جماران

پر حاشیه ترین جا به جایی های فصل نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۴

در فصل نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۴ جا به جایی های مهمی اتفاق افتاد که برخی از آن ها حاشیه داشتند.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: فصل نقل و انتقالات تابستانی در لیگ های بزرگ اروپایی بامداد جمعه به پایان رسید و جا به جایی های مهمی اتفاق افتاد. باشگاه ها تمام تلاش خود را کردند تا با بازیکنان مورد نظر خود قرارداد امضا کنند و بتوانند تیم خود را تقویت کنند. با این حال تعدادی از این انتقال ها پر حاشیه بود. برخی از بازیکنان برخلاف میل خود یا هواداران تیمشان را ترک کردند و بعضی از آن ها دیگر نمی توانستند شرایط باشگاه را تحمل کنند و ترجیح دادند در کشور دیگری پا به توپ شوند. 

کیلیان ام‌باپه 

نقل و انتقالات تابستانی

بزرگترین جا به جایی تابستان امضای قرارداد کیلیان ام‌باپه با رئال مادرید بود. در چند سال اخیر در فصل نقل و انتقالات همیشه شایعه پیوستن ستاره فرانسوی به مادرید وجود داشت که در نهایت این اتفاق سوم جون ۲۰۲۴ رخ داد و سفیدپوشان به خواسته خود رسیدند. با این حال طی این مسیر برای ام‌باپه آسان نبود. باشگاه ها پاری‌سن ژرمن در طول این چند سال پیشنهادهای نجومی مادرید را قبول نکرد و انتظار نداشت که ستاره اش به صورت بازیکن آزاد به اسپانیا برود.

مالکان قطری تیم فرانسوی تلاش کردند تا ام‌باپه را به تمدید قرارداد راضی کنند اما این اتفاق نیفتاد. پس از این که مشخص شد ستاره فرانسوی می خواهد پاریس را ترک کند به دستور ناصر الخلیفی (مالک باشگاه) ام‌باپه به یک بازیکن نیمکت نشین تبدیل شد. کیلیان بارها از روی نیمکت ذخیره شاهد بازی های تیمش بود. این شرایط موجب شد افت کند و در یورو ۲۰۲۴ هم نتواند برای تیم ملی فرانسه بازی های خوبی از خود به نمایش بگذارد. ام‌باپه قراردادی پنج ساله با مادرید امضا کرد و تا سی ام جون ۲۰۲۹ برای سفیدپوشان بازی خواهد کرد. 

ایلکای گندوغان 

نقل و انتقالات تابستانی

خرید بزرگ بارسلونا در تابستان ۲۰۲۳ ایلکای گندوغان بود. هافبک آلمانی قراردادی دو ساله با تیم کاتالانی امضا کرد و امکان تمدید برای یک سال دیگر نیز وجود داشت. هواداران آبی اناری ها از این اتفاق خشنود بودند آن ها کاپیتان تیم ملی آلمان را در تیم خود می دیدند. با این حال پس از یک سال و با حضور هانسی فلیک روی نیمکت بارسا، گندوغان تیم کاتالانی را ترک کرد. 

سرمربی آلمانی اعلام کرد ایلکای در ترکیب اصلی جایی نخواهد داشت. باشگاه هم فرصت را مناسب دید تا دستمزد بالای هافبک آلمانی را آزاد کند (۱۵ میلیون یورو) و بتواند با یک بازیکن جدید قرارداد امضا کند. پپ گواردیولا که جای خالی گندوغان را در تیمش احساس می کرد از بازگشت این بازیکن استقبال کرد و هافبک آلمانی پس از یک سال به سیتی بازگشت. قرارداد گندوغان با سیتیزن ها یک ساله است. 

متیس دلیخت

نقل و انتقالات تابستانی

در تابستان ۲۰۲۲ بایرن مونیخ با متیس دلیخت یکی از آماده ترین مدافع های اروپا قراردادی به ارزش ۶۷ میلیون یورو امضا کرد. دلیخت به یکی از مهره های کلیدی تیم آلمانی تبدیل شد اما ناگهان همه چیز عوض شد و او در فهرست فروش بایرن قرار گرفت. مدافع هلندی در آخرین فصل تحت هدایت توماس توخل در برخی از بازی ها روی نیمکت قرار گرفت و زمانی که در ترکیب حضور داشت مانند همیشه روی فرم نبود و نمایش متوسطی داشت. در یورو ۲۰۲۴ هم حتی یک دقیقه برای تیم ملی هلند بازی نکرد. 

دلیخت با وجود تغییر سرمربی (وینست کمپانی) نمی خواست دیگر در بایرن بماند. مسئولان بایرن هم تلاشی برای ماندن مدافع هلندی نکردند. با توجه به صحبت های مکس ابرل و کمپانی به نظر می رسید هیئت مدیره و سرمربی به این نتیجه رسیدند که دلیخت را بفروشند اما کمپانی بارها اعلام کرد من دخالتی در فروش بازیکنان ندارم. باشگاه تنها می خواست با فروش دلیخت خرج هایی که برای خرید بازیکنان جدید انجام داده است را جبران کند. 

بایرن نتوانست بازیکنان آلمانی اش همچون سرژ گنبری و لئون گورتسکا را که دستمزد بالایی هم دارند بفروشد (دو بازیکن اعلام کردند قصد ترک بایرن را ندارند) و به همین خاطر دلیخت که منچستریونایتد و دیگر باشگاه های بزرگ خواهانش بودند را انتخاب کرد. این اتفاق بر خلاف خواسته هواداران افتاد. آن ها معتقد بودند اگر دلیخت آلمانی بود در بایرن می ماند. مدافع هلندی با قراردادی پنج ساله و به ارزش ۴۵ میلیون یورو به منچستریونایتد پیوست. بایرن به این شکل یکی از بهترین مهره های خط دفاعی اش را از دست داد. 

داوید دخئا 

نقل و انتقالات تابستانی

داوید دخئا ۱۲ فصل برای منچستریونایتد بازی کرد و در جولای ۲۰۲۳ با پایان یافتن قراردادش این تیم را ترک کرد. دروازه‌بان اسپانیایی با وجود اینکه فصل خوبی را در تیم انگلیسی سپری کرد اما نتوانست قراردادش را تمدید کند. تیم های زیادی خواهان دخئا بودند با این حال هیچ یک از آن ها به امضای قرارداد منجر نشد و با پایان فصل نقل و انتقالات تابستانی دروازه‌بان اسپانیایی در ۳۲ سالگی بدون تیم ماند. 

در زمستان شایعه پیوستن دخئا به رئال بتیس قوت گرفت اما باز هم فصل نقل و انتقالات پایان یافت و تیمی با این دروازه‌بان قرارداد امضا نکرد. بر اساس ادعای برخی منابع دخئا می خواست به یک تیم بزرگ برود و دستمزد بالایی داشته باشد به همین خاطر هیچکدام از پیشنهادات به سرانجام نرسیدند. دخئا یک سال پس از اینکه بدون تیم ماند در میان تعجب همگان فیورنتینا را به عنوان تیم خود انتخاب کرد. 

آلوارو موراتا

نقل و انتقالات تابستانی

آلوارو موراتا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ برای اتلتیکو مادرید ۲۱ گل به ثمر رساند و بهترین فصل خود را از لحاظ آمار گلزنی سپری کرد اما در تابستان تصمیم گرفت قراردادش را با قرمز و سفیدپوشان تمدید نکند و برای میلان بازی کند. مهاجم اسپانیایی با وجود داشتن یک نیم فصل خوب در نیم فصل دوم افت کرد و جایگاهش را در ترکیب اصلی از دست داد اما آن تنها دلیل جدایی اش نبود. کاپیتان تیم ملی اسپانیا احساس می کرد در اتلتیکو جایگاه ویژه ای ندارد و هواداران روخی بلانکو نیز در هر فرصتی او را مسخره می کردند. همچنین انتقادات به شدت از او بالا بود.

موراتا می دانست که در ایتالیا (سابقه بازی برای یوونتوس دارد) به او احترام بیشتری می گذارند و می تواند در آنجا راحت تر بازی کند. با این حال جدایی از اتلتیکو با تمام شدن رابطه اش با آلیچه کامپلو همراه شد. اتفاقی که باعث شگفتی همه شد. موراتا و آلیچه هشت سال در کنار هم زندگی کردند و حاصل ازدواجشان چهار فرزند بود. آن ها رابطه خوبی با هم داشتند اما ناگهان اعلام کردند از هم جدا شدند. موراتا در یک مصاحبه گفت که آلیچه نمی خواست اسپانیا را ترک کند و جا به جایی دیگری داشته باشد به همین خاطر رابطه شان پایان یافت. مهاجم اسپانیایی اکنون دور از فرزندانش در میلان بازی می کند. قرارداد قهرمان یورو چهار ساله است. 

فدریکو کیه‌زا

نقل و انتقالات تابستانی

یوونتوس در تابستان تعدادی از بازیکنان خود را در لیست فروش گذاشت که نام فدریکو کیه‌زا هم در میان آن ها دیده می شد. قرارداد وینگر ایتالیایی در تابستان ۲۰۲۵ به پایان می رسید و چون موتا او را نمی خواست باشگاه تورینی بهتر دانست که کیه‌زا را به هر قیمتی بفروشد. دو تیم لیورپول و بارسا فرصت را غنیمت شمردند تا با این بازیکن ارزشمند قرارداد امضا کنند. 

در نهایت لیورپول موفق شد چون بارسلونا به دلایل مالی نتوانست وینگر ایتالیایی را جذب کند. لیورپول که مدت ها بود بازیکنی نخرید بوده برای کیه‌زا تنها ۱۳ میلیون یورو هزینه کرد. یورگن کلوپ پس از درخشش بازیکن ایتالیایی در یورو ۲۰۲۰ خواهان او شد اما یوونتوس پیشنهاد ۱۰۰ میلیون یورویی لیورپول را رد کرد. تنها پس از سه سال تیم انگلیسی به ارزان ترین شکل ممکن وینگر ایتالیایی را خرید. 

روملو لوکاکو 

نقل و انتقالات تابستانی

روملو لوکاکو یکی از دوست نداشتی ترین مهاجم های حال حاضر فوتبال اروپا است که هواداران برخی از تیم ها اصلا نمی خواهند او را در تیم خود ببیند. بازیکن بلژیکی که برای تیم هایی همچون چلسی، اورتون، منچستریونایتد، اینتر و رم بازی کرده است در فصل جدید با پیراهن ناپولی به میدان می رود. لوکاکو که تا تابستان سال ۲۰۲۴ با چلسی قرارداد داشت و در دو فصل گذشته به صورت قرضی به ترتیب برای اینتر و رم بازی کرد دیگر به انگلیس بازنگشت و در ایتالیا ماند.

ناپولی برای این بازیکن ۳۰‌ میلیون یورو هزینه کرد. در طی این سال ها تیم های برای امضای قرارداد با مهاجم بلژیکی ۴۱۵ میلیون یورو خرج کردند. لوکاکو در ناپولی جایگزین ویکتور اوسیمن شده است. باشگاه ایتالیایی نام اوسیمن را از فهرست تیم برای سری آ در این فصل خط زد. لوکاکو با شماره ۱۱ به میدان خواهد رفت. 

سباستین آلر

نقل و انتقالات تابستانی

در آخرین دقیقه نقل و انتقالات تابستانی لگانس همه را با خرید خود شگفت زده کرد. سباستین آلر برای تیم اسپانیایی بازی خواهد کرد. بازیکن ساحل عاجی به عنوان یک ستاره در سال ۲۰۲۲ با دورتموند قرارداد امضا کرد اما ناگهان متوجه شد به سرطان مبتلا شده است. او توانست بر این بیماری غلبه کند و به میادین بازگردد اما هرگز مانند دورانی که در آژاکس حضور داشت درخشان ظاهر نشد.

 با این حال او یکی از ستاره های ساحل عاج در جام ملت های آفریقا بود و با گلزنی هایش تیم ملی کشورش را قهرمان این رقابت ها کرد. آلر جایگاهش را در ترکیب اصلی دورتموند از دست داد و در فصل گذشته در ۱۹ بازی سه گل به ثمر رساند. در نهایت ترجیح داد در تیم دیگری پا به توپ شود و لگانس باشگاهی بود که او را می خواست. مهاجم ساحل یک فصل به صورت قرضی در لگانس بازی می کند. 

دیدگاه تان را بنویسید