گزارش جماران

برگزاری جام تختی و سوالات بی جواب؛ جامی در شان جهان پهلوان؟!

رقابت های کشتی آزاد جام تختی در شرایطی در زنجان برگزار می شود که انتظار می رود این مسابقات کیفیت چندان بالایی نداشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

گزارش جماران- امیررضا احمدی؛ رقابت های کشتی آزاد جام تختی، روزهای 10 و 11 خردادماه به میزبانی زنجان برگزار خواهد شد. مسابقات مزین به نام جهان پهلوان تختی که سال هاست به عنوان اصلی ترین و معتبرترین تورنمنت کشتی ایران روی صحنه می رود، امسال در حالی برگزار خواهد شد که دوباره قرار است شاهد افت کیفیت در آن باشیم و بعید است مسابقات کیفیت بالایی داشته باشد و گروهی معتقدند برگزاری رقابت ها در این برهه زمانی لزوم چندانی هم نداشته است.

جام تختی جایی در چرخه انتخابی ندارد

فدراسیون کشتی طی روزهای گذشته سعی کرد با سخت گیری و وضع قوانین مختلف از جمله عدم اجازه حضور در لیگ کشتی به غایبان جام تختی، مدعیان مختلف را مجبور به حضور در زنجان کند اما بعید است این سخت گیری ها هم منجر به بالا رفتن کیفیت مسابقات شود. با توجه به اینکه چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سال المپیک به اتمام رسیده و به جز وزن 86 کیلوگرم، تکلیف بقیه اوزان مشخص شده، جام تختی برخلاف سال های گذشته، در چرخه امسال جایی ندارد و همین باعث شده تا کشتی گیرهایی که به دوبنده تیم ملی نرسیده اند، حضور در این جام را بی ارزش بدانند. موضوعی که از نظر منطقی و کارشناسی مورد قبول است چرا که دلیلی ندارد کشتی گیران مختلف در این برهه زمانی، در آستانه لیگ دسته اول و لیگ برتر کشتی، در مسابقاتی به روی تشک بروند که حتی قهرمانی در آن هم توفیری به حالشان ندارد. همین هم باعث شده تا زمزمه غیبت یک دوجین ستاره از جمله مجتبی گلیج، محمدحسین محمدیان، عزت الله اکبری، جمال عبادی، حسین ابوذری، عبدالله شیخ اعظمی و... به گوش برسد.

بی تدبیری فدراسیون کشتی در تشویق کشتی گیران به حضور در جام تختی

جام تختی ویترین هر ساله کشتی ایران است که همیشه شور و حرارت خاصی داشته، هر چند در بعضی سال ها با کیفیت کم تری برگزار شده و در بعضی سال ها، رونق بیشتری داشته اما در سال های گذشته به واسطه قرار گرفتن در چرخه انتخابی، تنور آن داغ تر شده بود. به خصوص زمانی که نفراتی مانند حسن یزدانی، امیرحسین زارع، کامران قاسمپور و... نیز در این مسابقات حاضر می شدند و همین باعث می شد کیفیت آن بالا برود. امسال اما همان طور که گفته شد قرار نیست ستاره در این جام کشتی بگیرند. نگاهی منطقی به این موضوع نشان می‌دهد کشتی گیران حق دارند در رقابتی که در پایان فصل مسابقات داخلی برگزار می‌شود شرکت نکنند چرا که در مسیر چرخه تاثیری ندارد و همین می‌تواند بار دیگر منجر به برگزاری یک رقابت بی‌کیفیت تحت نام جام تختی شود.‌ در چنین شرایطی فدراسیون کشتی و کادر فنی می‌توانستند با مدیریت بهتر،‌ همچنان تنور این جام را گرم نگه دارند.

در واقع می‌شد فدراسیون به نفرات برتر این رقابت‌ها امتیازی ویژه مانند اعزام به یک تورنمنت یا معافیت از برخی مراحل چرخه در سال آینده را بدهد تا به این ترتیب کشتی‌گیران پرشمار در اوزان مختلف ترغیب می‌شدند اما با این شرایط ممکن است جام تختی در زنجان غایبان بزرگ زیادی داشته باشد که باید دید در نهایت کدام ستاره‌ها در این مسابقات به روی تشک خواهند رفت.

انتخابی احتمالی مسابقات جهانی در جام تختی

اگر چه در اوزان مختلف جام تختی تاثیری بر روند ملی پوش شدن کشتی گیرها ندارد، اما به نظر می رسد در یکی- دو وزن نتایج این مسابقات گره ترکیب ایران در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی را باز کند و از طرفی کادرفنی نگاه ویژه ای به مدعیان زیر 23 سال حاضر در این جام، برای حضور در مسابقات امیدهای جهان داشته باشد.

در وزن 61 کیلوگرم که رضا اطری قهرمان کشور شد و در قهرمانی آسیا به مدالی نرسید، غایب بزرگ این رقابت هاست و به نظر می رسد در غیاب او، نفر برتر جام تختی گام بلندی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی بردارد. به خصوص اینکه در این وزن مدعیان مختلفی از جمله یاسین رضایی، احمد جوان، رضا مومنی و... هم حاضرند. در وزن 92 کیلوگرم نیز شرایطی تقریبا مشابه برقرار است و به جز امیرحسین فیروزپور که قهرمان کشور شد و در آسیا نیز طلا گرفت تا مدعی اصلی این وزن باشد، همه کشتی گیران مدعی در زنجان کشتی می گیرند و این احتمال وجود دارد نفر برتر این وزن نیز با فیروزپور انتخابی برگزار کند. البته این موارد هنوز از سوی کادرفنی به صورت رسمی اعلام نشده است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه رقابت های امیدهای جهان نیز بعد از المپیک برگزار می شود و این رده انتخابی جدا ندارد، کادرفنی نگاه ویژه ای به مدعیان زیر 23 سال خواهد داشت تا بتوانند در این جام با درخشش و عملکرد مناسب، نگاه مربیان تیم ملی را به خود جلب کنند و در ادامه یا نفرات برتر مستقیم راهی رقابت های امیدهای جهان شوند یا در برخی اوزان با برگزاری تک انتخابی، صاحب دوبنده تیم ملی شوند.

دیدگاه تان را بنویسید