کار غیراخلاقی هوش‌مصنوعی با بازیگر زن آمریکایی

پژوهشگران دانشگاه آریزونا شباهت بین صدای اسکارلت جوهانسون و هوش مصنوعی GPT-4o را سنجیدند و شباهت‌های انکارناپذیری یافتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ بر اساس گزارش زومیت، بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا و به سفارش NPR، صدای اسکارلت جوهانسون شباهت‌هایی به صدای مدل هوش مصنوعی «اسکای» (GPT-4o) دارد.

این آزمایشگاه پس از استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی که برای تحلیل شباهت‌های صوتی طراحی شده‌اند، صدای جوهانسون را با حدود ۶۰۰ بازیگر زن دیگر مقایسه کرد. نتایج نشان داد که صدای جوهانسون نسبت به ۹۸ درصد بازیگران زن دیگر، به صدای اسکای شباهت بیشتری دارد.

مدل‌های هوش مصنوعی تشخیص دادند که صدای آن هاتاوی و کری راسل شباهت بیشتری به صدای اسکای دارد. به گفته‌ی استاد رهبر این آنالیز، ویسر بِریشا، صدای جوهانسون بسیار شبیه به صدای اسکای است، اما کاملاً یکسان نیست.

نهایتاً محققان به این نتیجه رسیده‌اند که «شباهت‌های انکارناپذیری» بین صداها وجود دارد. برای مثال، به گفته‌ی NPR، این آنالیز نشان داده که طول مسیر صوتی (حلق، دهان و مجرای بینی که صدای فرد را تولید می‌کند) در صدای اسکای و جوهانسون یکسان است.

بر اساس گزارش NPR، تفاوت‌هایی هم وجود دارد؛ مثلاً صدای اسکای کمی زیرتر و رساتر از صدای جوهانسون است، در حالی که صدای جوهانسون کمی بم‌تر از صدای مدل به گوش می‌رسد.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، و میرا موراتی، مدیر ارشد فنی این شرکت، ادعا کرده‌اند که قرار نبوده است صدای اسکای شبیه صدای جوهانسون باشد.

پس از نمایش آزمایشی GPT-4o، جوهانسون گفت که آلتمن از وی خواسته بود تا صدای خود را به این مدل قرض بدهد. اما او پیشنهادش را رد کرده بود و آلتمن تنها دو روز پیش از نمایش دوباره درخواست خود را مطرح کرده بود.

جوهانسون اقدام قانونی‌ای علیه OpenAI انجام نداده است. کارشناسان حقوقی می‌گویند اگر او تصمیم به شکایت بگیرد، این احتمال وجود دارد که اوضاع برای شرکت خالق chatGPT خوب پیش نرود، چرا که جوهانسون حتی نیازی به اثبات موضوع ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید