درخشش عکاسان ایرانی در مسابقه بین‌المللی عکس تئاتر اوکراین

عکاسان ایرانی در مسابقه بین‌المللی عکس تئاتر اوکراین ۲۰۲۴ در ۴ بخش این رویداد موفق به کسب جایزه شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران، مسابقه عکاسی Theater Exposed ۲۰۲۴ هر سال در چهار بخش شامل «هنری»، «حرکت در هنر»، «پرتره» و «آزاد» برگزار می‌شود که عکاسان ایرانی در همه بخش‌ها خوش درخشیدند.

هیات داوران بین‌المللی این رویداد شامل کارشناسان حرفه‌ای از بلاروس، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، ایران، کره، کوبا، نیجریه، اسلوونی، ایالات متحده آمریکا، استونی و ژاپن (انجمن عکاسان صحنه) بود. که اسامی آنها به شرح زیر است:

یوری مچیتوف از گرجستان، ایزیا شلسبرگ از ایالات متحده آمریکا، یلنا ویلت از استونی، ماکینده آدنیران از نیجریه، سئوک هنگ کیم از کره جنوبی، سرگئی ژدانوویچ از بلاروس، جوان ویدکویچ از بوسنی و هرزگوین، رضا مظفری منش از ایران، آریل سیسیلیو لموس از کوبا، مانکیکا کرانجک از اسلوونی و JSPS - انجمن عکاسان صحنه ژاپن.

از میان ۸۳ عکسی که به مرحله نهایی راه‌یافتند، ۲۳ عکس توسط عکاسان ایرانی ثبت شده است.

در این دوره مسابقه (۲۰۲۴) که اختتامیه و معرفی برگزیدگان رویداد ۶ شهریورماه اعلام شد، عکاسان حرفه‌ای از کشورهای آرژانتین، ارمنستان، آذربایجان، باربادوس، بوسنی و هرزگوبین، بریتانیای کبیر، آلمان، یونان، اسرائیل، ایتالیا، ایران، قزاقستان، کوبا، کانادا، لبنان، لتونی، لهستان، جمهوری سن مارینو، صربستان، اسلوونی، اوکراین، فرانسه، آفریقای جنوبی و سایر کشورها، برای شرکت در این مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند.

اسامی عکاسان ایرانی برگزیده و بخش‌هایی که در آنها موفق به کسب رتبه شدند، به شرح زیر است:

علی‌اصغر اظهاری خوشکار عضو انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران؛

عکس وی برگزیده هیات داوران یا گرند پریکس در بخش هنر شده است.

این عکس از نمایش «انسان اسب / پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی در تالار مولوی ثبت شده است.

همچنین عکس دیگر اظهاری خوشکار، رتبه دوم بخش پرتره را از أن خود کرده است که در نمایش «ریورساید درایو» به کارگردانی مرتضی برزگرزادگان در پردیس تئاتر شهرزاد ثبت شده است.

سیده الهه قاسمی عضو انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران نیز توانست رتبه اول در بخش هنر را کسب کند که این عکس در نمایش «هیپومانیا» به کارگردانی کیوان صباغ‌زاده در پردیس اردیبهشت مشهد ثبت شده است.

عکس دیگر قاسمی رتبه دوم در بخش حرکت در هنر را کسب کرد که در نمایش «ارابه تاریکی» به کارگردانی احسان فورجانی در پردیس تئاترمشهد ثبت شده بود.

قاسمی همچنین با ۲ عکس دیگر، رتبه اول در بخش پرتره و رتبه اول در بخش آزاد را از آن خود کرد که این عکس‌ها به ترتیب در نمایش «طوفان» به کارگردانی حامد امانپور‎‌قرائی در پردیس تئاتر مستقل مشهد و نمایش «خدای جنگ» به کارگردانی امین رضایی اردانی در تئاتر شهر مشهد ثبت شده‌اند.

شیوا سراج عضو انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران نیز توانست با سه فریم عکس، سه رتبه کسب کند.

عکس اول رتبه دوم بخش هنر را گرفت که در نمایش «لندهور» به کارگردانی محمدرضا اسکندری در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران تهران ثبت شده بود. عکس دوم این هنرمند عکاس توانست رتبه دوم بخش حرکت در هنر را بگیرد که در نمایش «خاندان چن‌چی» به کارگردانی امین سعدی در عمارت نوفل‌لوشاتو ثبت شده بود.

همچنین این عکاس موفق به کسب رتبه دوم در بخش پرتره شد که در نمایش «پس‌از» به کارگردانی مرتضی کوهی در تئاتر شهر تهران ثبت شده بود.

حنا ترخان نیز با عکس خود از نمایش «شیر خشک» توانست رتبه دوم بخش هنر را کسب کند. این نمایش به کارگردانی نوید معمار در تماشاخانه ایرانشهر تهران اجرا رفته بود.

بهار کیامرثی نیز با یک عکس رتبه سوم بخش آزاد را کسب کرد.

امیر امیری هنرمند دیگر ایرانی نیز با ۲ عکس توانست رتبه اول در بخش هنر و رتبه دوم در بخش پرتره را از آن خود کند. این عکس‌ها به ترتیب در نمایش «نامه‌های شبانه» به کارگردانی بنیامین بهادران و نمایش «پیکر زن همچون میدان نبرد» به کارگردانی مریم شیرازی ثبت شده‌اند.

کیارش مسیبی عضو انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران نیز رتبه اول در بخش حرکت در هنر و رتبه سوم در بخش آزاد را از آن خود کرد.

امیرحسین لولایی عضو انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران با عکسی از نمایش «شاه مردنی هیچ‌کجا» توانست رتبه سوم در بخش هنر را کسب کند.

پوریا خلیلیان از اعضای انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران نیز با عکسی از نمایش «پائولا» به کارگردانی آزاده شمس، رتبه سوم در بخش حرکت در هنر را گرفت.

پویا رحیمی، رتبه سوم در بخش هنر، محسن توحیدی رتبه دوم در بخش حرکت در هنر و محمدتقی (رضا) سلامی رتبه سوم در بخش هنر را گرفتند.

بر این اساس، رتبه سوم در بخش هنر، رتبه اول در بخش حرکت در هنر و رتبه سوم در بخش آزاد به محسن سعادت نصری عکاس دیگر ایرانی تعلق گرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید