آغاز جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ با تجلیل از ویگو مورتنسن

مراسم افتتاحیه پنجاه و هشتمین دوره جشنواره کارلووی واری با تجلیل از ویگو مورتنسن و اوله سنتسف کارگردان اوکراینی کارش را شروع کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ به نقل از هالیوود ریپورتر، ویگو مورتنسن بازیگر نقش آراگورن «ارباب حلقه‌ها»، جفری راش بازیگر استرالیایی از اعضای هیات داوران به ریاست کریستین واچون چهره کهنه‌کار سینمای مستقل، از جمله نام‌های بزرگی بودند که عصر جمعه در جشن افتتاحیه پنجاه و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری (KVIFF) روی فرش قرمز رفتند.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره در جمهوری چک مورتنسن با دریافت جایزه رییس تجلیل شد تا آغازگر بزرگترین جشن سینمای اروپای مرکزی باشد که در طول این هفته ادامه خواهد داشت.

مورتنسن تماشاگران جشنواره را با سخنانی که آغازش به زبان چک بود، مجذوب کرد و تشویق بسیاری برانگیخت و سپس به زبان انگلیسی گفت احساس افتخار می‌کند که این جشنواره کار وی را به عنوان یک داستان‌نویس به رسمیت می‌شناسد.

این بازیگر درباره سختی ساخت فیلم «مردگان آسیب نمی‌رسانند» حرف زد و بازیگرانش به ویژه ویکی کریپس و سولی مک لئود را تحسین کرد و مک لئود را روی صحنه آورد. این بازیگر جوان که با استقبال گرم جمعیت مواجه شد، گفت: من در این فیلم آدم بسیار بسیار بدی هستم، اما قول می‌دهم در زندگی واقعی خوب باشم.

جایزه گوی کریستال این جشنواره امسال اندازه و وزن جدیدی دارد و برگزارکنندگان درست پیش از شروع جشنواره گفتند پس از ۲۴ سال، گوی بلورین جشنواره ۱.۸ کیلوگرم سبک‌تر و ۷.۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر شده‌اند و گوی‌های جدید ۳۴.۵ سانتی متر قد و ۲.۶ کیلوگرم وزن دارند.

این جشنواره امسال سی‌امین سالگرد خود را به مدیریت ژیری بارتوسکا جشن گرفت. نخستین دوره این جشنواره به صورت جدید و سالانه از ۱۹۹۴ برگزار شد که همان سالی بود که جف بزوس آمازون را تاسیس کرد، سریال «فرندز» برای اولین بار روی آنتن رفت و «پالپ فیکشن» یا «داستان عامه‌پسند» برنده نخل طلای کن شد.

نمایش فیلم کوتاهی که مونتاژی از ۳۰ سال برگزاری جشنواره و تصاویری از بارتوسکا با افرادی مانند مایکل داگلاس، جک والنتی، بن کینگزلی، مورگان فریمن، رابرت ردفورد، جود لا، جودی دنچ، الیور استون، مل گیبسون، ریچارد گِر، جرمی رنر، جولین مور، مایکل کین، جانی دپ، جفری راش و بسیاری دیگر با تشویق‌های زیادی همراه شد.

در پایان، گروهی از بازیگران و نوازندگان روی صحنه آمدند تا در قالب مردی که روی ترامپولین می‌پرید، یک اسکیت باز و افرادی با ظاهر موجودات فضایی، یادآور برخی از نمایش‌های افتتاحیه در طول ۳۰ سال گذشته باشند.

در این مراسم همچنین تریلر سالانه مشهور جشنواره رونمایی شد که همواره با تمرکز بر یکی از برگزیدگان مشهور آن شکل می‌گیرد و امسال بنیسیو دل تورو چهره اصلی آن بود.

امسال همچنین از اوله سنتسف فیلمساز اوکراینی که برای نمایش مستند خود از سنگرهای جنگ اوکراین در جشنواره حضور دارد تجلیل شد.

پس از نمایش فیلم افتتاحیه که فیلم «مردگان آسیب نمی‌رسانند» به نویسندگی و کارگردانی مورتنسن بود و اجرای موسیقی زنده، شب افتتاحیه با آتش بازی بر فراز کارلووی واری به پایان رسید.

جشنواره چک امسال در روزهای آینده همچنین از دانیل برول و کلایو اوون با اهدای جوایز رئییس به میزبانی استیون سودربرگ و نیکول هولوفسنر فیلمنامه نویس و کارگردان ادای احترام می‌کند و یاد فرانتس کافکا را در صدمین سال درگذشتش گرامی می‌دارد.

جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ تا ۶ جولای (۱۶ تیر) ادامه دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید