حراج تهران ۱۲۰ میلیاردی شد

بیست و یکمین حراج تهران به صورت آنلاین ویژه هنر معاصر ایران، شامگاه ۲۰ مهر درحالی برگزار شد که با فروش ۱۲۰ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان، رکورد حراج‌های قبلی شکسته شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ به نقل از روابط عمومی حراج تهران، با توجه به رویکردهای جدید در مبادلات آثار هنری در بستر آنلاین که امروزه به عنوان یکی از تجارت‌های قابل توجه در هنر دنیاست، حراج تهران بیست و یکمین دوره برگزاری این رویداد اقتصادی هنر را به فروش آثار هنرمندان معاصر به شکل آنلاین اختصاص داد تا علاوه بر زمینه‌سازی تجارت الکترونیک هنر، به معرفی چهره‌های جدید در مارکت هنر ایران اقدام کند.

در این دوره از حراج تهران ۳۶ چهره نوظهور برای اولین‌بار آثارشان در مارکت هنر ایران معرفی شد که با استقبال مجموعه‌داران روبه‌رو شد. از دیگر ویژگی‌های این دوره از حراج تهران حضور قابل توجه هنرمندان زن در این دوره از حراج تهران بود که ۳۳ هنرمند زن آثارشان در بیست و یکمین حراج تهران ارائه شد. در کنار هنرمندان جوان، آثاری با ماهیت هنر معاصر از برخی از اساتید برجسته هنر ایران همچون پرویز تناولی، رضا مافی، منیره فرمانفرمائیان، آیدین آغداشلو، منصور قندریز، مسعود عربشاهی، فریده لاشایی، پرویز کلانتری، ژازه تباتبایی و رضا درخشانی نیز در این حراج ارائه شده بود.

فروش ۱۲۰ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومانی حراج تهران در بیست و یکمین دوره که تقریباً ۲ برابر فروش ۶۱ میلیاردی دوره مشابه حراج آنلاین در آذر ماه ۱۴۰۲ بود، نشان داد که این رویداد اقتصادی هنر به هدف خود در زمینه رونق مارکت هنر کشور و ایجاد شرایط برای معرفی چهره‌های جدید به مارکت هنر ایران، دست یافته است. ضمن آنکه بیشترین متقاضی خرید و رشد قیمتی نیز به هنرمندان نوظهور در مارکت هنر اختصاص داشت. در این دوره از حراج از میان ۱۳۲ اثر به فروش رسیده ۵۱ اثر بالاتر از کمینه و بیشینه پیشنهادی به فروش رسیدند که اغلب هنرمندان آن‌ها از چهره‌های جدید مارکت هنر هستند. همچنین ۸۱ اثر بین کمینه و بیشینه پیشنهادی به فروش رفتند که نشان از قیمت‌گذاری کارشناسانه حراج تهران دارد.

در هجدهمین حراج تهران ۲۵ اثر نیز به قیمت میلیاردی به فروش رفتند که نشان از آن دارد این رویداد اقتصادی هنر توانسته طی یک دهه فعالیت، ضمن ارتقا جایگاه مجموعه‌داری در کشور و رونق اقتصاد هنر ایران، شرایطی را مهیا کند که استقبال فروشندگان و خریداران آثار هنری از مارکت داخلی، بیش از مارکت جهانی هنر باشد.

رکورداران حراج بیست و یکم

در این دوره از حراج تهران ۱۴۰ اثر شامل ۱۱۵ تابلو نقاشی، ۱۷ مجسمه و ۸ عکس، طی ۳ روز در هتل پارسیان آزادی به نمایش درآمد و خریداران آثار هنری می‌توانستند طی همین مدت در بستر آنلاین به خرید آثار مبادرت ورزند. بر همین اساس ۱۳۲ اثر با رکورد ۱۲۰ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان به فروش رسیدند تا نشان از توانمندی اقتصادی آثار هنرمندان معاصر و جوان کشور باشد.

رکورد این دوره حراج به اثری از منیر فرمانفرماییان اختصاص پیدا کرد که به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان به فروش رسید. این اثر که از نمونه آثار متفاوت این هنرمند فقید است، تلفیقی از هنر آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب است. در رتبه دوم این دوره از حراج اثری با عنوان «تابستان، زمستان» از مجموعه مغربی‌ها، آیدین آغداشلو قرار گرفت که به قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان به فروش رسید. جایگاه سوم رکوردداران این دوره از حراج هم به تابلو نقاشی رضا درخشانی با عنوان «روز و شب را می‌شمارم» اختصاص پیدا کرد که به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

در جایگاه بعدی، مجسمه‌ای سفالی از پرویز تناولی با عنوان «شاعر و مرغ» بود که به مبلغ ۷ میلیارد و ۲۶ میلیون تومان از سوی مجموعه‌داران هنری خریداری شد. در جایگاه پنجم رکورداران حراج بیست و یکم نیز نقاشی بدون عنوان از فریده لاشایی قرار گرفت که به مبلغ ۵ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

۲۵ اثر میلیاردی حراج آنلاین

در بیست و یکمین حراج تهران که به صورت آنلاین برگزار شد، ۲۵ اثر با قیمت بالای ۱ میلیارد به فروش رسیدند که پس از ۵ رکورد نخست حراج، اثری از مسعود عربشاهی ۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون، تابلویی از کوروش شیشه‌گران ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، اثری از منصور قندریز ۳ میلیارد و ۳۰۰، اثر دیگری از آیدین آغداشلو ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون، تابلویی دیگر از کوروش شیشه‌گران ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون، نقاشی از منوچهر نیازی ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون، اثری از صادق تبریزی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، تابلویی از ناصر اویسی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، نقاشی از داوود امدادیان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، خط نقاشی از فرامرز پیلارام ۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون، تابلویی از پرویز کلانتری ۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون، مجسمه‌ای از بیتا فیاضی ۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون، اثر دیگری از پرویز کلانتری ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون، نقاشی‌خطی از رضا مافی ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون، مجسمه‌ای از فرهاد فزونی ۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون، تابلویی از جعفر روح‌بخش ۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون، اثری از وحید چمانی ۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون، مجسمه‌ای از محمدحسین عماد ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، اثری از محمدحسین غلام‌زاده ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و مجسمه‌ای از سعید شهلاپور ۱ میلیارد و ۴۵ میلیون، از سوی مجموعه داران خریداری شدند.

حراج تهران ۱۲۰ میلیاردی شد/ تابلوی آینه‌کاری ۱۱ میلیارد چکش خورد

همچنین، ۱۸ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان چکش خوردند که طیف گستردهای از آثار هنری این دوره‌ از حراج را شامل می‌شد. بر همین اساس مجسمه‌ای از کامبیز صبری ۹۹۰ میلیون، اثری از شهروز صدر ۹۳۵ میلیون، تابلویی از گارنیک درهاکوپیان ۸۸۰ میلیون، نقاشی از حسن روح‌الامین ۸۸۰ میلیون، اثری از اردشیر محصص ۸۸۰ میلیون، تابلویی از پی‌بک ۸۸۰ میلیون، نقاشی از لیلی درخشانی ۸۲۵ میلیون، اثری از فرخ مهدوی ۸۲۵ میلیون، تابلویی از الهه حیدری ۷۱۵ میلیون، اثر بهرام غنچه‌پور ۷۱۵ میلیون، تابلویی از مهدی سحابی ۶۶۰ میلیون، اثری از بهمن بروجنی ۶۰۵ میلیون، نقاشی از بزرگمهر حسین‌پور ۶۰۵ میلیون، اثری از مرتضی قاسمی، سینا قاسمی و مجتبی قاسمی ۶۰۵ میلیون، نقاشی از ژازه تباتبایی ۵۵۰ میلیون، تابلویی از ایرج شافعی ۵۵۰ میلیون، اثر محمدهادی فدوی ۵۲۸ میلیون و نقاشی از عباس شهسوار ۵۰۶ میلیون، از سوی مجموعه داران از بیست و یکمین حراج تهران خریداری شدند.

بر این اساس، ۷۴ اثر حراج آنلاین تهران نیز ‌کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند که با بیشترین رقابت از سوی خریداران مواجه شدند. بر اساس این گزارش آثار مرتضی احمدوند ۴۸۴ میلیون، سوده داود ۴۶۲ میلیون، رضا یحیایی ۴۴۰ میلیون، شنتیا ذاکرعاملی ۴۴۰ میلیون، بارانا سعادت ۴۴۰ میلیون، علیرضا جدی ۴۴۰ میلیون فروخته شدند.

آثاری از آرمان یعقوب‌پور ۳۹۶ میلیون، ساسان نصیری ۳۹۶ میلیون، یحیی گمار ۳۷۴ میلیون، کتایون مقدم ۳۷۴ میلیون، پویا رضی ۳۷۴ میلیون، محمود بخشی ۳۵۲ میلیون، شیده تامی ۳۵۲ میلیون، آزاده رزاق‌دوست ۳۵۲ میلیون، ‌امین نورانی ۳۵۲ میلیون، مصطفی گودرزی ۳۳۰ میلیون، مجتبی تاجیک ۳۳۰ میلیون، همایون سلیمی ۳۳۰ میلیون، سیما شاهمرادی ۳۳۰ میلیون، نسترن صفایی ۳۳۰ میلیون، کسری گلرنگ ۳۳۰ میلیون و علی خسروی ۳۰۸ میلیون از سوی مجموعه‌داران خریداری شدند.

همچنین آثاری از مرتضی اسدی ۲۸۶ میلیون، علی ندایی ۲۸۶ میلیون، زینب موحد ۲۸۶ میلیون، کیوان بیرانوند ۲۶۴ میلیون، مرتضی لاسیبی ۲۶۴ میلیون، مهسا عرب‌زاده ۲۶۴ میلیون، رضا کیانیان ۲۴۲ میلیون، ماهیار چرمچی ۲۴۲ میلیون، مرتضی یزدانی ۲۴۲ میلیون، محمدمهدی طباطبایی ۲۴۲ میلیون، ابراهیم فرجی ۲۲۰ میلیون، بیژن اخگر ۲۲۰ میلیون، پانته‌آ سیروس ۲۲۰ میلیون، رضا حسینی ۲۲۰ میلیون، محمد پیریایی ۲۲۰ میلیون، مسعود اصلانی ۲۲۰ میلیون، جمشید بایرامی ۲۰۹ میلیون و سارا عباسیان ۲۰۹ میلیون، خریداری شدند.

آثاری از از رضا نصرتی ۱۹۸ میلیون، محسن فولادپور ۱۹۸ میلیون، مصطفی چوب‌تراش ۱۸۷ میلیون، مهرداد فلاح ۱۸۷ میلیون، هیرو شیخ‌الاسلامی ۱۷۶ میلیون، روشنا رستمی ۱۷۶ میلیون، سعید صادقی ۱۶۵ میلیون، سعید احمدزاده ۱۶۵ میلیون، مانلی منوچهری ۱۶۵ میلیون، علی بیگی‌پرست ۱۶۵ میلیون، علیرضا اسکندری ۱۶۵ میلیون، محمدرضا منزه ۱۶۵ میلیون، مینا غازیانی ۱۶۵ میلیون، ‌امید خاکباز ۱۶۵ میلیون، سحر صالحی ۱۵۴ میلیون، ساوالان جماعتی ثمرین ۱۵۴ میلیون، محمد مستان‌دهی ۱۵۴ میلیون، علی مشهدی‌الاصل ۱۵۴ میلیون، محمدعلی علی‌خانی ۱۵۴ میلیون، الیکا ابراهیمی قاجار ۱۳۲ میلیون، نسیم حسن‌بخشان ۱۳۲ میلیون، آرمان استپانیان ۱۳۲ میلیون، هومن بیات ۱۳۲ میلیون، فاتک موسوی ۱۲۱ میلیون، علیرضا چمک ۱۲۱ میلیون، علیرضا روح‌الامینی ۱۲۱ میلیون، ناصر آراسته ۱۲۱ میلیون، حبیب توحیدی ۱۲۱ میلیون، یادگار خیام ۱۲۱ میلیون، شهلا آرمین ۱۱۰ میلیون، آرین لواسانی ۱۱۰ میلیون، مرتضی بصراوی ۱۱۰ میلیون، ‌مانی مهرزاد ۱۱۰ میلیون و علی رضوی ۱۱۰ میلیون هم دیگر آثار به فروش رسیده در این دوره از حراج تهران بودند.

حراج تهران ۱۲۰ میلیاردی شد/ تابلوی آینه‌کاری ۱۱ میلیارد چکش خورد

همچنین در بیست و یکمین حراج تهران، ۱۵ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان به صورت آنلاین به فروش رسیدند. عکسی از رسول اولیازاده ۹۹ میلیون، نقاشی از لادن بروجردی ۹۹ میلیون، اثری از ساناز دزفولیان ۹۹ میلیون، تابلویی از محمدرضا شریف‌زاده ۹۹ میلیون، نقاشی از جلال‌الدین سلطان کاشفی ۹۹ میلیون، اثری از حسین خوش‌رفتار ۸۸ میلیون، نقاشی از فریبا فرقدانی ۸۸ میلیون، تابلویی از آوین فرهادی ۸۸ میلیون، اثر هامون علی‌پور ۷۷ میلیون، نقاشی از شیوا بابایی ۷۷ میلیون، تابلویی از رایکا میلانیان ۶۶ میلیون، اثری از حسین مرکزی ۶۶ میلیون، نقاشی از ملینا قائمی اردکانی ۶۶ میلیون، عکسی از سعید فلاح‌فر ۵۵ میلیون و تابلویی از پریا فرخی ۵۵ میلیون؛ آثاری بودند که در این حراج فروش رفتند.

بر این اساس، ۸ اثر از فریده لاشایی، حسین محجوبی، جواد نوبهار، صادق تیرافکن، مصطفی دشتی، رضا بخشی، احمد رفیع و آناهیتا قاسم‌‍خانی در این دوره از حراج تهران خریداری نداشتند.

دیدگاه تان را بنویسید