جماران

عملکرد ورزشکاران ایران در روز دوازدهم المپیک پاریس+ برنامه روز سیزدهم

کاروان ایران در روز دوازدهم المپیک پاریس بالاخره به طلا رسید.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران؛ روز دوازدهم المپیک پاریس برای کاروان ایران روز خوش یمنی بود؛ ابتدا سعید اسماعیلی و علیرضا مهمدی به فینال کشتی فرنگی رسیدند، سپس مبینا نعمت زاده در تکواندو به برنز رسید تا دومین مدال تاریخ ورزش زنان در المپیک را کسب کند و نهایتا محمدهادی ساروی، با پیروزی در فینال وزن 97 کیلوگرم کشتی فرنگی اولین طلای کاروان ایران را کسب کرد.

در وزن 67 کیلوگرم کشتی فرنگی، سعید اسماعیلی در دور نخست به مصاف رقیبی از الجزایر رفت و با پیروزی 10 بر 0 به یک چهارم نهایی رسید. او در یک چهارم نهایی به مصاف اورتا سانچز قهرمان جهان از کوبا رفت و با پیروزی 9 بر0 به نیمه نهایی رسید. اسماعیلی در نیمه نهایی در یک کشتی پر افت و خیز 10بر 4 مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان پیروز و فینالیست شد. اسماعیلی در حالی که از رقیب خود جلو بود، در یک کش و قوس به پل رفت و ضربه فنی شد که با اعتراض مربیان ایران، مشخص شد قبل از ضربه فنی هر دو کشتی گیر از تشک خارج شده اند و کشتی برگشت.  سعید اسماعیلی برای کسب مدال طلا به مصاف پرویز نصیبوف از اوکراین خواهد رفت.

سعید اسماعیلی کشتی فرنگی المپیک پاریس 2024 سعید اسماعیلی المپیک پاریس 2024

همچنین در وزن 87 کیلوگرم، علیرضا مهمدی در دور نخست به مصاف مونوز از کلمبیا رفت و با یک کشتی تماشایی 9 بر صفر پیروز شد. او در یک چهارم نهایی با یک نمایش درخشان دیگر، موفق شد 10 بر 1 مقابل کولینیچز از لهستان برنده و راهی نیمه نهایی شود. مهمدی در نیمه نهایی به مصاف ژان بلنیوک قهرمان المپیک توکیو و نایب قهرمان المپیک ریو رفت و با پیروزی 3 بر 3 فینالیست شد. او در فینال به مصاف سمن نویکوف از بلغارستان می رود.

علیرضا مهمدی کشتی فرنگی المپیک پاریس 2024 علیرضا مهمدی المپیک پاریس 2024

مبینا نعمت زاده در رده بندی وزن 49- کیلوگرم تکواندو زنان در المپیک پاریس به مصاف دنیا ابوطالب نماینده عربستان رفت و با شایستگی در دو وقت این حریف را شکست داد و مدال برنز را کسب کرد. نعمت زاده وقت اول این مبارزه را با نتیجه 3 بر صفر به سود خود به پایان رساند. او در وقت دوم هم 4 بر یک به پیروزی رسید.

پیش از این کیمیا علیزاده در المپیک 2016 در رپه شارژ تکواندو توانست به رده بندی و مدال برنز برسد و اولین مدال تاریخ ورزش زنان ایران در این بازی ها مهم را کسب کند.
او در گام نخست و در یک هشتم نهایی میشله تائو دارنده مدال‌های نقره(2019) و برنز(2023) بازی‌های آفریقایی و دو مدال برنز آفریقا(2021 و 2023) از لسوتو را در دو راند متوالی شکست داد. راند اول و دوم این مبارزه با برتری 3 بر صفر و 2 بر صفر مبینا به پایان رسید. نعمت زاده در یک‌چهارم نهایی با آدریانا سرسو ایگلسیاس نایب قهرمان المپیک 2020 توکیو و دارنده مدال برنز 2023 جهان از اسپانیا مبارزه کرد. او وقت اول را 2 بر صفر و وقت دوم را 7 بر 1 برد و صعود تاریخی را به نیمه نهایی المپیک جشن گرفت.

او در نیمه نهایی با گینگ گو نماینده چین مبارزه کرد و در دو وقت با نتایج 4 بر 1 و 6 بر 3 شکست خورد و از راه یابی به فینال بازماند.

مبینا نعمت زاده مهروز ساعی

نهایتا نیز در وزن 97 کیلوگرم کشتی فرنگی بازی های المپیک پاریس محمدهادی ساروی با اقتدار کامل مدال طلا را از آن خود کرد. او با پیروزی 4 بر1 مقابل آرتور الکسانیان نامدار، قهرمان المپیک شد و اولین طلای کاروان ایران را در پاریس کسب کرد.

این فرنگی کار ایرانی تا کنون سه بار در جهانی 2019، المپیک 2020 و جهانی 2022 با رقیب ارمنستانی کشتی گرفته و هر سه بار شکست خورده بود تا در پاریس با طلسم شکنی طلایی از او انتقام بگیرد.

ساروی روز گذشته در دور اول 10 بر 1 جوزف راو از آمریکا برنده شد. او در دور بعد به مصاف اوزور ژوژوپبکوف از قرقیزستان رفت و با پیروزی 8 بر 0 به نیمه نهایی رسید. او در این مرحله مقابل محمد از مصر 6 بر 0 پیروز و فینالیست شد. او در فینال با نتیجه 4 بر1 مقابل الکسانیان نامدار پیروز شد.

محمدهادی ساروی المپیک پاریس محمدهادی ساروی کشتی فرنگی المپیک پاریس

پنج شنبه 18 مرداد

رشته ورزشکار ساعت نتیجه
کشتی آزاد حسن یزدانی وزن 86 کیلوگرم 12:30  
کشتی فرنگی فینال 67 و 87 کیلوگرم 19:45  
تکواندو ناهید کیانی وزن 57 کیلوگرم 11:40  
سنگنوردی سرعت رضا علیپور 13:58  

 

 

دیدگاه تان را بنویسید