گزارش جماران

مسن ترین ورزشکاران تاریخ المپیک

در تاریخ المپیک ورزشکارانی حضور داشتند که سنشان بیش از ۵۰ سال بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: بازی های المپیک یک رویداد جهانی است که هر چهار سال برگزار می شود و نمایش دهنده ورزش و تجربه است. در طول تاریخ خیلی از ورزشکاران بالای ۵۰ سال بودند که در بازی های المپیک شرکت کردند. آن ها به خاطر استعداد و توانایی بالا توانستند خود را در سطح اول جهان ورزش نگه دارند. 

در میان ورزشکاران نام های برجسته ای همچون اسکار اسوان سوئدی دیده می شود. به نوشته نوتیسیاس، تیرانداز ۷۲ ساله در بازی های ۱۹۲۰ آنتورپ توانست مسن ترین مدال آور تاریخ المپیک لقب بگیرد. تنها عملکرد او در بخش شکار گوزن قابل توجه نبود که توانست مدال نقره را کسب کند بلکه سن بالایش نیز همه نگاه ها را به خود معطوف کرد. 

دیگر ورزشکار برجسته در این زمینه آرتور فون پونگراکتس اتریشی بود که در بازی های المپیک ۱۹۳۶ برلین در ۷۲ سالگی در رقابت های اسب سواری شرکت کرد. با وجود این که نتوانست مدالی کسب کند اما حضورش تاریخی بود. هیروشی هوکتسو در دوره های مختلف المپیک شرکت کرد. اسب سوار ژاپنی از سال ۱۹۶۴ رقابت خود را در بازی های المپیک آغاز کرد و در  ۲۰۰۸ پکن با ۶۷ سال سن لقب مسن ترین ورزشکار را در این بازی ها به نام خود ثبت کرد. در ۲۰۱۲ لندن هم این اتفاق افتاد و در آن زمان ۷۱ سال داشت.  

لورنا جان‌استون بریتانیایی مسن ترین اسب سوار در رقابت های کلاسیک بود که تا ۷۰ سالگی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بازی کرد. ایان میلار معروف به کاپیتان کانادا با شرکت در ۱۰ دوره المپیک تاریخ سازی کرد. اسب سوار کانادایی آخرین بار در ۶۵ سالگی در المپیک ۲۰۱۲ لندن رقابت کرد. کویینی نیوال، تیرانداز با کمان انگلیسی در بازی های المپیک ۱۹۰۸ لندن تاریخ سازی کرد و مسن ترین زنی لقب گرفت که مدال طلا کسب می کند. او در آن زمان ۵۴ سال داشت. 

رشته قایقرانی بادبانی نیز یک ورزشکار مسن داشته است. 

هوبرت رائوداشل که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۶ در ۹ دوره پیاپی المپیک رقابت کرد آخرین بار ۵۴ ساله بود که در بازی ها حضور داشت. الادار گرورچ، شمشیرباز مجارستانی در شش دوره پیاپی المپیک مدال کسب کرد. آخرین بار در بازی های ۱۹۶۰ رم بود که در ۵۰ سالگی توانست مدال طلا به دست آورد. او نشان داد که استعداد و توانایی اش با گذشت زمان کم نشده است. 

در بازی های ۲۰۲۴ پاریس مسن ترین ورزشکار خوان آنتونیو خیمنس کوبو است. اسب سوار ۶۵ ساله که سومین المپیک خود را تجربه کرد از کسب مدال ناکام ماند. این ورزشکاران مسن یادآوری می کنند که در خیلی از رشته ها تجربه و تکنینک می توانند از وضعیت جسمانی پیشی بگیرند و الهام بخش نسل های آینده باشند که می خواهند بدون در نظر گرفتن سن رویاهایشان را دنبال کنند. 

دیدگاه تان را بنویسید