جلال الدین امیری روز دوشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان افزود: علت مرگ 70 درصد افراد 30 تا 70 سال در استان همدان به 6 عامل بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، تنفسی، سوء مصرف مواد مخدر و سرطان مرتبط است.
وی ادامه داد: سلامت و امنیت غذایی 2 حوزه بسیار مهمی است که زندگی آحاد مردم به آن وابسته است و تحقق بسیاری از برنامه ها در جامعه در گرو موفقیت در این 2 حوزه است.
وی با تاکید بر اهمیت کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تاکید کرد: سطح این کمیته در استان همدان باید بالاتر از وضع موجود باشد و همه مدیران ارشد استان در این کمیته حضور فعال داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: 76 درصد مرگ ومیر مردم ایران به دلیل بیماری های غیر واگیر است و این رقم در دنیا به طور میانگین 65 درصد است.
امیری در خصوص تشکیل پرونده الکترونیک افراد در استان همدان نیز گفت: تشکیل این پرونده به صورت رایگان در سنجش شاخص های سلامتی افراد و کاهش این بیماری ها در سطح شهرها موثر است و سامانه جامع سلامت این امکان را فراهم می کند که آحاد مردم استان، پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند.
وی شیوه زندگی نامطلوب افراد و الگو برداری از زندگی شهرنشینی غربی را از عوامل گسترش بیماری های مزمن غیر واگیر در ایران عنوان کرد و گفت: کاهش مرگ و میر، کاهش عوارض ناشی از بیماری، ارتقای خود مراقبتی و بالابردن سطح سواد مردم از جمله اهداف مهم دانشگاه علوم پزشکی همدان است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست گفت: حوزه سلامت نیاز به همفکری و همکاری دارد و ارزیابی ها نشان می دهد کمتر از 20 درصد سلامت مردم مربوط به حوزه بهداشت و درمان است و بسیاری از شاخص های سلامت به حوزه های دیگر مربوط می شود.
رشید حیدری‌مقدم افزود: به 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور اجازه داده شد که معاونت امور اجتماعی را در دانشگاه خود ایجاد کنند و دانشگاه علوم پزشکی همدان جزو اولین دانشگاه هایی بود که توانست معاونت اجتماعی را راه اندازی کند.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی آمادگی دارد کارگاه های آموزشی و جلسات مشاوره ای برای ارائه خدمات تخصصی به کارکنان نهادها و ادارات استان در راستای کاهش استرس های شغلی، فرسودگی جسمی، مشکلات عضلانی و سایر مشکلات برگزار کند.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: نهادینه کردن سلامت اجتماعی، همکاری بین بخشی، گسترش سلامت بین نهادهای اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی و اهداف توسعه پایدار از مهمترین وظایف معاونت اجتماعی است.
بهروز رحیمی افزود: در دولت یازدهم به سلامت اجتماعی توجه شد و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های سازمان های مردم نهاد در دستور کار قرار داشت.
وی در خصوص تدوین برنامه جامع سلامت استان نیز گفت: این برنامه در راستای سند ششم توسعه طراحی شده است و این برنامه تلاش می کند اهداف راهبردی سلامت استان را در یک دوره پنج ساله تعیین و اجرا کند.
وی ادامه داد: این برنامه جامع در برگیرنده همه بخش های شهری و روستایی و مناطق حاشیه ای و همه گروه های سنی است و سلامت معنوی،جسمی، روانی و اجتماعی افراد را مد نظر قرار می دهد.
رحیمی گفت: برنامه جامع یک سند بالا دستی است و ارتقای سطح سلامت مردم، استفاده از نتایج برنامه در سیاست گذاری های کلان سلامت استان، افزایش مشارکت مردم در مداخلات سلامت محور،ترویج سبک زندگی سالم و اولویت بندی چالش ها و مشکلات سلامت استان از جمله اهداف این برنامه جامع است.
گفتنی است؛ امروزه در دنیا یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی و توسعه‌نیافتگی مربوط به شاخص 'امید به زندگی'است.
امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد و هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود یابد امید به زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورها است.
1181/2087
خبرنگار:الهام تدین**انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.