به گزارش ایرنا دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این آیین گفت: دکتر اذکایی یکی از شخصیت های برجسته کشوری است که تاکنون آثار ارزشمندی را به وجود آورده است .
علیرضا مختار پور با بیان اینکه وی یکی از اساتید برجسته که نه تنها در سطح کشوری بلکه در سطح بین المللی نیز خدمات مختلفی را انجام داده است ادامه داد: این استاد ارزشمند ایران زمین در حوزه های مختلفی هم چون زبان شناسی و رجل شناسی مظالعه و تحقیقاتی داشته است.
استاندار همدان نیز گفت: آثاری که دکتر اذکایی به کتابخانه همدان اهدا کرده حاصل سالها تلاش و کوشش این فرهیخته ایرانی است که برای همیشه در تاریخ این استان ماندگار شد.
محمد ناصر نیکبخت با بیان اینکه بالاترین ایثاری که یک فرد می تواند انجام دهد آن است که تمامی آنچه را که دارد اهدا کند گفت: تاکنون جشنواره ها و همایش های مختلفی درباره دکتر ازکایی برگزار شد ه است که برای شناسایی این شخصیت بزرگ استانی و کشور کافی نیست.
وی بیان کرد: تاریخ همدان همیشه ثابت کرده است که دارای بزرگانی است و دکتر پرویز اذکایی یکی از بزرگان امروز و فردای این استان است.
استاندار همدان با بیان اینکه با اهدا این آثار به کتابخانه مرکزی استان همگان می توانند از آنها استفاده کنند افزود: هر شخصیت فرهنگی که به استان همدان سفر می کند ضروریست از این کتابخانه تحقیقاتی- تخصصی دیدن کند.
مدیرکل کتابخانه های استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه برای این کتابخانه تخصصی 170مترمربع فضا اختصاص داده شده است گفت: در این کتابخانه دست نوشته های دکتر اذکایی، بایگانی علمی پژوهشی بیش از 70هزار برگ ماده و برگیزه ( کارت) براساس موضوع و عنوان، ساماندهی دست نوشته ها در قالب 50 رونکن با 280 پرونده موضوعی،چهار هزار و 500 نسخه کتاب به زبان های مختلف، 6هزار نشریه ، سه نسخه کتاب خطی، 13 نسخه کتاب و نشریه چاپ سنگی و سربی قدیمی و 2هزار و 261 عنوان و 3هزار و 200 نسخه کتاب ثبت شده در سامان در این کتابخانه نگهداری خواهد شد.
عاطفه زارعی بیان کرد: دکتر اذکایی به عنوان محقق و نویسنده مطرح کشوری مجموعه‌ای از کتاب‌ها و منابع ارزشمندی را در حوزه تاریخ و فلسفه به کتابخانه مرکزی همدان وقف کرده که کار ارزشمندی است.
وی با بیان اینکه اشاعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه کار بسیار ارزشمندی است اظهار کرد: ضروریست نسل جوان هرچه بیشتر با این فرهنگ و مطالعه اثار بزرگان اشنا شوند.
وی افزود: دکتر اذکایی نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی نیز شخصیت شناخته شده ای است که تفکرات وی عمیق و بزرگ است که در حوزه های تاریخ فلسفه کتاب شناسی و رجل شناسی فعالیت کرده است.
دکتر پرویز اذکایی نیز با بیان اینکه در سال 76 و با تصویب ساخت آرامگاه عین القضات همدانی تصمیم بر اهدای کتابخانه خود به این آرامگاه گرفتم گفت: پس از سالها این محل به مجتمع فرهنگی تغییر نام داد که به خاطر مناسب نبودن ساختمان آن از انصراف کتابها به این محل منصرف شدم.
وی با بیان اینکه سنگ قبر نگاشته شده بر آن نیز تغییر یافته و هم اکنون متناقض با شخصیت بزرگ عارف بزرگ عین القضات است بیان کرد: پس از سالها بررسی و رایزنی سرانجام کتابخانه مرکزی همدان برای اهدا این کتابها در نظر گرفته شد و در کتابخانه شرایط لازم وجود دارد و همگان می توانند از آن استفاده کنند.
پرویز اذکایی در سال ۱۳۱۸ در همدان زاده شد، تحصیلات خود را در آن شهر و تهران و سپس در دانشگاه منچستر (انگلستان) طی کرد.
این استاد برجسته کشوری، در رشته‌های کتاب شناسی و رجال‌شناسی و تاریخ علم دارای تالیفات متعددی است و بیش از ۴۰۰ عنوان اثر از وی طبع و نشر شده است.
دکتر پرویز اذکایی محقق و نویسنده مطرح کشوری در حوزه تاریخ و فلسفه، در اقدامی تحسین برانگیز به تازگی بیش از 14 هزار جلد کتاب کتابخانه تخصصی خود را وقف کتابخانه مرکزی همدان کرده است.
هم اکنون 111 کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل با بیش از یک میلیون و 230 هزار کتاب در استان همدان فعال است و حدود 60 هزار و 780 عضو فعال از خدمات امور کتابخانه های استان همدان استفاده می کنند و 3.46 درصد جمعیت استان در کتابخانه ها عضو هستند.
2087/7523
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.