به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، منصور ستوده با اشاره به اینکه حفاظت از منابع آبی موجود همدان یکی از اولویت ‌های اساسی این شرکت است اظهار کرد: برداشت ‌های بی ‌رویه آب در گذشته سبب شده تا سطح آب‌های زیرزمینی دشت ‌های استان همدان به شدت افت داشته باشد.
وی افزود: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب و ایجاد ریزگردها دارد.
وی عنوان کرد: سال 94، 700 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان همدان مسدود شد که این اقدام سبب صرفه‌جویی 58 میلیون و 497 هزار مترمکعبی آب در دشت ‌های استان شد.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: تعداد چاه‌ های غیر مجازی که در سال 95 مسدود شد ، 869 حلقه بود که موجب صرفه‌جویی 56 میلیون و 424 هزار مترمکعب منابع آبی در این استان شد.
ستوده با بیان اینکه بر اساس هدف گذاری انجام شده چاه های غیرمجاز در سطح استان همدان مسدود می شود گفت: از ابتدای امسال تاکنون 187 حلقه چاه غیرمجاز پر شد که میزان صرفه ‌جویی آب از این محل هشت میلیون و 364 هزار مترمکعب بوده است.
وی با تاکید بر اینکه در روند مسدود کردن چاه‌ های غیر مجاز استان همدان هیچگونه مماشاتی صورت نمی‌گیرد عنوان کرد: دادگستری، دادستانی، فرمانداری ها، نیروی انتظامی و سایر مسئولان استان همدان همکاری مطلوبی را در روند حفاظت از منابع آب استان دارند که این امر سبب شده همدان به عنوان یکی از استان‌های برتر در این زمینه شناخته شود.
به گزارش ایرنا همدان از جمله استان هایی است که در سال های گذشته تجربه تلخ خشکسالی و بحران آب را سپری کرده است و سطح آبهای زیرزمینی دشت های همدان سالانه یک متر افت داشت و با توجه به بحران کم آبی، میزان افت سطح آبهای زیر زمینی استان در 6 ماه اول سال 92 به چهار متر هم رسید.
افزایش دما در برخی از روزهای تابستان سال 92 گاهی به بالای 42 درجه سانتیگراد نیز رسید و این در حالی بود که میزان بارش ها در همان سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تا 44 درصد کاهش داشت و همدان را در بین استان های کشور به رتبه 31 از نظر میزان بارندگی ها رساند.
بحران کم آبی در روستاهای همدان در سال 92 روز به روز افزایش یافت و بر اساس آمارهای موجود بیش از نیمی از روستاهای شهرستان همدان در آن سال با تانکر آبرسانی می شد.
چالش کم آبی و بی آبی در آن سال ها روستاهای همدان را درگیر مشکلات فراوانی کرد و این روند به گونه ای بود که هر روز چشمه ای در نقطه ای از همدان خشک یا آب آشامیدنی یکی از روستاها قطع می شد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه دولتمردان به موضوع مهم و حیاتی آب ، اختصاص اعتبارات ویژه و اجرای طرح های مهم از جمله طرح احیا و تعادل بخشی و از سوی دیگر افزایش بارش ها و انسداد چاه های غیر مجاز موجب شد تا استان همدان از بحران کم آبی خارج شود.
2087/1181
تنظیم: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.