جشنواره تهران و قدمی نزدیک‌تر به اسکار

کارگردان سینمای چین: سینمای ایران منبع الهام من در فیلمسازی است

یو پنگ فیلمساز مطرح سینمای کوتاه چین که با فیلم "یک روز روشن آفتابی" در جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران حضور داشت، سینمای ایران را یکی از منابع الهام خود در فیلمسازی توصیف کرد و گفت: جشنواره تهران فیلمسازان را یک قدم به اسکار نزدیک‌تر می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران، یو پنگ فیلمساز چینی که با فیلم "یک روز روشن آفتابی" در بخش مسابقه بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، در سال ۱۹۹۵ در گوانگ‌ژوی چین به دنیا آمده است. او دارای مدرک کارشناسی دانشگاه کالیفرنیا است و بعد از آن در مدرسه کلمبیا به کاوش در مسیر فیلمسازی پرداخته است. او در سال ۲۰۲۱ اولین فیلم کوتاه خود را با عنوان "عشق مرا بپذیر" کارگردانی کرده و به واسطه آن در جشنواره‌های مختلفی از جمله اسکاتلند، جشنواره دوربان، لیوبلیانا، گوانگ‌ژو و... حضور داشته است. 

خبرآنلاین نوشت؛ فیلم کوتاه "یک روز آفتابی روشن" او نیز پیش از حضور در جشنواره تهران در هفتاد و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن حضور داشت.
یو پنگ درباره فیلم خود توضیح داد:  این اثر او با الهام از ایده نویسنده و تهیه کننده اثر و زادگاه او که روستایی در جنوب چین است ساخته شده. این فیلم داستان مرد جوانی را روایت می‌کند که در تابستان سال ۲۰۲۱ بی صبرانه منتظر تبدیل زادگاهش به یک استراحتگاه است.
وی افزود: در واقع این فیلم زندگی در حومه یک شهر را با تمام سادگی‌هایش به تصویر می‌کشد و برنامه روزانه شخصیت داستان که حول محور مراقب از پدربزرگی پیر و گله‌داری است را در برمی‌گیرد. با این حال وقتی دختری وارد زندگی شخصیت قصه می‌شود، همه چیز به یکباره تغییر کرده و تحولی آرام و در عین حال عمیق در فرد رخ می‌دهد. این فیلم یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه کلمبیا برای فیلمسازی بوده است.
وی خاطر نشان کرد: در واقع مخاطبان با این فیلم به شهر کوچک چائوژو دعوت می‌شوند و به نوعی طعم غذاهای خوشمزه و سادگی زیست در آنجا را چشیده و حس می‌کنند. 
وی درباره میزان آشنایی خود با جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: این رویداد جشنواره‌ای بسیار معتبر است که به شایستگی شرایط عضویت در فهرست جشنواره‌های مورد تایید آکادمی اسکار را دریافت کرده است. اگر فیلمی بتواند به بخش رقابتی این جشنواره راه پیدا کند، عملا به این معنی است که یک قدم به اسکار نزدیک شده  و این موضوع جشنواره تهران را بیش از پیش معتبر کرده است.
این فیلمساز درباره آشنایی خود با سینمای ایران و سینماگران آن گفت: باید بگویم که سینمای ایران همیشه برای من منبع الهام بوده است و در تلاش‌هایم برای فیلمسازی همیشه به آن توجه کرده‌ام از میان فیلمسازان ایرانی عباس کیارستمی، جعفر پناهی و... را با سینمای عمیق‌شان می‌شناسم.
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید