جی پلاس

سومین پیروزی پیاپی در تاتااستیل/ فیروزجا به تنهایی صدرنشین شد +تحلیل

علیرضا فیروزجا با پیروزی برابر سوپر استاد بزرگ نامدار هندی و نفر دوم این کشور به تنهایی صدر جدول تاتااستیل را در اختیار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ پدیده شطرنج جهان در دور هشتم رقابت های تاتااستیل با مهره سیاه به مصاف پنتالا هری کریشنا با ریتینگ 2732رفت و در یک دیدار تماشایی و تاکتیکی به برتری رسید و به صدر جدول صعود کرد. سه صدرنشین مشترک روز گذشته، هر سه در این دور متوقف شدند تا فیروزجا با 5.5 امتیاز از هشت بازی مقتدرانه صدرنشین شود. فیروزجا با این پیروزی به رده چهاردهم بهترین شطرنج بازان جهان صعود کرد

هری کریشنا، بعد از آناند بهترین بازیکن هند به شمار می رود. با توجه به سن و سال بالای آناند، هری کریشنا فعلا گزینه اول هندی ها برای رسیدن به رده های بالای شطرنج است، اما فیروزجا با نمایشی درخشان حریفش را وادار به پذیرش شکست کرد. هری کریشنا در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2011 که در مشهد برگزار شد به مقام قهرمانی رسیده بود.

فیروزجا با وجود داشتن مهره سیاه، از حربه همیشگی خود یعنی فرار از شاخه های پیش پا افتاده و رایج استفاده کرد و بازی در شاخه دفاع اسلاو بسیار تند و تیز دنبال داشت و توانست با حفظ دو فیل خود و بهره بردن از ساختار پیاده ای بهتر به برتری جزئی برسد. برتری نسبی فیروزجا هرچند در اواسط بازی کمرنگ شده و بازی به مساوی نزدیک شده بود، اما او به خوبی با صبر و حوصله کار را پیش برد و در نهایت هری کریشنا را وادار به پذیرش شکست کرد. نمایش درخشان فیروزجا در آخر بازی موجب تعجب کارشناسان و مفسران این رقابت ها شد.

هری کریشنا که در این مسابقات نتایج قابل توجهی به دست آورده بود، این امید را داشت تا با کسب نتیجه پیروزی به بالای جدول برسد، اما در برابر پیاده های رونده فیروزجا چاره ای جز تسلیم ندید و با این شکست به میانه جدول سقوط کرد. در این وضعیت هری کریشنا راهی برای متوقف کردن پیاده فیروزجا و نجات فیلش پیدا نکرد و شکست را پذیرفت.(عکس)

 

photo_2021-01-24_22-26-32

 

 از دیگر نکات بسیار مهم بازی های دور هشتم، شکست مگنوس کارلسن، قهرمان حال حاضر جهان و نفر اول رده بندی جهانی برابر اسیپنکو، نوجوان 18 ساله روسیه بود که کمتر کسی انتظارش را داشت.

در دور نهم و در دیداری بسیار حساس و مهم فیروزجای صدرنشین به مصاف اسیپنکو خواهد رفت. بازیکن مستعدی که کارلسن را شکست داده و انگیزه و روحیه بسیار بالایی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید