جماران

اوپن آمریکا؛ از قهرمانی مرد پرحاشیه این روزهای تنیس جهان تا رفتار زشت زن قزاق با توپ جمع کن

یانیک سینر که به خاطر دوپینگ حواشی زیادی داشت قهرمان تنیس اپن آمریکا شد و یولیا پوتینسوا به دلیل رفتارش زشتش در آخرین گرند اسلم سال مجبور به عذرخواهی شد.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: تنیس اُپن آمریکا با قهرمانی یانیک سینر به پایان رسید. تنیسور ایتالیایی در فینال با نتیجه قاطع ۳ بر صفر تایلر فریتس را شکست داد و برای نخستین بار فاتح این رقابت ها شد. مرد شماره یک جهان در حالی به این افتخار دست یافت که پیش از شروع آخرین گرند اسلم سال به خاطر فاش شدن دوپینگش جنجال زیادی به راه انداخت. 

بیستم آگوست خبر دوپینگ سینر همه را شگفت زده کرد. تست سینر در تنیس ایندین ولز (ماه مارس) دو بار مثبت اعلام شد. در خون او کلاستبول دیده شد که از طریق ماساژ جانکومو نالدی، فیزیوتراپش وارد بدنش شده بود. انگشت تنیسور ایتالیایی جراحت داشت و در دارویی که نالدی برای درمانش استفاده کرد این ماده ممنوعه وجود داشت. با این حال مرد شماره یک جهان محروم نشد. تنها امتیازات و جایزه نقدی ای که از ایندینز ولز به دست آورده بود از او گرفته شد. 

این اتفاق در حالی رخ داد که تنیسورهایی با شرایط مشابه همچون سیمونا هالپ و نیکلاس جری محروم شده بودند. با این حال سینر در مسابقات بعدی در میامی شرکت کرد و قهرمان شد. تنیسور ایتالیایی اعلام کرد نمی دانسته است این ماده وارد بدنش شده است و ای تی پی اظهاراتش را قبول کرد. این سازمان معتقد بود چون درصد کلاستبول خیلی کم بوده و روی عملکرد سینر تاثیر نگذاشته است می تواند به رقابت خود ادامه دهد. 

تنیس اپن آمریکا

نکته جنجالی دیگر این بود که این موضوع برای پنج ماه پنهان ماند و پس از آشکار شدن دوپینگ سینر سیلی از انتقادات سرازیر شد. نیک کیریوس از نخستین کسانی بود که انتقاد کرد و اعلام کرد باید عدالت در رابطه با همه یکسان باشد. نواک جوکوویچ نیز از پنهان کاری ای تی پی انتقاد کرد و گفت که باید با تمام تنیسور ها فارغ از جایگاه و شخصیتی که دارند به یک شکل رفتار کرد. 

در جریان اپن آمریکا راجر فدرر درباره این قضیه صحبت کرد و گفت: "سوال این است که چطور اجازه یافت به بازی کردن خود ادامه دهد..." با وجود تمام این حواشی سینر حریفانش را یکی از پس از دیگری شکست داد و قهرمان شد. او در هفت بازی خود تنها در دو دیدار یک ست واگذار کرد (برابر مک دونالد و مدودف) و بقیه تقابل هایش با نتیجه ۳ بر صفر به پایان رسید‌. تنیسور ایتالیایی توانست دومین گرند اسلم خود را فتح کند. او پیش از این در ژانویه قهرمان اپن استرالیا شده بود.

اتفاق های مهم دیگری در آخرین گرند اسلم سال رخ دادند. اغلب تنیسورهای برتر رنکینگ بخصوص در بخش مردان عملکرد ضعیفی داشتند و در میان تعجب همگان پیش از رسیدن به یک چهارم نهایی حذف شدند. کارلوس آلکاراس یکی از آن ها بود. تنیسور اسپانیایی و فاتح رولان گاروس و ویمبلدون ۲۰۲۴ در دور دوم برابر حریف نه چندان مطرحش بوتیک فان د زانسخیولپ با نتیجه عجیب ۳ بر صفر شکست خورد. 

در دور سوم نواک جوکوویچ، مدافع عنوان قهرمانی ۳ بر یک از الکسی پاپرین استرالیایی باخت. تنیسور صربستانی پس از پایان بازی از آن به عنوان یکی از بدترین بازی های دوران ورزشی اش یاد کرد. کوکو گوف، دیگر مدافع عنوان قهرمانی (در بخش زنان) در دور چهارم از ناوارو هموطنش شکست خورد تا هیچ یک از مدافعان عنوان قهرمانی حتی به مرحله یک چهارم نهایی هم نرسند. 

تنیس اپن آمریکا

نکته مشترک در رابطه با جوکوویچ و گوف تعداد خطاهای بیشمارشان در آخرین بازی شان بود. نوله ۱۴ خطای دوبل داشت و گوف ۱۹ خطا. تنیسور آمریکایی به بیماری رقاصک مبتلا است و پس از پایان این رقابت ها به دنبال درمان خواهد رفت. دلیل اصلی عملکرد ضعیف تنیسورها در آخرین گرند اسلم سال فشرده بودن برنامه بازی ها بود. ویمبلدون، المپیک ۲۰۲۴ پاریس و اپن آمریکا پشت سر هم و در فاصله ای نزدیک برگزار شدند. خستگی تنیسورها موجب شد سطح بازی های آخرین گرند اسلم سال پایین باشد. 

یکی از لحظات جنجالی اپن آمریکا رفتار زشت یولیا پوتینسوا در جریان دیدار برابر پائولینی بود. تنیسور قزاق در حالی که از حریف ایتالیایی اش عقب بود خشم خود را روی توپ جمع کن بازی ها خالی کرد. او زمانی که خواستار توپ شد و توپ جمع کن توپ ها را یکی پس از دیگری به سمتش پرتاب می کرد آن ها را نگرفت و بدون این که حرکت کند تنها به روبرو نگاه کرد. چند ثانیه پس از پرتاب توپ ها پوتینسوا آن ها را از روی زمین جمع کرد. این رفتار زشت به شدت توسط جامعه تنیس و هواداران محکوم شد. در نهایت تنیسور قزاق به خاطر این رفتارش عذرخواهی کرد. 

حضور چهار آمریکایی در نیمه نهایی اتفاقی خاص برای میزبان بود. در بخش مردان فریتس و تیافو، دو تنیسور آمریکایی یکی از دیدارهای نیمه نهایی را برگزار کردند و فریتس با پیروزی ۳ بر ۲ راهی فینال شد. در بخش زنان پگولا آمریکایی با غلبه بر موخووا به دیدار نهایی صعود کرد اما ناوارو مغلوب آرینا سابالنکا شد. در فینال پگولا با نتیجه ۲ بر صفر از سابالنکا شکست خورد و در کسب قهرمانی ناکام ماند. سابالنکا برای نخستین بار فاتح اپن آمریکا شد. او پیش از این در ژانویه قهرمان اپن استرالیا شده بود.

یکی دیگر از نکات قابل توجه اپن آمریکا outfit نائومی اوساکا بود. تنیسور ژاپنی با پوششی متفاوت و خاص که توجه همه را جلب کرد در این رقابت ها حاضر شد. زمانی که اولین بار وارد زمین شد گرمکنی سفید به تن داشت که پاپیون بزرگ سبزی در پشتش قرار داشت و زیر دامن ساتن سبز رنگش تور چین دار دیده می شد. روی کتانی سبز و سفیدش پاپیون سفیدی نقش بسته بود. لباس اصلی اوساکا سبز بود و پشت دامن چین دارش پاپیون سفید بزرگی دیده می شد. 

لباس تنیسور ژاپنی برای بازی هایی که شب برگزار می شد رنگ متفاوتی داشت. این بار outfit اوساکا یکدست مشکی بود و تنها پاپیون های روی گرمکن و لباس اصلی سفید بود. روی کتانی مشکی و سفید اوساکا نیز پاپیونی سفید نقش بسته بود. قهرمان اپن آمریکا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ از آن به عنوان بهترین outfit خود در دوران حرفه ای اش یاد کرد. او با الهام گرفتن از فرهنگ ژاپن بخصوص هاراجوکو با چنین لباس به یادماندنی در نیویورک حاضر شد.

تنیس اپن آمریکا

دیدگاه تان را بنویسید