علیرضا گوهری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحوم اجل نخستین کوهنورد کلاسیک ایران بود و قله‌های مرتفع کشور از جمله دماوند، علم کوه، اشترانکوه، دنا و زردکوه برای اولین بار توسط وی فتح شد.

وی بیان کرد: این مجسمه به ارتفاع چهار متر و با بهترین مواد مجسمه سازی از جمله فایبرگلاس مخصوص و مقاوم در حال احداث است و در صورتی که مشکلی در روند ساخت ایجاد نشود، اواخر تیرماه در میدان گنج نامه همدان نصب و رونمایی می شود.

گوهری خاطرنشان کرد: سه سال برای ساخت و نصب این تندیس پیگیری کرده ایم و در این مدت یکی دوبار سازنده و هنرمند آن تغییر کرد و اکنون توسط استاد امین فامیل‌ باغستانی و با هزینه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در حال ساخت است.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان یادآور شد: برای رونمایی از این مجسمه قرار است مسوولان کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور نیز به همدان سفر کنند.

زنده یاد محمود اجل در سال ۱۲۸۱ در شهر همدان متولد و در سن هفت سالگی در سال ۱۲۸۸ همراه پدرش به قله الوند صعود کرد و با این صعود چنان عشق، علاقه و شوری در او پدیدار شد که تا زمانی که توان کوه رفتن داشت به این ورزش ادامه داد.

وی در سال ۱۳۲۷ و در سن ۴۶ سالگی به اتفاق همنوردان جوان، گروه کوهنوردان آزاد را تاسیس کرد و سپس شعبه هایی در شهرهای همدان، رشت و کرمان ایجاد شد.

اجل پس از عمری تلاش سازنده و تشویق به مثبت اندیشی برای پیشبرد و اعتلای ورزش کوهنوردی و در سال ۱۳۴۲ به خاطر کهولت سن و دردهای شدید مفصلی از کوهنوردی باز ایستاد و در سال ۶۲ درگذشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.