به گزارش ایرنا، بعد از پرواز تلخ پروانه های زرین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان از همدان، آمدن جشنواره ای هم ردیف و هم تراز همان جشنواره، امیدها را در دل مردم دیار الوند زنده کرد.
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان؛ این رویداد بزرگ فرهنگی در میان بیم و امیدهای بسیار و فراز و فرودهای فراوان، امروز 24 سالگی خود را در اوج شور و شوق کودکانه در همدان جشن گرفت.
کیک تولد، بادکنک های رنگی، رقص نور و موسیقی شادی که با کف زدن کودکان و جیغ و فریادهایشان در هم آمیخته بود، دیگر مهمانان را به وجد آورد.
اینها همگی نشان از جشن تولد دارد؛ تولد جشنواره سراسری شور و شوق؛ و از نگاه ها پیداست که شادی از درو دیوار تالار ابن سینا بر سر میهمانان می بارد و در یک کلام، کودکانه بودن جشنواره تئاتر از همه جا پیداست.
نقالی کودکان از داستان های شاهنامه و تشویق های 'عمو حمید' مجری شبکه استانی صدا و سیما که امروز بیشتر هم قد و قواره کودکان شده بود.
این صحنه ها گوشه ای از آیین افتتاح بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاترکودک و نوجوان بود بود که در همدان برپا شد. زنده بودن تئاتر و جشن تولدهای بعدی آرزوی بزرگ 'مریم کاظمی' دبیر جشنواره بود که نه تنها آرزوی او بلکه آرزوی دیرینه مردم همدان است.
همدانی که برای پنج سال میزبانی این جشنواره به خود می بالد و در پاییزی ترین روزها، ششمین سال میزبانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را پر طمطراق تر برگزار می کند.
همدانی که به تازگی بعنوان پایتخت گردشگری کهن قاره آسیا در سال 2018 میلادی برگزیده شده و می کوشد چراغ جشنواره تئاتر کودک را پرنورتر کرده و آداب و رسوم مهمان نوازی را باشکوهتر از گذشته بجا آورد.
همدان به این میزبانی نیاز دارد؛ اصلا همدان و تئاتر به یکدیگر نیاز دارند. تئاتر هنری جهانی که در قابلیت و توانمندیش شکی نیست، همدان نیز پایتخت تمدن و فرهنگ ایران زمین و چه بهتر که جشنواره تئاتر با نام شهر زیبا و تاریخی همدان گره بخورد.
بویژه حالا که افتخار پایتخت گردشگری آسیایی نصیب پایتخت مادها شده، تئاتر هم باید سنگ تمام گذاشته و ارزش‌های تمدنی و فرهنگی همدان را به جهانیان بشناساند و چه بهتر که خاستگاه همیشگی تئاتر کودک و نوجوان این شهر پر تمدن باشد.
هرچند تئاتر کودک و نوجوان این مرز و بوم عمر درازی ندارد و از بی مهری و نامهربانی زخم ها برجان و تن دارد، اما راه پیموده شده نیز بر سر شوق‌مان می‌آورد تا از امیدواری به آینده بهره گیریم؛ گرچه فرصت سوزی ها و غفلت های سال های پشت سر و کارهایی که نکرده‌ایم، باعث می شود انگشت به دندان بگزیم.
در این بحبوهه بیم و امید، تداوم جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان دلخوشی‌ بزرگی است برای کودکان همدانی و کودکان ایران.
جشنواره‌ای که بغیر از اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی، به گفته دبیر این دوره جشنوراه توجه ویژه ای به تئاتر دانش آموزی دارد و این دوره را از دوره های قبل تخصصی تر جلوه می دهد و ثمره آنرا در دراز مدت باید بود و دید.
امروز جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار 'کودکی، همسفر قصه ها' آغاز شد و در سردترین روزهای سال می رود تا خاطراتی گرم و شیرین در دفتر تئاتر کشور به جای بگذارد و این یعنی امید؛ آنچه که همدان و تئاتر کودک به آن سخت محتاج است.
امید به روزهای طلایی تئاتر، امید به تولید نمایش های فاخر، امید به قلم فرسایی پژوهشگران و نقادان تئاتر و امید به تبدیل شدن همدان به قطب فعالیت های کودک و نوجوان؛ اصلا همین امیدهاست که چراغ تئاتر کودک و نوجوان را روشن نگه می دارد تا همدان علاوه بر میزبانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به محملی برای تمام فعالیت های کودکان و نوجوان تبدیل شود، آرزویی که خواسته بحق استاندار همدان و همه دلسوختگان عرصه هنر و فرهنگ است.
7527/2090
گزارش: زهرا زارعی** انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.