جماران

بهترین و بدترین های پنج لیگ برتر اروپا در فصل ۲۴-۲۰۲۳

تیم های حاضر در پنج لیگ برتر اروپا رکوردهای قابل توجهی را در فصل ۲۴-۲۰۲۳ به ثبت رساندند و برخی از آن ها شگفتی ساز شدند.

لینک کوتاه کپی شد

گزارش جماران، فرشته مقدم: فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ های اروپایی با قهرمانی بایرلورکوزن در آلمان، منچسترسیتی در انگلیس، رئال مادرید در اسپانیا، اینتر در ایتالیا و پاری‌سن ژرمن در فرانسه به پایان رسید. در پنج لیگ برتر قاره سبز رقابت تماشایی برقرار بود و برخی تیم ها عملکرد فوق العاده ای داشتند. بایرلورکوزن برای نخستین بار در تاریخ ۱۱۹ صد ساله خود با هدایت ژابی آلونسو فاتح بوندسلیگا شد. منچسترسیتی تا هفته آخر برای دفاع از عنوان قهرمانی اش جنگید. بولونیا، جیرونا، اشتوتگارت، برست و استون ویلا شگفتی ساز شدند و توانستند سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده را به دست آورند. 

رکوردها و آمارهای قابل توجهی در این فصل به ثبت رسید که فوق العاده ترینش را بایرلورکوزن رقم زد. تیم آلونسو بدون شکست بوندسلیگا را به پایان رساند. لورکوزن در رقابت های دیگر هم شکست ناپذیر بود و تنها برابر آتالانتا در فینال لیگ اروپا مغلوب شد. در پنج لیگ برتر اروپایی بیشترین شکست را شفیلد یونایتد تجربه کرد. این تیم ۲۸ بازی از ۳۸ دیدارش را با شکست پشت سر گذاشت. اینتر و رئال مادرید با کسب ۲۹ برد از ۳۸ بازی بیش از دیگر تیم ها پیروزی را تجربه کردند. لورکوزن هم در ۳۴ دیدار توانست ۲۸ برد به دست آورد و میانگین پیروزی اش نسبت به سیتی و مادرید بهتر بود. کمترین برد هم به نام سالرنیتانا ثبت شد. تیم ایتالیایی تنها در دو دیدار پیروز شد. 

لیگ های اروپایی

در این فصل هواداران شاهد بازی های پرگلی بودند. بایرن مونیخ در دو بازی با نتایج ۸ بر صفر (دارمشتات) و ۸ بر یک (ماینتس) پیروز شد. باوارایی ها با وجود اینکه فصل را در رتبه سوم به پایان رساندند و حتی نایب قهرمان هم نشدند یکی از بهترین خط حمله ها را در پنج لیگ برتر اروپا داشتند. تیم توخل با حضور هری کین در خط حمله توانست ۹۴ گل در ۳۴ بازی به ثمر برساند. سیتی در این فصل توانست در ۳۸ دیدار ۹۶ بار دروازه حریفانش را باز کند. بدترین خط حمله را کادیس داشت که در ۳۸ بازی تنها ۲۶ بار گلزنی کرد. اینتر بهترین خط دفاع را داشت. دروازه قهرمان سری آ ۲۲ بار باز شد. دیگر رکورد بد شفیلد در خط دفاع بود. تیم قعرنشین لیگ برتر انگلیس ۱۰۴ گل دریافت کرد (میانگین ۲.۷ گل در هر بازی) تا بدترین خط دفاعی را به نام خود ثبت کند. 

هری کین بهترین گلزن پنج لیگ برتر اروپا لقب گرفت. ستاره انگلیسی ۳۶ گل به ثمر رساند. او در مجموع روی ۴۴ گل اثر مستقیم داشت (بهترین عملکرد در میان دیگر بازیکنان). مهاجم بایرن مونیخ در نخستین فصل حضورش در بوندسلیگا چهار بار هت تریک کرد ( بوخوم، دارمشتات، دورتموند و ماینتس). ارلینگ هالند با وجود اینکه با ۲۷ گل بهترین گلزن لیگ برتر انگلیس شد اما ۳۴ موقعیت گل را نیز از دست داد تا بدترین بازیکن در این زمینه باشد. الکس بائنا بیشترین پاس گل را در میان دیگر بازیکنان داد. هافبک اسپانیایی ویارئال در ۳۴ بازی ۱۴ پاس گل داد. خلاق ترین هافبک این فصل کوین اشتوگر، بازیکن بوخوم بود. هافبک اتریشی که تیمش برای بقا در بوندسلیگا در پلی اف جنگید توانست ۱۲۷ موقعیت در ۳۲ بازی خلق کند. در میان دروازه‌بان ها یان زومر سوییسی بهترین عملکرد را داشت. دروازه‌بان اینتر توانست در ۱۹ بازی از ۳۴ دیدار دروازه اش را بسته نگه دارد.

لیگ های اروپایی

خشن ترین بازیکنان در این فصل در لالیگا حضور داشتند. ایوان آلخو، بازیکن کادیس ۱۷ کارت زرد در ۳۰ بازی دریافت کرد. همچنین اسکیل آویلا، مدافع رئال بتیس سه کارت قرمز دریافت کرد. مکسونس لاکروا، بازیکن ولفسبورگ در بوندسلیگا نیز سه بار اخراج شد اما تعداد بازی هایش نسبت به آویلا بیشتر بود. تیم های فرانکفورت و بوخوم هر کدام ۱۱ پنالتی تقدیم حریف کردند که در این زمینه بدترین عملکرد را در میان پنج لیگ برتر اروپایی داشتند و ساسولو هم یازده پنالتی به ضررش گرفته شد اما در تعداد بازی های بیشتر. در این فصل ۱۴ پنالتی به نفع اینتر سوت زده شد که نشان می‌دهد مهاجم های تیم ایتالیایی بیش از همه بازیکنان حریف را مجبور به خطا کردند. کریسلا ماتسیما، بازیکن کلرمون فوت بیش از همه دچار خطا در محوطه جریمه شد و چهار پنالتی را تقدیم تیم های فرانسوی کرد. 

 تیم های منچسترسیتی، آرسنال، لیورپول و استون ویلا از لیگ برتر انگلیس، رئال مادرید، بارسلونا، جیرونا و اتلتیکومادرید از لالیگا، اینتر، میلان، یوونتوس، آتالانتا و بولونیا از سری آ، بایرلورکوزن، اشتوتگارت، بایرن مونیخ، لایپزیش و دورتموند از بوندسلیگا، پاری‌سن ژرمن، موناکو و برست از لیگ یک فرانسه به لیگ قهرمانان اروپا صعود کردند.

تاتنهام، اتلتیک بیلبائو، رم، لاتزیو، فرانکفورت، هوفنهایم و نیس در لیگ اروپا رقابت خواهند کرد.

چلسی، رئال سوسیداد، رئال بتیس، فیورنتینا، هایندهایم، لیون و لانس به لیگ اروپا راه یافتند.

لوتون، برنلی و شفیلد انگلیس، کادیس، آلمریا و گرانادا اسپانیا، فروزینونه، ساسولو و سالرنیتانا ایتالیا، لورین، کلرمون فوت فرانسه و کلن و دارمشتات آلمان به دسته پایین تر سقوط کردند. 

دیدگاه تان را بنویسید