باباطاهر همدانی از شعرا و عرفای بزرگ ایرانی است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته و به دلیل وارستگی و دل بریدن از تعلقات دنیوی، عنوان باباطاهر عریان را لقب گرفته است.
دو بیتی های شورانگیز با لهجه دلپذیر لری، مهمترین اثر ادبی به جای مانده از این شاعر و عارف ایرانی است که برآمده از روح لطیف و قلب پر سوز اوست و همواره ادیبان و دوستداران شعر و ادب فارسی را به سوی خود جذب کرده است.
باباطاهر، عاشق خداوند، طبیعت و انسان بودن است و در کلامش بارها از کوهستان ها، دشت ها و رودخانه های زیبای ایران زمین، رفتار و اخلاق خوب و ستایش خداوند سخن به میان آورده و انسان ها را به ارزش نهادن به زندگی سفارش کرده است.
برج آرامگاه باباطاهر بر قاعده ای هشت ضلعی واقع شده و از مجموعه منشورهایی تشکیل شده که شاهکاری ممتاز و بدیع از معماری عصر جدید و تلفیقی از معماری قرن های هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر را خلق کرده است.
نمای سقف آرامگاه باباطاهر با کاشی کاری معرق و تزئینات بسیار ظریفی مزین شده و نصب 24 دوبیتی از سروده های باباطاهر بر روی 24 قطعه سنگ مرمر جلوه خاصی به محوطه داخلی آرامگاه داده است .
بنای آرامگاه این شاعر نامی مربوط به دوره معاصر است که بر فراز تپه ای کم ارتفاع در مرکز میدانی سر سبز و مستطیل شکل به این نام واقع شده است.
درشکه های قدیمی با اسب های زیبا و ظاهر آراسته نیز مسیر دور آرامگاه باباطاهر را طی می کنند تا بازدیدکنندگان این جاذبه گردشگری، برای دقایقی دوری از زندگی ماشینی را تجربه کنند و درشکه سواری را نیز به خاطرات نوروزی خود بیفزایند.
خرید سفال و سرامیک از واحدهای فروش صنایع دستی همدان در اطراف آرامگاه باباطاهر نیز تجربه دلنشینی را برای بازدید کنندگان فراهم می کند تا بتوانند پس از بازدید از آرامگاه باباطاهر، تحفه ای از تولیدات دستی پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به شهر و دیار خود سوغات ببرند.
معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت و گو با ایرنا گفت: آرامگاه باباطاهر یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری همدان است که در تمامی ایام سال به خصوص ایام نوروز مورد استقبال مطلوب گردشگران قرار می گیرد.
علی خاکسار افزود: در نوروز 95 بیش از 27 هزار گردشگر از آرامگاه باباطاهر دیدن کردند.
وی ادامه داد: هم اکنون آرامگاه باباطاهر در کنار غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا و تپه هگمتانه از پر بازدیدترین اماکن تاریخی و گردشگری استان همدان به شمار می رود.
استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی شناسایی شده و جاذبه های گردشگری و طبیعی است و جزو پنج استان برتر گردشگری کشور محسوب می شود.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.