جماران

دلایل عجیب ورزشکاران برای دفاع از دوپینگ؛ از آبنبات تا باران آلوده!

برخی از ورزشکاران پس از مثبت اعلام شدن دوپینگ خود دلایل عجیبی مطرح کردند.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: یانیک سینر به خاطر مثبت اعلام شدن تست دوپینگش در روز سه شنبه سر و صدای زیادی در جهان ورزش به راه انداخت. مرد شماره یک تنیس با ارائه مدرکی که او را بی گناه نشان می داد از محرومیت گریخت. مقدار مصرف مواد ممنوعه تنها یک هزارم گرم بود. سینر اعلام کرد که در جریان تنیس ایندین ولز فیزیوتراپش برای درمان بریدگی انگشتش از دارویی استفاده کرده که کلوستبول داشته است و او با ماساژ دادن آلوده شده است. آژانس بین المللی تنیس و یک دادگاه مستقل تئوری تنیسور ایتالیایی را باور کردند. به نوشته آس، دفاع قابل توجه سینر در کنار مثال های دیگری قرار می گیرد که بعضی ها موفقیت آمیز بودند اما برخی ها نتوانستند دلیل موجهی برای دوپینگ باشند. 

گاسکه و یک بوسه آغشته به کوکایین

در جریان مسترز میامی سال ۲۰۰۹ ریچارد گاسکه به دلیل مصرف کوکایین تستش مثبت اعلام شد. تنیسور فرانسوی از محرومیت احتمالی دو ساله در امان ماند. او در دفاع از خود اعلام کرد که این مواد از طریق بوسیدن  به بدنش وارد شده است. گاسکه گفت که تنها نام کوچک آن شخص را می شناسد. بر اساس اظهارات تنیسور فرانسوی که پذیرفته شدند این اتفاق شب قبل از تست در یک مهمانی در یکی از کلوب های شهر آمریکایی اتفاق افتاده بود. 

شکلات کوکایینی

جیلبرتو سیمونی، قهرمان دو دوره جیرود ایتالیا به دلیل مصرف کوکایین تستش مثبت اعلام شد اما توانست از محرومیت فرار کند. این اتفاق در سال ۲۰۰۲ رخ داد. او در دفاع از خود اعلام کرد که این ماده از طریق یکی از شکلات های پرویی که عمویش خاسینتا برای آرام کردن درد گلویش به او داده وارد بدنش شده است. 

غذای آلوده 

آوریل گذشته مستند "دوپینگ مخفیانه: فایل های چینی" تست مثبت ۲۳ شناگر چینی را افشا کرد. این قضیه مربوط به سال ۲۰۲۱ بود و آژانس جهانی ضد دوپینگ نه محرومیت موقتی برای آن ها در نظر گرفت و نه درباره آن قضیه تحقیقی کرد. بر اساس گزارش آژانس ضد دوپینگ چین، شناگران به خاطر غذایی که در هتل هوایانگ هالیدی چین خوردند تستشان مثبت شد. در این مستند اعلام شد که بقایای مواد را در ادویه جات، هود و سینک ظرف شویی پیدا کردند. 

داروهای پدربزرگ

یکی دیگر از دوپینگ هایی که اخیرا اتفاق افتاد در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن بود. کامیلا والیوا به دلیل مصرف تریمتازیدین تستش مثبت اعلام شد. ورزشکار ۱۵ ساله روس که نخستین زن در انجام چهار پرش پیاپی در رقص روی یخ در بازی های المپیک لقب گرفت در دفاع از خود گفت: "این ماده در داروهای پدربزرگش که از آن ها مصرف کرده بود وجود داشت." در همان سال ورزشکار روس با چهار سال محرومیت روبرو شد.

رابطه جنسی

دنیل پلاسا در سال ۱۹۹۶ به خاطر ناندرولون تستش مثبت اعلام شد. قهرمان دو ۲۰ کیلومتر بازی های المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا اظهار کرد که این ماده از طریق رابطه جنسی با همسر باردارش وارد بدنش شده است. دونده اسپانیایی برای دو سال محروم شد اما ۹ سال بعد دادگاه به او حق داد که دوپینگش ناخواسته بوده است. 

عشق زیاد 

دنیس میشل، قهرمان دو طلای جهانی در مسابقات دوومیدانی به دلیل تستوسترون تستش مثبت اعلام شد. او در دفاع از خود اظهار کرد که بالا بودن تستوسترون به خاطر مصرف بیش از اندازه الکل و معاشقه زیاد بوده است. فدراسیون دوومیدانی آمریکا او را بی تقصیر عنوان کرد اما سپس با دخالت فدراسیون جهانی با دو سال محرومیت روبرو شد. 

استفاده از داروی هورمونی و جنسی

یکی از عجیب ترین توجیه ها برای لاشاون مریت بود. قهرمان المپیک و جهان در دو ۴۰۰ متر در سال ۲۰۱۰ به خاطر DHEA (دی هیدروآپی آندروسترون) تستش مثبت اعلام شد. دونده آمریکایی در دفاع از خود گفت که از یکی از محصولات ExtenZe استفاده کرده است. او ابتدا ۲۱ ماه محروم شد اما سپس کاهش یافت و توانست در سال ۲۰۱۱ در رقابت های جهانی از عنوان خود دفاع کند. 

بارانی از EPO

فاتیما ایوولا، دونده فرانسوی که در بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی شرکت کرد پس از ماراتن پرپینیان تست دوپینگش به خاطر EPO (اریتروپویتین) مثبت اعلام شد. او اعلام کرد این ماده از طریق باران وارد بدنش شده است. دونده فرانسوی اظهار کرد: "در جریان مسابقه باران شدیدی می بارید، نمی دانم چگونه اما می بایست این ماده که کفش ها و شلوارکم به آن آغشته شده به من رسیده باشد. ماده ممنوعه پس از ماراتن در ادرارم دیده شد."

آبنبات های آلوده 

ایسام آسینگا، رکورد دار دو ۱۰۰ متر در رقابت های جهانی زیر ۲۰ سال که افراد زیادی او را جانشین بولت می دانستند به خاطر مثبت اعلام شدن دوپینگش در ماه می ۲۰۲۴ محروم شد. دونده ۱۹ ساله سورینامی ماده ممنوعه GW1516 را مصرف کرده بود و برای چهار سال از حضور در پیست محروم شد. او برای دفاع از خود گفت که آبنبات های آلوده مصرف کرده است. آسینگا اظهار کرد: "متاسفانه در سال ۲۰۲۳ پپسی‌کو به من یک پاکت گیتروید داد. سپس یک آزمایشگاه مورد تایید سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ مشخص کرد که این پاکت من را به GW1516 آلوده کرده است."

دیدگاه تان را بنویسید