جماران

اعلام جرم بیرانوند علیه بیرانوند؛ قانون را از خواب بیدار کنید

دروازه بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران مدت هاست با اعمال و رفتارش از نظر اخلاقی مورد نکوهش قرار گرفته و حالا مقابل رسانه ها با تهدید یکی از مسئولان باشگاه پرسپولیس علیه خودش اعلام جرم کرد!

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران؛ شبنم روحی: علیرضا بیرانوند دروازه بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه تراکتور با جریمه 20 میلیارد تومانی و البته 4 ماه محرومیت تعلیقی مواجه شد. پرونده شکایت پرسپولیس به خاطر فسخ غیرقانونی بیرانوند با این باشگاه از اوایل تیرماه در کمیته تعیین وضعیت به جریان افتاد و بعد از بیش از 3 ماه سرانجام رای پرونده اعلام شد.

بنابر اعلام برخی رسانه ها این رای چندین هفته قبل مشخص و در آن بیرانوند 4 ماه محروم شده بود. اینکه فشارها از جانب چه کسانی بوده و آیا تهدید تاج از سوی زنوزی که در مصاحبه با رسانه ها انجام داده بود در این موضوع تاثیر داشته یا شرایط به شکل دیگری بوده مشخص نیست. 

آن چه که همه می دانند و کارشناسان حقوقی به آن اشاره کردند این است که حکمی که برای بیرانوند اعلام شده به هیچ عنوان قانونی نیست. اگر او تخلف کرده باید محرومیت قطعی داشت نه اینکه او هرکاری دلش می خواهد انجام دهد و بعد به خاطر اینکه دروازه بان تیم ملی است حکمی غیرقانونی برای او صادر شود. با توجه به این حکم زین پس تمام ملی پوشان به خودشان اجازه می دهند به هرشکل که دوست دارند رفتار و قراردادشان را فسخ کنند و حتما از پرونده بیرانوند هم به عنوان نمونه استفاده خواهند کرد. 

نکته جالب توجه اینکه در هفته های اخیر هرگاه از بیرانوند درباره این پرونده سوال می شد یا از جواب دادن طفره می رفت یا با اطمینان می گفت که هیچ کار غیرقانونی انجام نداده است.

اما بیرانوند در پایان دیدار تراکتور و فولاد که به باخت تیم تبریزی انجامید و اتفاقا او نیز اشتباه تاثیرگذار روی گل اول داشت یک اقرار باورنکردنی انجام داد. او جلوی دوربین و میکروفون رسانه ها با بیان اینکه جریمه 20 میلیاردی را نمی دهد اعتراف کرد که 5 میلیارد تومان به یکی از اعضای هیات مدیره پرسپولیس برای الحاقیه قراردادش شیرینی یا همان رشوه داده است! او گفت: نه تنها این 20 میلیارد تومان را نمی‌دهم، بلکه آن پنج میلیارد تومانی که بابت اضافه کردن الحاقیه قراردادم هیئت مدیره باشگاه‌شان (پرسپولیس) به‌عنوان شیرینی از من گرفتند، پس می‌گیرم!

نکته جالب توجه اینکه بیرانوند به شکلی از این موضوع صحبت و تهدید به انتشار فیلم می کند که متوجه نیست یک طرف ماجرای رشوه دادن خودش بوده است.

با توجه به قوانین، او و فردی که رشوه گرفته هردو باید یک سال محروم شوند. ضمن اینکه دروازه بان تیم ملی که رفتارهایش این روزها هیچ شباهتی به شماره یک بودن ندارد باید برای اتهامی که زده سند ارائه دهد؛ سندی که قطعا باعث محکومیت خودش است.

علیرضا بیرانوند که در سال های اخیر درون دروازه تیم ملی و پرسپولیس بی رقیب بوده اما هنوز به مرز پختگی رفتاری نرسیده و به نظر می رسد با توجه به جایگاهی که دارد تصور می کند می تواند هرکاری انجام دهد و نیازی هم به پاسخگویی به مراجع قضایی ندارد. مصونیت قانونی که برای بیرانوند وجود دارد می تواند برای آینده فوتبال ایران بسیار خطرنارک باشد و هرکسی با جایگاه فنی بالا به خودش اجازه بدهد قانون را دور بزند؛ البته اگر باور کنیم این اولین بار بوده که چنین اتفاقی در فوتبال ایران رخ داده است!

ضمن اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال باید پیگیر فرد یا افراد رشوه گیرنده نیز باشند تا چند سال بعد مجبور نباشند دوباره برای پرونده فساد به تعامل با قوه قضاییه بپردازند. متاسفانه تا زمان نگارش این مطلب تنها واکنش به اظهارات بیرانوند احضار او به کمیته انضباطی بوده اما این توقع می رود که شدیدترین جریمه و محکومیتی که در چنین مواردی شامل حال یک فرد می شود را برای بیرانوند در نظر بگیرند حتی اگر به قیمت غیبتش در تیم ملی بیانجامد.

دیدگاه تان را بنویسید