانی که امسال با قرارداد خوب در لیگ حضور دارند از سال بعد خود می‌ترسند چون ممکن است وضعیت بدتر شود. ما چند سالی است که در سطح ملی نتایج خوبی کسب نمی‌کنیم و مسابقات مهمی از جمله کاپ آسیا هم در پیش داریم بنابراین باید شرایطی فراهم شود که به تیم ملی کمک کند.

فرید اصلانی در پایان صحبت‌های خود گفت: به هر حال اکنون بازیکنان خیلی خوبی از لیگ خارج هستند و تیم ندارند که اتفاقا همه سابقه ملی دارند و می‌توانند به لیگ کمک کنند که کیفیت بهتری داشته باشد اما شرایط مناسبی نیست و فکر می‌کنم پشت این تصمیمات هیچ فکری نبوده است. به عنوان بازیکن از فدراسیون انتظار داریم با مذاکره‌ای که می‌کنند اسپانسرهایی را جذب کنند که توانایی بالایی داشته باشند؛  این که همه بازیکنان بخواهند بیرون باشند واقعا شرایط سخت می شود. اکنون اگر در سطح جامعه هم ببینید دیگر نام بسکتبال آن‌چنان نمی‌آید و اسپانسر هم دلسرد می‌شود و حتی اگر توان هم داشته باشد هزینه نمی‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید