عباس نجاری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به شرایط مساعد فعلی انتظار می‌رود این تالاب بیش از سال‌های گذشته پذیرای پرندگان مهاجر و آبزی باشد.

وی بیان کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در دی‌ماه سال گذشته، بیانگر این امر بود که تالاب آق‌گل پذیرای پرندگان آبزی و مهاجر همچون حواصیل بود و در کنار این تالاب زادآوری و جوجه‌آوری داشتند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر ادامه داد: ارتقا سطح حفاظتی تالاب آق‌گل در دستور کار است که با پیگیری جدی مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان مراحل نهایی ارتقای این تالاب از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش در حال سپری شدن است. 

نجاری با بیان اینکه تبدیل این منطقه به پناهگاه حیات وحش سطح حفاظتی بالاتر از منطقه حفاظت شده دارد، ابراز امیدواری کرد: با رقم خوردن این اتفاق، تالاب آق‌گل به عنوان نخستین پایگاه حیات وحش استان همدان خواهد بود.

وی تاکید کرد: در سال گذشته چندین مرحله کارگاه مدیریت زیست‌بومی تالاب آق‌گل در استان مرکزی و همدان تشکیل و ذی‌نفعان با حضور دست‌اندرکاران و تسهیل‌گران نشست مشورتی تحلیلی انجام شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر افزود: در همین رابطه طرح جامع مدیریت زیست‌بومی تالاب آق‌گل در حال تدوین است که کارگاه نهایی آن امسال تشکیل می‌شود.

نجاری اظهار داشت: با توجه به رسیدن فصل بهار، ورود به مناطق حفاظت شده این شهرستان ممنوع است و با اجرای طرح‌های نظارتی از ورود به تالاب آق‌گل جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: این تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره‌چای در جنوب دشت کمیجان تامین می‌شود و فصول آب‌گیری تالاب از اواخر آذر آغاز و تا اواسط خرداد هر سال پایان ادامه دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر با بیان اینکه میزان آب‌گیری تالاب با میزان بارندگی سالانه ارتباط مستقیم دارد گفت: تالاب آق‌گل در گروه تالاب‌های با آب شیرین طبقه‌بندی شده و منابع اصلی تامین آب تالاب از طریق بارش باران، ذوب برف، رودخانه شرا و قره‌چای، آب زیرزمینی و روان‌ آب‌های سطحی است.

نجاری بیان کرد: از آنجا که تالاب آق‌گل محل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره‌گاه استانی است، دارای ارزش اکولوژیکی و کارکردهایی همچون حمایت از تنوع زیستی، منظر و چشم‌انداز زیبا و جلوگیری از ریزگردها، تعدیل آب و هوا و تغذیه سفره‌های زیرزمینی است.

وی اکوتوریسم، ارزش اکولوژیکی، تفریحی، آموزشی و کشاورزی را از دیگر ویژگی‌های تالاب عنوان کرد و گفت: علاوه بر پوشش گونه‌های گیاهی، تالاب آق‌گل دارای گونه‌های مهم جانوری همچون لک‌لک، حواصیل، اردک سرسبز، فلامینگو، عقاب تالابی، سلیم، پرستو، کاکایی، باکلان، اگرت و گاوچرانک است.

تالاب طبیعی و فصلی آق‌گل در حد فاصل استان‌های همدان و مرکزی در فاصله ۳۷ کیلومتری شمال شرقی این شهرستان ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی اسلامشهر آق‌گل در بخش جوکار واقع شده است.

مساحت تالاب آق‌گل ۴۳۳.۸ کیلومتر مربع است و دارای ارزش ملی است و از سال ۱۳۸۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع مصوب شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.