در گفت و گو با جماران؛

مربی والیبال ایران: باید به پیاتزا فرصت بدهند/ ما نتوانستیم یک بازیکن حتی نصف استعداد معروف را پیدا کنیم!

یک کارشناس والیبال درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران معتقد است باید به او زمان کافی برای اجرای برنامه هایش داده شود.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران؛ سرانجام بعد از مدت ها بلاتکلیفی تیم ملی والیبال ایران و حضور کوتاه مدت پائز به عنوان سرمربی، فدراسیون از سرمربی جدید ملی پوشان رونمایی کرد. روبرتو پیاتزا رسما با قراردادی 4 ساله (2+2) سرمربی تیم ملی والیبال شد تا حالا طرفداران این رشته منتظر شروعی جدید و دوران تازه ای در والیبال باشند.

در همین راستا، عارف باقر زاده مربی و کارشناس والیبال در گفت‌وگو با سرویس ورزشی جماران، در خصوص انتخاب پیاتزا به عنوان سرمربی جدید تیم ملی گفت: من اعتقاد دارم هر مربی که هدایت تیم ملی را بر عهده می‌گیرد باید به صورت تمام وقت فعالیت کند و نیاز به زمان دارد. قطعا هر مربی که نسبت به بازیکنان و مجموعه‌ای که در آن کار می‌کند شناخت داشته باشد نتیجه می گیرد بنابراین فرقی نمی‌کند از کدام قاره آمده باشد و با چه سبک و سیاقی کار کند. در اصل اولین اولویت این است که یک قرارداد بلند مدت داشته باشد.

او افزود: شناخت خیلی زیادی نسبت به پیاتزا نداریم و باید ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد. ما ایرانی ها نه تنها در والیبال بلکه در تمام رشته‌ها احساسی هستیم و این مسئله خیلی در روحیه، عملکرد و کسب نتیجه تاثیر گذار است؛ به همین دلیل مربی اگر روانشناس خوبی باشد می‌تواند از ظرفیت کامل بازیکنان استفاده کند تا نتیجه حاصل شود. چند مربی جزو گزینه‌های فدراسیون بودند که مندس خیلی به انتخاب شدن نزدیک شده بود اما نمی‌دانم چه اتفاقی رخ داد. امیدوارم بهترین تصمیم گرفته شده باشد و والیبال به روزهای اوج برگردد.

باقرزاده گفت: طبیعتاً فدراسیون خیلی علاقه مند است که بهترین گزینه و مربی‌ها را انتخاب کند اما گاهی شرایطی رقم می‌خورد که شاید فرد مقابل علاقه ای به همکاری نداشته باشد که بیشتر به دلیل رقم قرارداد این اتفاق رخ می‌دهد، اما امیدوارم سرمربی جدید با ظرفیتی که والیبال ایران دارد موفق باشد. پیاتزا در هلند عملکرد بدی نداشت و سال‌ها روی نیمکت این کشور نشسته بود و نتایج خوبی هم کسب کرد.

مربی والیبال ایران با اشاره به انتخاب دستیاران ایرانی از بین بازیکنان نسل طلایی، از جمله سعید معروف، گفت:  یادم می آید زمان مدیریت داورزنی و مرادی زمزمه شده بود که میان گزینه‌های داخلی و خارجی نام سعید معروف هم مطرح است اما قطعا معروف هم از یک طرف مشاورانی دارد و از طرف دیگر نسبت به والیبال ایران شناخت کامل دارد. خیلی‌ها می‌گفتند در آن مقطع زمانی می‌سوزد. سعید بسیار دوست داشتنی است و شخصیت کاریزماتیکی دارد و قطعا هم بین گزینه‌ها قرار دارد اما در نهایت فدراسیون باید تصمیم بگیرد و نظر خود معروف است که آیا برای کمک بیاید یا نه. حتما بازیکنان نسل طلایی بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانند تجربه‌های خودشان را در اختیار تیم ملی بگذارند و کنار بازیکنان باشند.

عارف باقر زاده همچنین با بیان دلایلی که موجب می‌شود تیم ملی بزرگسالان مانند جوانان نتایج خوبی کسب نکند گفت: همیشه گفته ام بازیکنان جوان ما در فاصله‌ای که از این رده سنی وارد بزرگسالان می‌شوند، ریزش زیادی دارند، اگر فوتبال را نگاه کنید بازیکن از رده جوانان وارد امید و بعد بزرگسالان می‌شود و در این مدت مدام بازی می‌کند بنابراین دیده می‌شود، اما در والیبال متاسفانه چنین چیزی نیست بنابراین ریزش زیادی داریم.  بازیکن باید در طول سال آنقدر بازی کند و تجربه بدست بیاورد که وقتی وارد بزرگسالان شد بتواند کمک کند. بازیکنان جوانان ما در رده ملی خیلی خوب هستند اما در باشگاهی ذخیره می‌نشینند و متأسفانه زمان را از دست می‌دهند. به دوستان پیشنهاد داده بودم اجازه ندهید بازیکنان نوجوان و جوان ما به باشگاه‌هایی بروند که بازیکن ذخیره باشند. چطور بازیکنان سرباز ما در تیم‌های نظامی بازی می‌کنند بدون این که پولی بگیرند، باید برای نوجوانان و جوانان ما هم چنین نگاهی باشد. گاهی در صحبت‌ها با دوستان می‌شنوم فلان باشگاه به فلان بازیکن این مقدار پول می‌دهد و ما نمی‌توانیم به آن بازیکن بگوییم مثلا در دسته یک بازی کن و پول نگیر اما ذخیره نباش؛ وقتی بازیکن سرباز می‌شود نباید پول بگیرد  پس در رده نوجوانان و جوانان هم باید چنین نگاهی داشته باشیم تا بین این 40-50 بازیکن پنج نفر بازیکن خوب کشف کنیم. وقتی در رده پایه نگاه مادی مطرح شود همین است که تیم بزرگسالان لطمه می‌خورد.

او در پایان گفت: سعید معروف شاید 20 سال در سطح بزرگسالان بازی کرده باشد و در این مدت اگر دروغ نگویم شاید چهل پاسور در  جوانان و نوجوانان داشتیم که در رده ملی بازی کردند اما الان کجا هستند؟ ما نتوانستیم یک بازیکن حتی نصف استعداد معروف را پیدا کنیم!  آنقدر در آسیایی و .... نتیجه گرفتند اما آمدند در مسابقات باشگاهی دیده نشدند. در صورتی که بازیکن باید بازی کند تا پخته و باتجربه شود. به هر حال سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد، امیدوارم پیاتزا کامل در اختیار تیم باشد و این فرصت را به او بدهند تا بتواند برنامه‌های خود را عملی و شناخت کافی نسبت به بازیکنان و فرهنگ ما پیدا کند تا به دوران خوب گذشته برگردیم چون شایستگی‌اش را داریم. فدراسیون هم باید تعامل کامل را با سرمربی داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید