گزارش جماران

ورزشکارانی که در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس تاریخ سازی کردند

چند ورزشکار نخستین مدال کشورشان را در بازی های المپیک به ارمغان آوردند و برخی دیگر رکوردهای تاریخی به ثبت رساندند.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس پر از اتفاق های تاریخی و ثبت رکورد های جدید بود. ورزشکاران رشته های مختلف سعی کردند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند و برخی از آن ها توانستند برای کشورشان افتخار بیافرینند. سه کشور برای اولین در تاریخ المپیک به مدال دست یافتند. ورزشکارانی که با بورسیه فرصت حضور در بازی های پاریس را پیدا کرده بودند درخشیدند و با ثبت رکوردهای جهانی نام خود را بر سر زبان ها انداختند. 

جولین آلفرد (سنت لوسیا)

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

دو ۱۰۰ متر مهمترین مسابقه بازی های المپیک است. همه در پاریس منتظر بودند تا ببینند چه کسی سریع ترین مرد و زن جهان می شود. زمانی که صدای شلیک شنیده و فینال زنان شروع شد کمتر کسی تصور می کرد جولین آلفرد از سنت لوسیا جلوتر از دوندگان آمریکایی از خط پایان عبور کند. آلفرد کار بزرگی کرده بود او برای کشورش که کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد برای اولین بار مدال به ارمغان آورده بود، آن هم طلای ارزشمند دو ۱۰۰ متر که با قاطعیت به دست آمد. درخشش آلفرد در دو ۲۰۰ متر هم ادامه داشت و او مدال نقره را کسب کرد. جولین در عرض دو روز دو مدال به نام سنت لوسیا ثبت کرد. مردم کشورش این اتفاق تاریخی را جشن گرفتند. 

لئو مارشان (فرانسه)

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

بازی های پاریس پادشاه جدید استخر را به دنیا معرفی کرد. لئو مارشان چهار مدال طلا کسب کرد و المپیک ۲۰۲۴ را با برنز (۴ در ۱۰۰ متر مختلط) به پایان رساند. شناگر فرانسوی در نخستین فینالش عملکرد فوق العاده ای داشت و مدال طلای ۴۰۰ متر مختلط را با شکستن رکورد المپیک به دست آورد. او سپس در یک شب دو مدال طلای دیگر با ثبت دو رکورد جدید در المپیک کسب کرد. مارشان ابتدا با پشت سر گذاشتن کریستف میلاک مجارستانی قهرمان ۲۰۰ متر پروانه شد و کمتر از دو ساعت بعد دوباره به استخر برگشت و به آسانی مدال طلا ۲۰۰ متر قورباغه را به دست آورد. آخرین طلایش در ۲۰۰ متر مختلط با ثبت رکورد جدیدی در المپیک به دست آمد. فرانسه پیش از این در تاریخ المپیک تنها چهار مدال طلا در شنا کسب کرده بود. لئون به قهرمان فرانسه در بازی های پاریس تبدیل شد و اکنون ستاره جدید این کشور است. 

کارلوس یولو (فیلیپین)

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

سوم آگوست روز تاریخی برای فیلیپین بود. کارلوس یولو طلای ژیمناستیک در حرکات زمینی را به دست آورد و اولین مرد فیلیپینی لقب گرفت که در تاریخ المپیک مدال کسب می کند. او یک روز بعد به تاریخ سازی اش ادامه داد و طلای پرش از خرک را نیز بر گردن آویخت‌. این افتخار آفرینی با هدیه های فراوانی همراه شد‌. حکومت و مردم فیلیپین که به شدت از این اتفاق خوشحال شده بودند هر یک به شکلی از قهرمان جدید کشورشان قدردانی کردند. دولت ۱۰ میلیون پسو فیلیپین (۱۷۳ هزار ۳۰۰ دلار) به یولو داد. یک شرکت فیلیپینی به او خانه ای سه خوابه و مبله به ارزش ۴۰۰ هزار دلار داد. همچنین یک شرکت فیلمسازی قول داد که به کارلوس شش میلیون پسو (۱۰۳ هزار دلار) بدهد. 

کایلیا نمور (الجزایر) 

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

تنها یولو در ژیمناستیک تاریخ سازی نکرد. کایلا نمور دیگر ورزشکاری بود که نام خودش را در تاریخ این رشته ماندگار کرد. او مدال طلای پارالل ناهمسطح را در بخش زنان به دست آورد. نمور نخستین مدال را برای الجزایر در ژیمناستیک هنری به ارمغان آورد. کایلا که فرانسوی است تا سال ۲۰۲۱ عضو تیم ژیمناستیک فرانسه بود اما مجبور شد دو بار زانویش را عمل کند و زمانی که بهبود یافت و دکتر اجازه داد رقابتش را از سر بگیرد تیم ژیمناستیک فرانسه او را قبول نکرد. خوشبختانه الجزایر، کشور پدرش درها را به روی ژیمناست ۱۷ ساله باز کرد و او توانست در بازی های المپیک ۲۰۲۴ حضور داشته باشد. نمور با ثبت امتیاز ۱۵۷۰۰ نخستین ژیمناستیک قاره آفریقا لقب گرفت که مدال می گیرد. 

استفانو پسچیرا (پرو)

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

پرو برای کسب مدال دوباره در بازی های المپیک ۳۲ سال صبر کرد و استفانو پسچیرا به قهرمان کشورش تبدیل شد. قایقران ۲۹ ساله با کسب ۸۰ امتیاز در جایگاه سوم رقابت های دینگی (قایق کوچک بادبانی) قرار گرفت و مدال برنز را برگردن آویخت. پسچیرا پیش از شروع المپیک اعلام کرده بود می خواهد از ورزش حرفه ای خداحافظی کند و در رشته ای که تحصیل کرده است (امور مالی) مشغول به کار شود. 

آدریانا روآنو (گواتمالا) 

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

اولین مدال طلای گواتمالا در تاریخ المپیک را آدریانا روآنو به دست آورد. تیرانداز ۲۹ ساله با غلبه بر حریفانش در جایگاه نخست رشته تراپ قرار گرفت و اتفاقی تاریخی را برای کشورش رقم زد. پیش از این گواتمالا در بازی های المپیک دو مدال کسب کرده بود. ژان پیر برول در مسابقات اسکیت در بخش مردان در بازی های ۲۰۲۴ پاریس مدال برنز به دست آورد. اولین مدال این کشور را اریک باراندو در المپیک ۲۰۱۲ لندن در رشته دو ۲۰ کیلومتر کسب کرد. او مدال نقره را بر گردن آویخت.

داوید د پینا (کیپ ورد) 

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

کیپ ورد دومین کشوری بود که در پاریس ۲۰۲۴ برای اولین بار در تاریخ المپیک مدال کسب کرد. داوید د پینا در وزن ۵۱ کیلوگرم رقابت های بوکس در نیمه نهایی مغلوب حریف ازبکش شد اما توانست مدال برنز این وزن را به دست آورد و به قهرمان کشورش تبدیل شود. کیپ ورد تاکنون هفت بار در المپیک شرکت کرده است اما ۶۰۰ هزار ساکن این کشور به خوشی از بازی های پاریس یاد خواهند کرد. 

تئا لافوند (دومینیکن)

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

۶۰۴ ورزشکار از ۱۷۱ کمیته ملی المپیک به واسطه بورسیه در بازی های ۲۰۲۴ پاریس شرکت کردند. آن ها در ورزش های فردی توانستند ۷۵ مدال (۲۶ طلا، ۲۰ نقره و ۲۹ برنز) کسب کنند. برخی از آن ها فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و تاریخ سازی کردند. تئا لافوند یکی از آن ها بود. پرنده دومینیکنی نخستین مدال تاریخ کشورش را در بازی های المپیک به دست آورد. او در پرش سه گام زنان رکورد ۱۵.۰۲ را ثبت کرد و جلوتر از جامائیکا و آمریکا قرار گرفت. دومینیکن تنها ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد و در شش المپیک شرکت کرده است. این کشور در پاریس تنها چهار ورزشکار داشت. 

ارشد ندیم (پاکستان) 

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

یکی از شگفتی های رقابت های دوومیدانی در پرتاب نیزه رخ داد. ارشد ندیم پرتاب استثنایی ۹۲.۹۷ متر را به ثبت رساند تا علاوه بر شکستن رکورد المپیک، مدال طلا را از آن خود کند. او همچنین به انتظار ۴۰ ساله پاکستان در کسب طلا پایان داد. پرتابگر ۲۷ ساله به قهرمان جدید کشورش تبدیل شد. او یکی دیگر از ورزشکارانی بود که بورسیه گرفت و به لطف آن توانست به هدفش برسد. پاکستان در بازی های المپیک یازده مدال به دست آورده که تنها سه مدال در ورزش های انفرادی کسب شده است. ندیم نخستین مدال طلای پاکستان را در دوومیدانی به دست آورد. 

لتسیل تبوگو (بوتسوانا) 

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

زمانی که لتسیل تبوگو بورسیه شده توانست جلوتر از همه از خط پایان مسابقه دو ۲۰۰ متر مردان عبور کند تنها یک مدال المپیک نبرد. این پیروزی نخستین مدال طلای بوتسونا را در بازی های المپیک به ارمغان آورد. دونده ۲۱ ساله اولین آفریقایی لقب گرفت که در این ماده طلا می گیرد. 

فرانسیسکا کرووتو (شیلی)

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

کرووتو در مسابقات تیراندازی اسکیت قهرمان شد و نخستین زن اهل شیلی لقب گرفت که مدال طلا کسب می کند. او به انتظار ۲۰ ساله کشورش در کسب طلا در بازی های المپیک پایان داد. آخرین باری که یک ورزشکار زن شیلیایی در المپیک مدال به دست آورده بود به سال ۱۹۵۶ بر می گشت. پیش از کرووتو شیلی تنها دو مدال طلا کسب کرده بود. در ۲۰۰۴ آتن فرناندو گونسالس و نیکلاس ماسو در تنیس دو نفره قهرمان شدند و در همان بازی ماسو مدال طلای بازهای انفرادی را نیز به دست آورد. 

ودریک لئوناردو (اندونزی) 

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

لئوناردو دیگر ورزشکاری بود که بورسیه گرفت. صخره نورد اندونزیایی در یک رقابت نزدیک توانست حریف چینی اش را پشت سر بگذارد. او دو صدم ثانیه زودتر از وو پنگ به بالای صخره رسید و نخستین مدال طلای کشورش را در این رشته به دست آورد. طلای لئوناردو از جهت دیگر هم ارزشمند بود. آن نخستین مدال زرین اندوزی در رشته ای غیر از بدمینتون بود. 

سیندی انگامبا (پناهندگان)

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

اولین مدال کاروان پناهندگان در تاریخ المپیک را سیندی انگامبا به ارمغان آورد. بوکسور کامرونی در وزن -۷۵ کیلوگرم زنان مدال برنز را کسب کرد. او که یازده سال است در بریتانیا زندگی می کند دیگر ورزشکار بورسیه شده ای بود که در المپیک پاریس درخشید. 

دیدگاه تان را بنویسید