جماران

روایتی از آشفته بازار باورنکردنی در باشگاه بارسلونا!

باشگاه بارسلونا بدون برنامه ریزی در فصل نقل و انتقالات بازیکن می خرد و پس از یک سال مجبور به فروش آن ها می شود.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: توافق ایلکای گندوغان با منچسترسیتی یک سال پس از جدایی از این تیم و قطعی شدن پیوستن ویتور روکه به رئال بتیس پس از این که ژانویه گذشته بارسا برای این بازیکن ۳۰ میلیون یورو هزینه کرد نشان می دهد باشگاه کاتالانی در زمینه امضای قراردادها سرگردان است. دکو از ۲۳ آگوست ۲۰۲۳ عهده دار این بخش در بارسلونا شده است. یک سال از جدایی متئو آلمانی می گذرد و از شش قرارداد آخر پنج بازیکن از تیم جدا شدند. این موضوع نشان می دهد سازمان مسیر مشخصی در این زمینه ندارد. 

آلمانی با جذب بازیکنان ارزان قیمت توانست نقاطی که تیم ژاوی در آن ضعف داشت را تقویت کند. گندوغان و اینیگو مارتینس به صورت بازیکن آزاد به بارسا پیوستند. برای اوریول رومئو به جیرونا ۳.۴ میلیون یورو داده شد. در زمان دکو، ژائو‌ کانسلو و ژاوئو‌ فلیکس به صورت قرضی در زمستان به تیم پیوستند و روکه هم در ژانویه به فهرست بارسلونا اضافه شد. اکنون تنها مارتینس در بارسلونا باقی مانده است. به نوشته ABC، این وضعیت موجب حیرت افراد نزدیک به باشگاه شده است، بخصوص اینکه از ویژگی ها و توانایی های گندوغان آگاه بودند. آن ها می دانند این جدایی هیچ منفعتی برای تیم نخواهد داشت. 

بازیکن آلمانی به صورت رایگان به بارسلونا پیوست و قراداد دو ساله بست که امکان تمدید برای یک سال دیگر نیز وجود داشت. آن قرارداد ارزشمندی برای باشگاه به حساب می آمد و هواداران می دانستند چه هافبک توانمندی برای تیمشان بازی خواهد کرد. او به عنوان کاپیتان منچسترسیتی جام قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برده بود. با رسیدن هانسی فلیک به عنوان سرمربی و حضور دنی اولمو، گندوغان نیمکت نشین می شد. به همین خاطر دکو تصمیم گرفت خروج هافبک آلمانی را امکان پذیر کند تا باشگاه از دستمزد بالای این بازیکن آزاد شود (گندوغان سالیانه ۱۵ میلیون دریافت می کرد). بارسلونا برگه خروج را به گندوغان داد و پپ گوردیولا با آغوش باز بازگشت بازیکن آلمانی را پذیرا شد. این جدایی موجب نشد تیم کاتالانی بتواند به طور معمول قرارداد امضا کند. بارسلونا باید بازیکن های بیشتری بفروشد.

در رابطه با ژائو ها نیز همین وضعیت برقرار بود. نه کانسلو و نه فلیکس مورد انتظار ظاهر نشدند اما خوان لاپورتا چند ماه پیش اعلام کرد می خواهد هر دو بازیکن در تیم بمانند. با این حال باشگاه نمی توانست هزینه ای برای انتقال آن ها پرداخت کند و به دنبال راه حل دیگری گشت. فلیکس با چلسی قرارداد امضا کرد که به اتلتیکومادرید ۵۰ میلیون یورو رسید و کانسلو در آستانه پیوستن به الهلال است که قرار است ۳۵ میلیون یورو به سیتی بدهد. با وجود این که بارسلونا احتمال مذاکره با بازیکن پرتغالی را کاملا رد نکرده اما پیشنهاد باشگاه عربی شرایط را برای تیم کاتالانی سخت کرده است. 

رومئو نیز در بارسلونا نماند و به جیرونا بازگشت. باشگاه به دنبال بازیکنی است که جای خالی سرخیو بوسکتس را پر کند. ژاوی، زوبیمندی یا کیمیش را می خواست اما باید رومئو را می پذیرفت. هافبک اسپانیایی به صورت قرضی به جیرونا رفت و در قراردادش امکان خرید وجود ندارد. قرارداد این بازیکن با بارسلونا در سال ۲۰۲۶ تمام می شود و باید دید چه باشگاهی حاضر می شود این بازیکن را بخرد. 

جدایی روکه تنها شش ماه پس از حضورش در تیم کاتالانی مضحک بود و تردیدهایی را درباره دلیل پیوستن این بازیکن به وجود آورد. بارسلونا برای این که بازیکن برزیلی شش ماه زودتر به تیم ملحق شود هزینه اضافی کرد. این شرطبندی دکو و ژاوی تنها پول هدر دادن بود. بارسا برای این بازیکن ۳۰ میلیون به اتلتیکو پارانائنسه پرداخت کرد و قرار شد ۳۱ میلیون دیگر به این باشگاه بدهد در صورتی که روکه در ۵۰ درصد بازی ها حضور داشته باشد، فینالیست جایزه The Best یا توپ طلا شود اما هیچکدام اتفاق نیفتاد. اکنون روکه در بتیس قرضی بازی خواهد کرد. هیچکس نمی خواهد هزینه ای که بارسلونا برای این بازیکن کرده است را پرداخت کند یا دستمزدی که بازیکن برزیلی دارد را بپردازد. تنها اسپورتینگ لیسبون حاضر به این کار بود که روکه آن را نپذیرفت. او به بتیس رفت و دکو باید آن را می پذیرفت. 

مارتینس تنها بازمانده است و علاوه بر آن از نگاه فلیک بازیکن مناسبی برای تیم است. آلمانی تلاش کرد قرارداد مارتینس با اتلتیک بیلبائو تمام شود تا به صورت بازیکن آزاد او را به بارسلونا ببرد. باشگاه کاتالانی ساعاتی پیش از شروع دیدار آبی اناری ها با والنسیا توانست نام مارتینس را ثبت کند. در هر صورت با حضور ژول کونده، کریستنسن، کوبارسی و آرائوخو (در حال حاضر مصدوم است) باید دید نقش مدافع میانی باسکی چه خواهد بود. 

۲۴ امضای قرارداد در ۳ سال 

سیاست باشگاه در امضای قرارداد با بازیکنان افتضاح است که  با وضعیت بد اقتصادی تیم همراه شده و لاپورتا راه حلی برای آن پیدا نکرده است. از زمان حضور وکیل کاتالانی در مقام ریاست ثبات ورزشی وجود نداشته است و از مارس ۲۰۲۱ که برنده انتخابات شد رونالد کومان، ژاوی ارناندس و اکنون فلیک سرمربیان تیم بودند. در طول دوران ریاست لاپورتا باشگاه با ۲۴ بازیکن قرارداد امضا کرد که تنها هشت بازیکن در تیم ماندند و ممکن است به شش بازیکن نیز برسد. 

در فصل ۲۲-۲۰۲۱ لاپورتا با امضای قرارداد با ۱۰ بازیکن خود را خوب نشان داد. فران تورس، امرسون رویال، یوسف دمیر، اوبامیانگ، ممفیس دپای، سرخیوآگوئرو، اریک گارسیا، لوک دیونگ، آداما ترائوره و دنی آلوس را خرید. از آن تیم تنها فران و اریک گارسیا باقی ماندند که احتمال جدایی آخرین بازیکن وجود دارد چون فصل گذشته هم به صورت قرضی برای جیرونا بازی کرد. بارسلونا در فصل ۲۳-۲۰۲۲ با رافینیا، کونده، روبرت لواندوفسکی، کریستنسن، پابلو توره، کسیه، بیرین و مارکوس آلونسو قرارداد امضا کرد. سه بازیکن آخر اکنون دیگر برای آبی اناری ها بازی نمی کنند و آینده پابلو توره نامشخص است. واقعیت این است بارسلونا بدون هدف مشخص به پیش می رود. خیلی وقت است در فصل نقل و انتقالات بدون اینکه دنبال نیازهایش باشد تنها از فرصت های باقی مانده استفاده می کند و تلاش می کند زنده بماند. اتفاقی که برای گندوغان افتاد خود گویای همه چیز است. 

دیدگاه تان را بنویسید