جماران

مارشان و مکینتاش ستاره های جدید شنا؛ تاریخ سازی لدکی در بازی های المپیک

دو شناگر فرانسوی و کانادایی در رقابت های شنای مردان و زنان درخشیدند و کیتی لدکی با کسب چهار مدال در المپیک تاریخ سازی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: شنا یکی از ورزش های مهم بازی های المپیک به حساب می آید و یکشنبه شب در حالی مسابقات مهیج این رشته در بازی های ۲۰۲۴ پاریس به پایان رسید که دو ستاره به جهان معرفی شد و شناگر دیگر به تاریخ سازی اش ادامه داد. لئو مارشان با عملکرد فوق العاده اش در نزد مردم کشورش به الگوی جدید جهان در استخر تبدیل شد، سامر مکینتاش جوان با استعداد و برنده همه را شگفت زده کرد و کیتی لدکی لقب پرافتخارترین زن مدال آور تاریخ شنا را به خود اختصاص داد. هر سه نفر پادشاهان شنای المپیک هستند. 

لئون مارشان، تیتان جدید در استخر

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

شناگر فرانسوی را پس از کسب چهار مدال طلا در یک المپیک ( به علاوه یک برنز) می توان با مایکل فلپس، مارک اسپیتز و کریستین اوتو مقایسه کرد. با این حال او چهار رکورد المپیک را نیز به ثبت رساند. مارشان الگوی جدید دنیای شنا است. او طلا ۴۰۰ متر مختلط، طلا ۲۰۰ متر پروانه (با پشت سر گذاشتن مدافع عنوانی قهرمانی کریستف میلاک)، طلا ۲۰۰ متر شنای قورباغه (کسب دو مدال طلا در عرض دو ساعت) و در آخر طلا ۲۰۰ متر مختلط را کسب کرد که همه را در فرانسه به وجد آورد. مارشان با ثبت زمان یک دقیقه ۵۴ ثانیه و شش صدم ثانیه بیش از یک بدن از رقیبانش جلو بود و تنها چند صدم ثانیه با شکستن رکورد جهان فاصله داشت. 

مارشان ۲۲ ساله با مربی فلپس یعنی باب باومن تمرین کرده است و فرصت داشت سال گذشته فلپس را بشناسد و از او توصیه هایی بگیرد. به نوشته rtve، لئون اکنون رکوردهای المپیک الگویش را در ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر مختلط شکسته است. او برای اینکه بتواند تعداد طلاهایش را در یک دوره المپیک با اسپیتز در سال ۱۹۷۲ و فلپس در سال ۲۰۰۸ برابر کند باید در ماده های بیشتری شرکت کند. در پاریس در ۴ در ۱۰۰ متر امدادی میکس مختلط فرانسه چهارم شد اما توانست در ۴ در ۱۰۰ متر مختلط مدال برنز را کسب کند. 

پیش از این فرانسه در شنای بازی های المپیک چهار مدال طلا کسب کرده بود. مارشان به تنهایی چهار مدال طلا به دست آورد. او تنها ورزشکار فرانسوی به حساب می آید که توانست در یک دوره المپیک چهار طلا برگردن آویزد. همچنین پنج مدال از هفت مدالی که فرانسه در ۲۰۲۴ پاریس به دست آورد را به نام خود ثبت کند. لئو مارشان (تولوز، ۲۰۰۲) اکنون پادشاه لئو است. او به یک قهرمان در فرانسه تبدیل شده است و تدی رینه اسطوره فرانسه (یکی از ورزشکارانی که مشعل المپیک را روشن کرد) و پر افتخارترین جودوکار با چهار مدال طلا را تحت الشعاع قرار داد.‌ او نخستین ستاره اروپایی در بازی های المپیک از سال ۱۹۹۲ به حساب می آید. در آن دوره ویتالی شربو توانست شش مدال طلا بر گردن آویزد. 

کیتی لدکی، پرافتخارترین زن شناگر در تاریخ المپیک 

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

کیتی لدکی آمریکایی (واشنگتن ۱۹۹۷) چهارمین بازی های المپیک خود را به عنوان پرافتخارترین زن شناگر تاریخ به پایان رساند. او ۱۴ مدال (۹ طلا، چهار نقره و یک برنز) را به دست آورد. لدکی تمام فینال های ۸۰۰ متر آزاد را برده است. تنها یک نفر دیگر موفق به چنین کاری شده است که او کسی نیز جز اسطوره دیگر شنا یعنی مایکل فلپس. فلپس توانست در شنای ۲۰۰ متر پروانه از ۲۰۰۴ آتن تا ۲۰۱۶ ریو چهار مدال طلا کسب کند. لدکی به لطف ۹ مدال طلایش از جنی تامپسون آمریکایی عبور کرد و طلایی ترین زن شناگر تاریخ المپیک لقب گرفت. 

کیتی در پاریس چهار مدال بر گردن آویخت (دو طلا، یک نقره و یک برنز). او دوباره در ماده مورد علاقه اش ۸۰۰ متر آزاد بهترین شد، آخرین فینالی که در استخر لا دفنس تجربه کرد و یک رقابت تماشایی با اریارن تیتموس داشت که در نهایت شناگر آمریکایی استقامت و شکست ناپذیری اش را در این ماده نشان داد و با ثبت زمان ۸:۱۱.۰۴ نفر اول شد. او دوباره در ماده ای که مسیرش طولانی بود مدال طلا کسب کرد. این اتفاق در ۱۵۰۰ متر آزاد اتفاق افتاد و با ثبت زمان ۱۵:۳۰.۰۲ در حالی رکورد المپیک را شکست که با نفر دوم ۱۰ ثانیه فاصله داشت. او در ۴ در ۲۰۰ متر آزاد مدال نقره را به دست آورد و یک برنز در ۴۰۰ متر آزاد.‌ 

سامر میکنتاش، شاهدختی که به دنبال ملکه شدن است

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

سامر مکینتاش متولد سال ۲۰۰۶ در تورنتو که در این ماه (آگوست) ۱۸ ساله می شود در نخستین دوره حضورش در بازی های المپیک نشان داد که می تواند به یکی از اسطوره های شنا در المپیک تبدیل شود. مکینتاش چهار مدال به دست آورد که سه عدد از این مدال ها طلا بود. او در ۲۰۰ متر پروانه، ۲۰۰ متر مختلط و ۴۰۰ متر مختلط اول شد و مدال نقره ۴۰۰ متر آزاد را به دست آورد. این مدال ها نشان می دهد او شناگری با استعداد، سریع و استوار است. 

علاوه بر این سامر چند رکورد المپیک در پیروزی هایش به ثبت رساند. در ۲۰۰ متر مختلط رکورد ۲:۰۶.۵۶ را به ثبت رساند، در رقابتی که شانس اول نبود چون شناگرانی همچون کیلی مک‌کیون استرالیایی و کیت داگلاس آمریکایی حضور داشتند. دیگر رکوردش در ۲۰۰ متر پروانه با ثبت زمان ۲:۰۳.۰۳ اتفاق افتاد. او در این ماده تا لحظه آخر با ریگان اسمیت و یوفی ژانگ (رکورد المپیکش را برابر مکینتاش از دست داد) رقابت نزدیکی داشت. سامر در ۴۰۰ متر مختلط برتری اش آشکارتر بود و تقریبا شش ثانیه جلوتر از کیتی گریمز بود. در فینال ۴۰۰ متر آزاد به کسب مدال طلا خیلی نزدیک بود اما به خاطر ۸۸ صدم ثانیه کمتر از تیتموس نقره را به دست آورد.‌

آریارن تیتموس، درخشان در حال و آینده

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

آریارن تیتموس متولد سال ۲۰۰۰ دومین المپیک خود را تجربه می کرد و توانست موفقیت هایش در بازی های توکیو را در پاریس تکرار کند. او در ژاپن دو طلا، یک نقره و یک برنز به دست آورد. سه سال بعد در فرانسه چهار مدال دیگر کسب کرد: دو طلا در ۴۰۰ متر آزاد و ۴ در ۲۰۰ متر مختلط و دو نقره در ۲۰۰ متر آزاد و ۸۰۰ متر. در مجموع هشت مدال در المپیک در عرض چهار سال که چهار مدال طلا بود به دست آورد، شناگری که ماه سپتامبر ۲۴ ساله می شود و دو تومور خوش خیم در تخمدانش را جراحی کرده است. 

تیتموس در پاریس مانند توکیو مدال طلای ۴۰۰ متر آزاد را به دست آورد و تا پایان رقابت نزدیکی با میکنتاش داشت. دو روز بعد نتوانست برای دومین بار مدال طلای ۲۰۰ متر آزاد را کسب کند، در حالی که دو ماه قبل رکورد جهان را شکسته بود و رکورد المپیک را نیز به خود اختصاص داده بود. در فینال به هموطنش مالی اوکلاهنی باخت که به خاطر برتری نیم ثانیه ای مدال طلا را برد. اوکلاهن همچنین رکورد المپیک را با ثبت زمان ۱:۵۳.۲۷ شکست. تیتموس در کنار اوکلاهن تیم استرالیا را در ۴ در ۲۰۰ متر آزاد رهبری کردند و توانستند مدال طلای امدادی زنان را با ثبت رکورد جدید المپیک (۷:۳۸.۰۸) به دست آورند. 

همچنین شایسته است که نقش و افتخارات اوکلاهن را برجسته کرد. شناگر استرالیایی که به تازگی وارد ۲۰ سالگی شده است هشت مدال المپیک را در توکیو و پاریس به دست آورد. او در بازی های ۲۰۲۴ توانست پنج مدال کسب کند: سه طلا در ۲۰۰ متر آزاد، ۴ در ۱۰۰ متر و ۴ در ۲۰۰ متر تیمی، یک نقره در ۴ در ۱۰۰ متر مختلط و یک برنز ۴ در ۱۰۰ متر امدادی میکس مختلط. اوکلاهن یکی از سریعترین شناگران هم نسل خود است. 

در بازی های پاریس سه شناگر دیگر پنج مدال کسب کردند. توری هاسکه، شناگر ۲۱ ساله آمریکایی سه طلا در ۱۰۰ متر پروانه، ۴ در ۱۰۰ متر میکس مختلط، ۴ در ۱۰۰ متر و دو نقره در ۱۰۰ متر آزاد و ۴ در ۱۰۰ متر آزاد به دست آورد. ریگان اسمیت آمریکایی دو طلا در ۴ در ۱۰۰ متر امدادی میکس مختلط، ۴ در متر مختلط و سه نقره در ۱۰۰ و ۲۰۰ متر کرال پشت و ۲۰۰ متر پروانه بر گردن آویخت. کیلی مک‌کیون، شناگر ۲۳ ساله استرالیایی دو طلا در ۱۰۰ و ۲۰۰ متر کرال پشت، یک نقره ۴ در ۱۰۰ متر و دو برنز ۲۰۰ متر مختلط و ۴ در ۱۰۰ متر میکس مختلط کسب کرد. 

بازی های المپیک 2024 پاریس

المپ شناگران المپیکی

امپراتوری شنای آمریکا و استرالیا در بازی های المپیک یک بار دیگر در پاریس دیده شد. ورزشکاران این کشور از ۳۵ سکو ۳۰ بار به سکو رفتند و تنها فینال ۱۰۰ متر قورباغه و ۱۰۰ متر پروانه زنان و ۲۰۰ متر پروانه، ۲۰۰ متر کرال پشت و ۲۰۰ متر مختلط مردان این دو کشور مدالی کسب نکردند. با این حال در تاریخ المپیک این آمریکا است که حکمرانی می کنند. استرالیا تنها دو ستاره داشته است؛ اما مک‌کئون ۱۳ مدال (شش طلا) به دست آورد و ایان تورپ ۹ مدال (پنج طلا). این دو نفر موجب شدند رقابت های دیدنی با آمریکایی ها در بازی های المپیک رقم بخورند. 

بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

مایکل فلپس ۲۸ مدال را در پنج دوره المپیک به دست آورد که ۲۳ مدال طلا بودند. به نظر می رسد تا دهه ها کسی نتواند به این رکورد دست یابد. او بیشتر از مجموع دو شناگری که تعقیبش می کنند مدال کسب کرده است. مارک اسپیتز (یازده مدال) پیش از حضور فلپس تنها شناگری بود که در یک المپیک هفت مدال طلا به دست آورده بود. این سکو را رایان لاکتی (۱۲ مدال) تکمیل می کند که رقابت های تماشایی با فلپس در بازی های المپیک داشت. نفرات بعدی از لحاظ تعداد مدال باز هم آمریکایی هستند؛ مت بیوندی (یازده)، گری هال (۱۰ مدال) و کائلب درسل ( ۹ طلا از ۱۰ مدال). 

از طرف دیگر بازی های پاریس موجب شد کیتی لدکی بر بام شنای زنان در المپیک بایستد و پرافتخارترین زن شناگر در تعداد مدال های کسب شده در المپیک لقب بگیرد. او با مدال هایی که کسب کرد از هموطنانش جنی تامپسون، دارا تورس و ناتالی کاگلین ( هر سه ۱۲ مدال) پیشی گرفت و تعداد مدال های طلایش با اسطوره افسانه ای ژیمناستیک لاریسا لاتینینا روس برابر شد. 

لدکی از زمانی که نخستین المپیکش را در بازی های ۲۰۱۲ لندن تجربه کرد و در طول چهار المپیک خود توانست در ماده های آزاد انفرادی پیروز شود از ۲۰۰ متر تا ۱۵۰۰ متر بیش از همه در ماده هایی که طولانی تر بودند درخشید (۴۰۰، ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر). او تقریبا تمام فینال های این سه ماده را با پیروزی به پایان رساند، به جز فینال های اخیر ۴۰۰ متر آزاد.‌ لدکی از ۱۴ مدالی که کسب کرده ۹ مدالش در این سه ماده به دست آمده است.

دیدگاه تان را بنویسید