جماران

شیتال دوی؛ تیرانداز بدون دستی که در پاریس همه را به وجد آورد!+ عکس

ورزشکار هندی که دست ندارد و با پای خود تیراندازی می کند عملکرد فوق العاده ای در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس داشت.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: شیتال دوی ۱۷ سال دارد. او در دهکده لویدهار در کیشتوار، شمال هند متولد شد. دوی به خاطر اختلال مادرزادی غیر معمول به نام فکوملیا دست ندارد. این معلولیت مانع از آن نشد که ورزشکار نشود و در مسابقات تیراندازی با کمان پارالمپیک پاریس ندرخشد. او با توانمندی بالا تیر را با پای راست خود روی کمان می گذارد و با پای خود وسیله را بلند می کند، به هدف نگاه می کند و با تکیه بر فک خود تیراندازی می کند. تکنیک فوق العاده ای که به نظر می رسد منطق را به چالش می برد و علاوه بر این او را در میان بهترین های ماده خود قرار داد (تیر ۱۰ امتیازی زد).

دوی با وجود اینکه با شرایط فیزیکی خاصی به دنیا آمد و او را با چالش هایی روبرو کرد هیچگاه در کودکی خودش را محدود نکرد. سرگرمی مورد علاقه اش بالا رفتن از درخت ها بود. به نوشته لا ناسیون، این فعالیت موجب شد بالاتنه اش قوی شود، چیزی که زندگی اش را تغییر داد. 

ارتش هند نقش کلیدی در تبدیل شدن دوی به یک تیرانداز با کمان داشت. این سازمان امنیتی در سال ۲۰۰۱ مسابقاتی را برای جوانان برگزار کرد و در آنجا بود که مربیان متوجه توانایی دوی شدند. مربیان ابتدا سعی کردند با پروتز به او کمک کنند اما این کار جواب نداد. کمی بعد با مت استاتسمن، تیرانداز با کمان آمریکایی بدون دست که از طریق پایش توانست مدال نقره بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن را کسب کند آشنا شدند. او آینه خوبی برای دوی بود که می توانست الهام بخشش باشد. 

دوی خیلی زود به آکادمی کولدیپ ودوان، تیرانداز بازنشسته و مربی هندی پیوست. پیشرفتش فوق العاده بود. او به نحوی از پا و انگشتان پایش استفاده می کرد که انگار دستانش هستند. دوی از روشی بهره برد که کمتر استفاده می شود و مسابقات را با موفقیت شروع کرد. در سال ۲۰۲۳ مدال طلای بازی های پاراآسیایی چین را به دست آورد. سال گذشته  توسط کمیته پارالمپیک آسیا بهترین ورزشکار جوان لقب گرفت. همچنین کمیته جهانی تیراندازی با کمان او را برترین تیرانداز زن پارالمپیک سال معرفی کرد.

شیتال دوی

او در پارالمپیک پاریس رکورد ۷۰۳ امتیاز از ۷۲۰ امتیاز را به نام خود ثبت کرد و از رکورد جهانی پترسون بریتانیایی در دور مقدماتی پیشی گرفت. تیرانداز بریتانیایی ۶۹۸ امتیاز گرفته بود. دوی سپس پشت سر اوزنور کور ترک قرار گرفت که توانست رکورد جهانی جدیدی را با کسب ۷۰۴ امتیاز به ثبت برساند. 

 دوی پس از صعود به یک هشتم نهایی مقایل ماریانا سونیگت شیلیایی با نتیجه نزدیک ۱۳۸ بر ۱۳۷ شکست خورد. در این مسابقه بود که دوی توانست امتیاز ۱۰ را کسب کند و به وسط هدف بزند. این تیراندازی در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به راه انداخت و اولین کسی که ویدئو را به اشتراک گذاشت توییتش بیش از ۴۶ میلیون بازدید داشت. 

دوی دوشنبه به آرزویش یعنی کسب مدال در بازی های پارالمپیک رسید. ورزشکار جوان هندی به همراه هموطنش راکش کومار در رقابت های میکس تیراندازی با کمان مدال برنز را کسب کردند و توانستند بالاتر از زوج النورا سارتی و متئو بونیچنا ایتالیایی در رتبه سوم قرار بگیرند.

شیتال دوی

ورزشکار هندی در یک مصاحبه با فیت ایندیا موومنت اعلام کرد که در ابتدا تیراندازی با کمان بلد نبوده است. دوی در این رابطه اظهار کرد: "همیشه فکر می کردم نباید تیراندازی با کمان تمرین کنم. همه کسانی که در کلاس بودند با دست این کار را انجام می دادند و من اصلا نمی دانستم که چه کار باید بکنم یا چگونه با پایم این کار را انجام بدهم. تا این که روشش را پیدا کردم." ویدئویی که در شبکه های اجتماعی از تیراندازی دوی به اشتراک گذاشته شد با تحسین زیادی روبرو شد یکی از آن ها ژول کونده، بازیکن فرانسوی بارسلونا بود که نسبت به این تیراندازی فوق العاده واکنش نشان داد.

شیتال در صفحه شخصی اش در شبکه های اجتماعی نوشت: "در ابتدا خیلی از مردم من را مسخره می کردند و می گفتند اکنون این دختر نماینده هند خواهد بود... امروز با افتخار می گویم نام من شیتال دوی است، من تیرانداز با کمان هستم و عضو تیم هند هستم. از خندیدن به من تا استفاده از پیراهن هند... من منفی گرایی را رد می کنم و روی هدفم تمرکز می کنم. اگر من می توانم، تو هم می توانی." دوی می تواند الهام بخش افراد زیادی باشد. 

دیدگاه تان را بنویسید