جماران

اوبرگ، بازیکنی که در جریان مسابقه سکته قلبی کرد، احیا شد و به بازی اش ادامه داد!

بازیکن آرژانتینی- اروگوئه ای در جریان جام جهانی ۱۹۵۴ سکته قلبی کرد و از نظر بالینی فوت کرد اما در ادامه به میدان بازگشت.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: ادواردو اوبرگ مانند مارسلو بیلسا، سرمربی کنونی اروگوئه یکی از آرژانتینی هایی بود که هدایت تیم ملی کشور همسایه را بر عهده داشت و زمانی که برای تیم ملی اروگوئه بازی می کرد اتفاق باورنکردنی برایش رخ داد. او تقریبا برای چند دقیقه مرده بود اما توانستند او را دوباره زنده کنند... و به بازی اش ادامه داد! چند روز بعد به میادین بازگشت و گلزنی کرد. در ادامه به جزییات این داستان باور نکردنی پرداخته می شود. 

اوبرگ هشتم اکتبر ۱۹۲۷ در کوردوبا آرژانتین متولد شد اما نخستین جام جهانی اش را با تیم ملی اروگوئه در سال ۱۹۵۴ در سوییس تجربه کرد. اروگوئه دوره قبل (۱۹۵۰) در یک بازی به یادماندنی که به ماراکاناسو معروف شد توانست برزیل میزبان را شکست دهد و قهرمان شود. به نوشته tycsports، سلسته در جام جهانی ۱۹۵۴ در نیمه نهایی باید با تیم قدرتمند مجارستان روبرو می شد. در مجارستان ستاره هایی همچون فرانس پوشکاش، زولتان شیبور، شاندور کوچیش، ناندور هیدگکوتی و یوژف بوژیک بازی می کردند که رکورد ۳۲ بازی بدون شکست را به ثبت رسانده بودند. 

مجارستان با گل های شیبور و هیدگکوتی ۲ بر صفر پیش افتاده بود که اوبرگ ظاهر شد و اولین گل را در دقیقه ۷۵ به ثمر رساند و سپس در دقیقه ۸۶ بازی را مساوی کرد. پس از شادی وصف ناشدنی و بغل کردن های محکم هم تیمی هایش اوبرگ روی زمین افتاد و هوشیاری اش را از دست داد. یکی از هم تیمی هایش تلاش کرد او را بهوش آورد اما موفق نشد. کارلوس آباته، حرکت شناس تیم سریع وارد زمین شد و بدن بازیکن را بدون جان روی زمین دید. او تلاش کرد اوبرگ را احیا کند و  قرص کورامینا به او داد. 

ادواردو اوبرگ

همه نگران و بی قرار بودند. اوبرگ از نظر بالینی فوت کرده بود اما احیا شد. در چنین شرایطی بازیکن آرژانتینی-اروگوئه ای متوجه شد که بازی در وقت های اضافه در حال پیگیری است و خواست که به زمین برود چون می دانست که اروگوئه تعویض هایش تمام شده است! با این حال حضورش در زمین کافی نبود. کوچیش دومین گلش را به ثمر رساند و مجارستان را راهی فینال کرد. آن نخستین شکست اروگوئه در تاریخ جام جهانی بود. چند روز بعد اروگوئه در دیدار رده بندی به مصاف اتریش رفت. یک شکست دیگر، این بار ۳ بر یک. ارنست اشتویاسپال، لوییس کروس (گل به خودی) و ارنست اوکوریک گل های اتریش را به ثمر رساندند. تک گل اروگوئه را اوبرگ وارد دروازه حریف کرد، بازیکن آرژانتینی که برای اروگوئه از جان مایه گذاشت. 

حضور اوبرگ به عنوان سرمربی تیم ملی اروگوئه 

ادواردو اوبرگ

او پس از خداحافظی از فوتبال در سال ۱۹۶۱، به مربیگری روی آورد. در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک هدایت اروگوئه را بر عهده داشت و در جایگاه چهارم قرار گرفت، همان رتبه ای که به عنوان بازیکن در سال ۱۹۵۴ تجربه کرده بود. برای مرحله انتخابی دوباره بر نیمکت نشست اما نتوانست سلسته را به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین برساند. در مجموع در ۲۷ بازی یازده پیروزی، ۹ مساوی و هفت شکست را تجربه کرد. سپس به پرو رفت و در سال ۱۹۹۶ درگذشت. 

 

دیدگاه تان را بنویسید