گزارش جی پلاس به بهانه داربی ۹۰ تهران/

صعود به صدر یا سقوط به قعر؟ جنگ زودهنگام خارجی ها قربانی می دهد؟

تیم های استقلال و پرسپولیس در هفته چهارم لیگ برتر فوتبال در شرایطی به مصاف هم می روند که وضعیت کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، قطار لیگ برتر فوتبال به ایستگاه چهارم رسید. ایستگاهی که دست سرنوشت و قرعه، تیم های پرسپولیس و استقلال را زودتر از آنچه که فوتبال دوستان در سال های گذشته تجربه کرده بودند روبروی هم قرار داد. پرسپولیس با توجه به شکست شهر خودرو این فرصت را دارد تا با پیروز در داربی نه تنها بازی نیم فصل را ببرد بلکه صدرنشینی را ولو مشترک با مشهدی ها شریک شود. در سوی مقابل استقلال هرچند با این پیروزی هنوز نمی تواند در زمره بالانشینان باشد، اما باخت در این دیدار آن ها را به منطقه سقوط یعنی جایگاه پانزدهم می کشاند.

علاقمندان فوتبال در سال های گذشته چندان به خاطر ندارد که داربی خیلی زود و یا خیلی دیر برگزار شود. معمولا هفته های میانی نیم فصل برای داربی انتخاب می شود و این شائبه را ایجاد کرده بود که به دلیل حساسیت های موجود این اتفاق تعمدا و با برنامه ریزی انجام می شود. اما اخیرا دیگر خبری از این داستان ها نیست و داربی نیز مانند هر دیدار دیگری قرعه کشی می شود و ممکن است همان هفته نخست باشد.

این دیدار در شرایطی همانند تمام داربی های گذشته به شکل 50-50 می شود، که زمزمه هایی مبنی بر اختصاص 90 درصد سکوها به استقلال به عنوان میزبان به گوش می رسید. اما در نهایت باز هم این وعده عملی نشد و یکشنبه هواداران دو تیم سهم مساوی در تشویق تیم شان خواهند داشت. تفاوت البته در سیستم بلیت فروشی است و قرار است هیچ گونه بلیت کاغذی در روز بازی در ورزشگاه فروخته نشود.

سرخابی ها با شرایط متفاوتی قدم به داربی می گذارند. استقلال به هیچ وجه شرایط خوبی را تجربه نمی کند. البته که مدیران استقلال به خوبی به این نکته واقف هستند که عملکرد سرمربی ایتالیایی خود را نمی توانند و نباید پس از چهار هفته ارزیابی کنند. اما اگر این بازی با شکست آبی پوشان همراه شود، به این معناست که این تیم از 4 بازی فقط دو امتیاز یعنی میانگین نیم امتیاز به دست آورده است. نتیجه ای که با وجود شروع بد استقلال در سال های اخیر، با اختلاف بدترین شروع این تیم در دهه اخیر خواهد بود.

در سوی مقابل پرسپولیس هرچند شروع آرمانی نداشته و در همین سه هفته ابتدایی یک بار طعم شکست را چشیده اما با دو پیروزی و 6 امتیاز شرایط به مراتب بهتری نسبت به استقلال دارد. البته این برتری نسبت به رقیب شاید بیشتر در بعد کسب نتیجه باشد و در بعد فنی پرسپولیس هم عملکرد شایان ذکری نداشته و به اذعان کالدرون هنوز نیاز به پیشرفت در این تیم احساس می شود.

استقلالی ها احتمالا دیاباته و قطعا اسماعیلی را به همراه نخواهند داشت. البته شکستگی دنده مهاجم آبی پوشان تایید نشده و شاید انتشار خبر غیبت او یک بازی روانی باشد. اسماعیلی به دلیل دریافت کارت قرمز در دیدار مقابل نفت مسجد سلیمان محروم است. دیگر غایب احتمالی مهدی قائدی است که او نیز مصدوم شده هر چند شدت آسیب دیدگی او ظاهرا از دیاباته کمتر است و می تواند در صورت نیاز و صلاحدید کادرفنی بازی کند.

پرسپولیس نیز بدون تلفات نیست. سید جلال حسینی در آخرین تمرین این تیم مصدوم شده و به همین دلیل سرخپوشان کاپیتان با تجربه و تاثیرگذار خود را در اختیار نخواهند داشت. اما بیرانوند پس از سپری کردن یک جلسه محرومیت انضباطی اش، به ترکیب باز خواهد گشت.

پیکار پرسپولیس و استقلال که مربیانی از دو کشور صاحب فوتبال یعنی آرژانتین و ایتالیا را در اختیار دارند، به نوعی جنگ خارجی ها نیز به شمار می رود. هم روی نیمکت و هم در خط حمله هر دو تیم که از عناصر خارجی سود می برند.

دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس از ساعت 16 روز یک شنبه در ورزشگاه آزادی و با قضاوت موعود بنیادی فر برگزار می شود. داربی که علاوه بر مسائل فنی، بر روی مسائل حاشیه ای آن هم بحث زیاد صورت گرفته است. از جمله برگزار شدن آن در روز وسط هفته که با اعتراض اولیه استقلال روبرو شد، اما پس از منتفی شدن مساله تقسیم 90-10 سکوها این اعتراض خود به خود منتفی شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید