جماران

چند روایت جالب از گرانی بلیت و هتل های پاریس در روزهای برگزاری بازی های المپیک ۲۰۲۴

یک توریست در پاریس در جریان بازی های المپیک ۲۰۲۴ در همان شروع روز ۵۰۰ یورو خرج می کند.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: پایتخت فرانسه در این روزها که میزبان بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس است بیش از همیشه گران تر شده و هزینه هتل برای هر شب میانگین ۳۸۹ یورو است.

کلمو، آن و پسرش که گرونوبل زندگی می کنند به پاریس رفتند تا چند روز از تماشای بازی های المپیک لذت ببرند. به نوشته ال موندو، پسر بچه تنیس بازی می کند و می خواستند بازی رافائل نادال را تماشا کنند اما نتوانستند هیچ یک از بازی های تنیسور اسپانیایی را از نزدیک نظاره گر باشند چون قیمت بلیت ها سر به فلک می کشید. کلمو در این رابطه گفت: "ترجیح دادیم برویم مسابقات مختلفی را تماشا کنیم و به سالن ها و ورزشگاه های بیشتری برویم تا این که تمام پولمان را برای یک بازی خرج کنیم." او که برای صبحانه آمده بود ۱۰ یورو برای هر نفر پرداخت کرد. صبحانه شامل یک قهوه، یک کروسان و یک آب پرتغال بود. 

در روزی که به تازگی شروع کرده بودند تا آن زمان ۵۰۰ یورو هزینه کرده بودند که شامل بلیت بازی واترپولو و پول صبحانه می شد. چهار شب هتل برای آن ها ۹۸۰ یورو خرج برداشت. آن ها با دوچرخه به نقاط مختلف پاریس می روند تا اقتصادی عمل کنند. هزینه دیگر وسایل حمل و نقل در پاریس ارزان نیست. 

کلمو در یک حساب سرانگشتی پول هتل و بلیت ها را حساب می کند. آن ها بازی های بسکتبال سه نفره را تماشا کردند که ۱۰۰ یورو می شد. او گفت: "برای چهار روز ۳ هزار یورو خرج کردیم در حالی که غذا برگر خوردیم." جید توریست آمریکایی نیز تجربه مشابهی داشته است. او برای تماشای یکی از رقابت های ژیمناستیک ۵۰۰ یورو هزینه کرد. او قرار است چند روز دیگر در پاریس بماند و با دو دوستش از ایر بی ان بی خانه اجاره کرده است که هزینه اش ۱۲۰۰ یورو شده است. 

جید می گوید هزینه غذا در محل برگزاری مسابقات ارزانتر از رستوران می شود. یک بطری آب گاز دار پنج یورو، یک نوشیدنی بدون الکل هشت یورو، یک چیزبرگر ۹ یورو و سیب زمینی سرخ کرده پنج یورو هزینه اش می شود. این با قیمت یک گاز آب دار هشت یورویی در یک بار نزدیک میدان کونکوردیا خیلی فرق می کند. جوردن به قیمت بلیت رقابت های دوومیدانی نگاه می کند و می گوید: "ارزانترینش تقریبا ۲۰۰ یورو است و گرانترینش ۶۰۰ یورو اما بلیت تنیس را حتی نمی توان خرید." بلیت مراسم اختتامیه که یکشنبه برگزار می شود از ۴۵ تا ۱۶۰۰ یورو است. 

آنا که اسپانیایی است یک بار ساندویچ و نوشیدنی الکلی کاتالانی در نزدیکی محله لو‌ماره دارد. در این روزها قیمت ها را بالا نبرده است اما می گوید: "نسبت به تابستان های قبلی مردم کمتر به اینجا آمده اند. فکر می کنم توریست ها می ترسند چون فکر می کنند خیلی خیلی گران است. در واقع این چنین نیست. پاریس شهری گران است اما شما می توانید با یک پرواز ۵۰ یورویی به بارسلونا بروید. من چند ماهی است آپارتمانم را در ایر ان بی ای به اجاره گذاشته ام اما کسی با من تماس نگرفته است."

در محلاتی که بازی های المپیک برگزار نمی شود قیمت ها ثابت نیست اما در کل نسبت به قیمت معمول زیاد نشده است. آنا در این رابطه اظهار کرد: "در برخی محلات پاریس پرداخت ۱۰ یورو برای نوشیدنی الکلی عادی است. در زمان المپیک که می دانید مسابقات مجانی نیستند باید در نظر داشته باشید پاریس شهر گرانی است و تنها محدود به این دوره نیست."

خیلی از هتلداران شاکی هستند که مطابق پیش بینی هایشان هتل ها پر نشده‌اند. قیمت ها در شروع سال ثابت نبود اما سپس وضعیت بهتر شد. بیش از همه تاکسیرانان و رانندگان وی تی سی ناراضی هستند چون مردم با دوچرخه یا حمل و نقل عمومی جا به جا می شوند. 

آژانس Choose Paris Region برای ۲۶ جولای تا ۱۱‌ آگوست پیک ۸۰ درصدی را پیش بینی کرد که مهمان های هتل ها ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا می کنند. ۱۸ درصد تماشاگران بازی های المپیک خارجی هستند. طبق اعلام این آژانس میانگین هزینه هر شب هتل در ماه های جون تا آگوست  ۳۸۹ یورو بوده که افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. در رابطه با اجاره ایر بی ان بی هر شب ۲۳۴ دلار است که افزایش ۴۰ درصدی داشته است. 

دیدگاه تان را بنویسید