تولید کدام برنامه در تلویزیون دشوارتر است، شادی یا عزا؟

کارگردان برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی» درباره اینکه تولید کدام برنامه در تلویزیون دشوارتر است، تولید برنامه شاد یا عزا؟ معتقد است: تولید برنامه شاد در تلویزیون سخت تر است چرا که ما در محرم و عزاداری هیچ محدودیتی نداریم و فقط قمه زدن را نمی توانیم نشان دهیم، اما در شادی ها تقریبا نمی توانیم هیچ چیزی را نشان دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ سید بشیر حسینی که در حاشیه نشست خبری برنامه «حسینیه معلی» در جمع خبرنگاران گفت و گو می کرد، از دشواری های ساخت برنامه «حسینیه معلی» گفت و از آغاز فصل جدید آن برای اعیاد شعبانیه خبر داد. حسینی درخصوص دشواری ساخت برنامه های شاد در تلویزیون، نیز مطالبی را گفت.

ایسنا نوشت؛ کارگردان «حسینیه معلی» درباره‌ی دشواری‌های ساخت برنامه‌ای مناسبتی از جنس «حسینیه معلی» و اینکه تولید کدام برنامه در تلویزیون دشوارتر است، برنامه شاد یا تولید برنامه عزاداری؟ معتقد است: مسلما برنامه شاد سخت تر است چرا که ما در محرم و عزاداری هیچ محدودیتی نداشته‌ایم و فقط قمه زدن را نمی‌توانیم نشان دهیم. اما در شادی ها تقریبا نمی توانیم هیچ چیزی را نشان دهیم و متاسفانه شادیهای ما آنقدر تنوع ندارد.

تولید کدام برنامه در تلویزیون دشوارتر است، شادی یا عزا؟

مردم نسبت به نشان دادن آیین های سنتی شان مقاومت می کنند

او درباره پرداختن به آیین‌های سنتی در «حسینیه معلی» معتقد است: متاسفانه آئین های ما یکدست و مشابه و از طرفی هم خیلی مدرن شده‌اند و از طرفی مردم نسبت به نشان دادن آیین های سنتی شان مقاومت می کنند. در حالی که راه برون رفت از این مسئله این است که اول خود مردم سنت‌هایشان را دوست داشته باشند و به آن افتخار کنند، چیزی که متاسفانه اینگونه نیست و مردم حتی خجالت می‌کشند آیین هایشان را معرفی کنند. در حالیکه ما امیدمان در «حسینیه معلی» این بود که یک بار دیگر مدل شادی یا عزاداری ترک ها را ببینیم و بعد بگوییم ببینید چقدر جذاب است و همه برای شما کف می زنند و همه کیف می کنند.

او در همین زمینه به مقاومت برخی از مناطق برای نشان دادن آئین های سنتی شان در «حسینیه معلی»  می گوید اینکه بین اهالی روستا در بازگو کردن آیین اختلاف وجود داشته و حتی همین امر سبب شده بود تا با درگیری اهالی روستا بایکدیگر و حتی کتک خوردن عوامل روبرو شوند.

تولید کدام برنامه در تلویزیون دشوارتر است، شادی یا عزا؟

تولید برنامه های مناسبتی به وقت و مشورت زیادی نیاز دارد

حسینی درباره ی خروجی برنامه «حسینیه معلی» اینکه تا چه میزان در آن از اتاق فکر بهره برده شده است؟ این چنین می گوید :ما در همه ی کارهایمان آرمان گرایانه و اغراق آمیز جلو آمدیم لذا بسیاری از رفقا که می آیند با ما کار کنند، پشیمان می شوند، در حالیکه برنامه هایی از این جنس وقت و مشورت زیادی می برد.

تولید کدام برنامه در تلویزیون دشوارتر است، شادی یا عزا؟

  خروجی «حسینیه معلی» به عشق امام حسین(ع) است که خوب در آمده است

او با اشاره به دشواریهای تولید برنامه هایی از جنس «حسینیه معلی» و سفرهایی که برای پیدا کردن رسوم عزاداری در مناطق مختلف داشته اند، یادآور می شود: متاسفانه مشکل ما ادعا و کلی گویی است از این جهت که زمانیکه به مراکز پژوهشی برای پرداختن به جزئیات آیین ها رجوع کرده ایم، داده هایشان غیر قابل دفاع و ناقص بوده و اغلب سفرهایی که برای پژوهش رفتیم توسط خود تیم سازنده این آیین ها پیدا و بررسی شدند و  آنچه که در خروجی برنامه «حسینیه معلی» می بینید به عشق امام حسین(ع) است که خوب در آمده است.

تولید کدام برنامه در تلویزیون دشوارتر است، شادی یا عزا؟

واکنش ها به برخوردهای اغراق آمیز  در روضه های میز کارشناسی «حسینیه معلی»   

در بخش دیگری از این گفت و گو بشیر حسینی درباره ی برخوردهای اغراق آمیز برخی از حاضران در میز کارشناسی برنامه «حسینیه معلی» که با واکنش های منفی در فضای مجازی مواجه شده بود؟ توضیح می دهد: اول اینکه نسبت بازخوردهای منفی به مثبتمان خیلی کم است اما بالاخره فضای مجازی را هم می شناسیم و می‌دانیم در کدام پیج ها واکنش ها مثبت و کدام پیج ها واکنش هامنفی است. دوم اینکه مگر برنامه بدون نقص وجود دارد و سوم اینکه مگر اختلاف سلیقه را می توانیم کاری کنیم. از طرفی در جنس هیات عزاداری تاکید شده است مجلس باید گرم باشد و حدیث داریم اگر  در روضه و اشک اغراق کنیم کار خوبی می کنیم و در این خصوص به حدیث تباکی رجوع می کنم و آن اینکه  حتی اگر اشک نداری تباکی بکن. بنابراین این یک فرهنگ است و لذا از فصل اول ما این بازخوردهای منفی را داشتیم. ما درواقع این فرهنگ را با خوبی و بدی اش معرفی می کنیم.

ماجرای بحث برانگیز دو برادر روحانی در «حسینیه معلی» /اصرار داشتیم سانسوری صورت نگیرد

کارگردان «حسینیه معلی» درباره بازخوردها نسبت به قسمتی از این برنامه که مربوط به حضور دو برادر روحانی بود که بازتاب های متفاوتی را به همراه داشت، توضیح می رهد: بازخوردمان در خصوص دو برادر روحانی، ۸۸ درصد مثبت و زیر ۱۲ درصد منفی بود. با توجه به اینکه در فضای مجازی کار ضریب دار انجام می دهند و از طرفی بر روی دو روحانیت حساسیت زیاد است در نتیجه واکنش ها زیاد بود. از سویی اصرار داشتیم سانسوری صورت نگیرد و اگر کسی رویکرد واضح و شفاف و انقلابی تر داشته باشد، مانعی ندارد و ما هم سانسور نمی کنیم.

او با اشاره به فعالیت روحانیون در حوزه کودکان یادآور می شود: ما از قدیم  روحانی که در حوزه کودک  کند داشتیم وخدا رحمت کند حاج آقای راستگو و امثالهم را که در این خصوص مخالفت از بدنه روحانیت برای آنها وجود داشت. با این حال ما دنبال آمارهای جدی می گردیم و با توجه به اهمیت برنامه نظرسنجی ها و تحقیقاتی از سوی دانشگاه تهران، ایسپا، مرکز نظرسنجی صدا و سیما و همچنین مرکز نظرسنجی دانشگاه امام صادق جدا انجام داده اند و هزینه زیادی را هم به دنبال داشته است برای اینکه خروجی بدهند، اختلاف ها و مشابهت ها را در آوردیم و این نکات برایمان مهم بود.

تولید کدام برنامه در تلویزیون دشوارتر است، شادی یا عزا؟

رویش در «حسینیه معلی» کم است/باید عوامل حرفه ای به برنامه تزریق شوند

سید بشیر حسینی در پایان با اشاره به دشواری تولید برنامه «حسینیه معلی» یادآور می شود که در قبال عوامل ریزش هم داشته اند و می گوید: بدون تعارف رویش در  برنامه کم است و هیچ برنامه ای را سراغ ندارم اندازه معلی روی آن وقت گذاشته شود.

او معتقد است: باید عوامل حرفه‌ای به برنامه تزریق شوند و با عوامل آماتور نمی شود در این جایگاه کار کرد. به ویژه اینکه باید به عمق روستاها رفت و از مرکز استان ها دور شد. با توجه به دشواری کار عوامل حرفه ای حاضر به همکاری نیستند.

حسینی درباره جزئیات فصل جدید برنامه «حسینیه معلی» یادآور شده بود که  برای فصل آینده که ویژه ایام شعبانیه است، از دو ماه قبل کارشان را شروع کرده اند.  

دیدگاه تان را بنویسید