رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر روز سه شنبه در آیین آغاز به کار این جشنواره، گفت: برگزاری اینگونه برنامه های هنری در بستری از امنیت و آرامش، مرهون اتحاد و انسجام ملت ایران، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تلاش و کوشش همه جانبه مسئولان نظام و خون مطهر شهدا است و موجب پویایی هنر موسیقی می شود.
غلامرضا جمالی زاده با اشاره به نگاه ویژه دولت به هنر موسیقی اظهار کرد: امروز با نگاه دقیق به وضعیت جامعه، می فهمیم که به رغم وجود همه مسایل و مشکلات موجود در کشور، دولت تدبیر و امید تمام تلاش و همت خود را به کار گرفته تا در جهت خواست و نیاز مردم پیش برود.
وی گفت: اگر امروز شاهد هستیم پس از 20 سال ملایر برای نخستین بار میزبان جشنواره موسیقی استان همدان است، نتیجه تحولات گسترده اجتماعی و سیاسی در کشور است که شاخه ای از آن را امروز در ملایر شاهد هستیم.
جمالی زاده با تقدیر از حمایت های بسیار خوب فرماندار ویژه ملایر و نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی از حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: ملایر در حوزه موسیقی سنتی دارای ظرفیت های بسیار ویژه ای است که در سطح ملی و بین المللی خوش درخشیده اند.
وی ادامه داد: پس از فراخوان این جشنواره و ارسال آثار به دبیرخانه، با نظر پنج تن از اساتید هیات بازبینی، 62 اثر در بخش تک نوازی در 10 رشته و چهار گروه موسیقی در گروه نوازی و در مجموع حدود 95 هنرمند از شهرستان های استان همدان پذیرفته شدند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با بیان اینکه در مجموع 66 اثر در این جشنواره پذیرفته شد، افزود: تک نوازی شامل تنبک، پیانو، دف، گیتار، تار، نی، آواز، تنبور، سه تار و سنتور است که در بخش تک نوازی سنتی و مقامی و گروه نوازی سنتی و مقامی به مدت 2 روز رقابت می کنند.
جمالی زاده افزود: کیوان کیارس، آرش شهریاری و محمدرضا فیاض سه داور کشوری بیستیمن جشنواره موسیقی سنتی استان همدان هستند که توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده اند.
رئیس انجمن موسیقی استان همدان نیز از روشن بودن چراغ موسیقی این استان به مدت 20 سال ابراز خرسندی کرد و افزود: همدان در تک نوازی طی 20 سال گذشته در سطح کشور پیشتاز است و در جشنواره های مختلف خوش درخشیده است.
سیاوش دیهیمی با اشاره به اینکه حداقل باید هفت گروه موسیقی در این جشنواره شرکت می کردند، گفت: امسال نحوه حضور گروه های موسیقی در بیستمین جشنواره از نظر آماری و کیفی مطلوب نبود که این روند موجب تاسف است.
وی با بیان اینکه ما گروه های موسیقی بسیاری در استان همدان داریم، ادامه داد: موجب تاسف است که چرا گروه های موسیقی ما کم کم از جشنواره ها فاصله می گیرند و این نشان می دهد که ما در گروه کم کار هستیم.
دیهیمی ابراز امیدواری کرد: جوانان و هنرمندان گرداننده و افرادی باشند که به حوزه موسیقی استان همدان بالندگی دهند و چراغ این جشنواره را روشن نگه دارند.
وی همچنین از حضور نیافتن گروه موسیقی همراز ملایر ابراز گلایه کرد و گفت: این گروه برای ما ملاک اخلاق و ادب و یکی از بهترین گروه های کشور است و موجب آبروی موسیقی شهرستان، استان و کشور است که امیدواریم به عرصه موسیقی استان برگردند.
به گزارش ایرنا، بیستمین جشنواره موسیقی سنتی استان همدان به مدت 2 روز در سوم و چهارم بهمن ماه در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ملایر با حضور هنرمندان موسیقی این استان در حال برگزاری است.
62 هنرمند در بخش تک نوازی و چهار گروه در بخش گروه نوازی از سطح شهرستان های استان همدان در این جشنواره با هم به رقابت می کنند.
در حال حاضر 2 آموزشگاه ایران مهر و آوای هنر و 2 گروه موسیقی همراز و بیداد به صورت رسمی در این شهرستان فعالیت می کنند.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان در مرکز استان همدان در غرب کشور واقع شده است.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.