به گزارش ایرنا در حالیکه به اذعان کارشناسان، ملایر در وضعیت خشکسالی شدید قرار دارد، آبیاری سه میلیون و 200 هزار مترمربع فضای سبز و پارک های این شهر شاید برای حفظ، نگهداری و توسعه دست اندرکاران آن چالش جدی ایجاد کرده است.
در گذشته این میزان فضای سبز ملایر با 11 حلقه آبیاری می شد، در حالیکه امروز با وجود تنش آبی، 6 حلقه چاه در این شهر خشک و از مدار تامین آب خارج شده است و در حال حاضر فضای سبز شهری تنها با پنج حلقه چاه و 12 تانکر آبیاری می شود، مشکلی که فضای سبز شهری ملایر را با چالش مواجه کرده است.
بدون شک خشکسالی و کم آبی یک واقعیت اقلیمی است و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهر ملایر باید به دنبال خروج از این بحران باشد.
این در حالیست که با توجه به افزایش جمعیت، نیاز به افزایش سطح زیر پوشش فضای سبز در عرصه های شهری مشهود است و این امر در گام نخست، منوط به در اختیار داشتن منابع آب بیشتر و در عین حال صرفه جویی در مصرف آب از منابع موجود است.
کاهش سرانه فضای سبز شهری ملایر از 19.8 به 18.8 مترمربع در حال حاضر رسیده است، این کاهش به منزله افزایش جمعیت شهری ملایر با بیش از 170 هزار شهروند طبق سرشماری سال 95 است.
در نخستین گام برای کاهش و مصرف بهینه آب در آبیاری فضای سبز شهری، سازمان، سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ملایر طرح مکانیزه کردن آبیاری را در دستور کار خود داد و تاکنون بیش از 800 مترمربع طرح آبیاری نوین در بلوار آیت الله میرشاهولد را اجرا کرده که میزان مصرف آب را به یک سوم کاهش داده است.
جداسازی آب شرب از آب آبیاری فضای سبز شهر ملایر شاید مهمترین اقدام این سازمان است که به گفته مدیرعامل سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر این طرح به طور 100 درصد اجرا شده است و در هیچ نقطه ای از شهر برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نمی شود.
بهبود و اصلاح سامانه های آبیاری موجود، کاهش هدر رفت آب در مسیرهای انتقال آب، لوله گذاری یک هزار متر از مسیرهای درختکاری شده برای جلوگیری از هدر رفت آب، جلوگیری از استفاده غیر مجاز آب، تامین منابع آبی پایدار در هر منطقه و مدیریت مصرف آب در سایر بخش ها از جمله اقدامات اثرگذار برای مصرف بهینه آب در حوزه فضای سبز ملایر بود که مهدی بهرامی به آن اشاره کرد.
وی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی انشعاب های غیرمجاز در سطح شهر شناسایی و قطع شده است که در مجموع 12 انشعاب غیرمجاز قطع شد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر بیان کرد: در راستای طرح جداسازی آب شرب از آب فضای سبز، پنج هزار مترمربع لوله گذاری و حفاری در مسیرهای مختلف شهر انجام شد.
بهرامی سهمیه بندی آب بین نقاط مختلف شهر برای تامین بهتر آب مورد نیاز فضای سبز شهری را از دیگر اقدامات در راستای مصرف بهینه آب برشمرد و جمع آوری و استفاده از آب رودخانه های دائمی و فصلی و نزولات جوی با احداث مخزن ذخیره آب های جاری و سطحی برای آبیاری درختان اقدامی دیگر در این زمینه برشمرد.
این نکته قابل ذکر است که امروز با ورود به هر شهری نوع استفاده از گل های زینتی در بستر فضای سبز بسیار متنوع تر از گذشته است که شهر ملایر نیز این امر مستثنا نیست و با توجه به محدودیت منابع آبی، گیاهان کم آب بر و مقاوم به کم آبی را جایگزین کرده است.
در این زمینه بهرامی اظهار داشت: برای مصرف بهینه آب، حذف چمن در نقاط ضروری، استفاده از گیاهان پوششی و کشت درختان و درختچه های مقاوم به کم آبی در دستور کار قرار گرفت.
استفاده از گیاهان دارویی همچون رزماری و گل همیشه بهار در فضای سبز ملایر و استفاده از درخت، درختچه و گل های دائمی و فصلی به جای چمن در پارک های جدید گلستان و شقایق از جمله اقدامات مهم فضای سبز شهرداری ملایر است که قابل تقدیر است.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر همچنین به نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های آب اشاره و بیان کرد: هم اکنون در حال عقد قرارداد نصب کنتور هوشمند به مبلغ 560 میلیون ریال برای بهره برداری بهتر آب هستیم.
بهرامی گفت: هم اکنون تمامی چاه های آب شهر ملایر با دبی 2.3 نسبت به سال های گذشته قابل بهره برداری است.
وی ادامه داد: خاموشی های روزانه برق در عین حال موجب اختلال در آبیاری فضای سبز شده است که امیدواریم این مشکل حل شود.
**خزان زودرس شهر چنارها
بررسی دلایل خزان زودرس درختان چنار ملایر که طی سال های اخیر نگرانی هایی را نیز برای شهروندان و دوستداران محیط زیست بویژه در پارک تاریخی سیفیه به وجود آورده است، نوید خوشی برای نجات درختان سر به فلک کشیده چنار است.
نمونه برداری و انجام آزمایش خاک در منطقه، نمونه برداری از برگ های درختان و انجام آزمایش های تجزیه برگ، تنظیم برنامه آبیاری و نظارت بیشتر بر آبیاری، انجام مطالعات گیاه پزشکی و دعوت از کارشناسان و اساتید دانشگاه بوعلی سینای همدان برای بررسی آفات و بیماری های درختان چنار از جمله اقدامات برای نجات درختان چنار است که بهرامی به آن اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر در این رابطه گفت: با توجه به مشاهده علائم کمبود آهن در گیاهان، نسبت به محلول پاشی برگی و تغذیه هیومیک اسید همراه با آبیاری درختان چنار اقدام شد.
بهرامی ادامه داد: همچنین برای نجات درختان چنار در حال رایزنی با شهر شیراز هستیم و تا زمان خروج از این بحران چند نمونه گیاهی را برای جایگزین درختان چنار خریداری کرده ایم.
وی اضافه کرد: فضای سبز شهرداری ملایر همچنین در راستای نصب تابلوهای راهنمای شهری، تصاویر شهدا، طراحی و اجرای المان های مناسبتی، نصب استندهای فانتزی، نصب ایستگاه دوچرخه، رنگ آمیزی 30 هزار متر در سطح شهر و 10 هزار متر دیوار نویسی اقدامات خوبی انجام داده است.
وی گفت: علاوه بر این چند المان جدید تونل نوری، سنگ معلق، بالن و المان مبل منبت نیز در دست ساخت است که هنوز جانمایی نشده است.
بهرامی با اشاره به اینکه مکان های مجازی در سطح شهر برای تبلیغ و نصب تراکت در نظر گرفته شده است، خطاب به شهروندان تاکید کرد: از نصب هرگونه تراکت و آگهی در سطح شهر خودداری کنند، چراکه به شدت برخورد و جریمه های سنگینی اعمال می شود.
وی در عین حال کمبود اعتبارات و منابع مالی را چالش پیش روی حفظ و نگهداری فضای سبز دانست و افزود: بودجه سازمان در سال جاری 92 میلیارد و 400 میلیون ریال است که در چند آیتم باید این اعتبار هزینه شود.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر بیان کرد: از این رقم 52 میلیارد ریال آن باید برای حفظ و نگهداری فضای سبز شهر ملایر هزینه شود.
حال با توجه به اینکه فضای سبز شهری امروزه یکی از شاخص های مهم برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی و گردشگری به شمار می رود، توسعه، حفظ و نگهداری این فضاها در شهرها یکی از راهکارهای مهم پیش رو است که نیازمند اعتبارات کافی و در عین حال منابع آبی کافی است.
به گزارش ایرنا، شهر ملایر با مساحت سه میلیون و 200 هزار مترمربع فضای سبز و 55 پارک، یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز است، اما با وجود محدودیت منابع آبی از سال 92 تاکنون تنها 21 هزار مترمربع فضای سبز خود را افزایش داده است.
1181/7528
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.