شیوع کرونا همزمان با تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ بسیاری از مردم را مُجاب کرد تا قید دید و بازدید و مسافرت را بزنند و برای مهار این ویروس ناخوانده، خانه نشینی کنند. همه مردم با اتحاد و همدلی تلاش کردند تا با ماندن در خانه، کرونا را شکست دهند.

آمارها نشان می‌دهد در روز سیزده بدر (۱۳ فروردین روز طبیعت) مردم این‌بار بر خلاف رسم کهن و دیرینه ایرانیان، از گردشگری در طبیعت با هدف مهار کرونا، پرهیز کردند.

مسوولان استان نیز با ایجاد محدودیت‌های رفت و آمد به مکان‌های تفریحی و گردشگری، نگذاشتن برخی از شهروندانی که بی خیال کرونا هستند، حق دیگر شهروندان را زیر پا بگذارند.

این ویروس آنچنان بی رحم است که موجب شد مردم هگمتانه در روز سیزده بدر نه پای رفتن داشته باشند نه جای رفتن.

از طرفی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز موجب شد تا اندک افرادی که توجهی به شیوع این ویروس ناخوانده ندارند نکات بهداشتی را رعایت کنند.

اما در روزهایی که ویروس کرونا زندگی مردم را مختل کرده گویا برخی طاقتشان به سر رسیده و از قرنطینه خانگی به تَنگ آمده‌اند و دیروز جمعه ۲۲ فروردین ماه در آخرین روز طرح فاصله گذاری اجتماعی، حجم زیادی از مردم همدان، برای گردشگری راهی سد اکباتان شدند. سدی که با گنجایش ۳۵ میلیون متر مکعب آب، در نزدیکی جنوب شهر همدان قرار دارد.

مسیر گنجنامه و بلوار ارم به عنوان مکان‌های تفریحی همدان که از ۲ هفته پیش برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی بسته شده است، موجب شد تا سیل عظیمی از جمعیت همدان روز جمعه خود را در اطراف سد اکباتان سپری کنند.

در روزی که گریه ابرهای بهاری برای جانباختگان کرونا شدت گرفته بود، برخی از شهروندان، بی توجه به غرش‌های سهمگین رعد و برق در کنار سد اکباتان عکس یادگاری می‌گرفتند.

شهروندان به همراه خانواده و کودکان بدون هیچگونه هراسی از سیلاب در کنار مخزن سد اطراق کردند و عده‌ای نیز به بهانه صرف عصرانه و شام اطراف این سد را برای گردشگری انتخاب کردند. 

برخی نیز گروه‌های دسته جمعی راه انداخته بودند و با تجمع گروهی انگار از راه‌های انتقال ویروس کرونا بی خبرند.

شدت بارش‌ها آنچنان زیاد بود که همان ساعت‌های ابتدایی روز جمعه همه گنجایش سد اکباتان پر شد و این سد سر ریز کرد. حجم آب در رودخانه پایین دست این سد افزایش یافت. اما با این وجود تعداد توقف ماشین‌های شهروندان در اطراف این رودخانه بیشتر می‌شد.

ترافیک سنگین جاده پر پیچ و خم سد اکباتان نشان می‌داد بسیاری از مردم هنوز هم عواقب شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته و تفریح زود گذر را به در خانه ماندن ترجیح می‌دهند.

برخی نیز از خودروی خود پیاده نمی‌شدند و اعتقاد داشتند کرونا به داخل خودروها نفوذ نمی کند و تردد با وسیله نقلیه در سطح شهر مشکلی ندارد.

اهالی روستای تفریجان که در پایین دست سد اکباتان قرار دارد نیز فرصت را غنیمت شمردند و مغازه‌های خود را باز کردند. وجود شلوغی در مقابل آبمیوه و بستنی فروشی‌های این روستا نیز نشان داد علاوه بر نبود نظارت، برخی نیز اعتقادی به رعایت بهداشت، برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ندارند.

از سوی دیگر نزدیک به یک سال از تجربه سیل نوروز ۱۳۹۸ می‌گذرد. اما گویا برخی از افراد توصیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران را در نظر نگرفتند و با اینچنین بی احتیاطی زمینه‌های ایجاد حوادث جبران ناپذیر را فراهم می‌کنند.

زمان زیادی از سیل سال گذشته نمی‌گذرد. سیلی که تصاویر آن هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. تصاویری که نشان می‌دهد سیلاب چگونه یک خودرو را به راحتی شناور و در خود غرق می‌کند.

باید سوال کرد که آیا گردشگران اطراف سد اکباتان، آن کامیونی که در سیلاب شیراز شناور و غرق شد را به یاد ندارند؟ خودروهایی که با تمام سرنشینان خود در سیلاب فرو رفتند چطور؟

مسوولان همواره تلاش دارند تا با فرهنگسازی، ایجاد محدودیت‌ها و اعمال جریمه‌های رانندگی از هجوم شهروندان در اینچنین مواقعی جلوگیری کنند. اما گویا دیروز مسیر سد اکباتان فراموش شده بود.

انتظار می‌رود در هیاهوی اخبار ویروس کرونا و در اینچنین روزهایی که دانه‌های تگرگ شکوفه‌های بهاری باغ‌های اطراف سد اکباتان را زمین می‌ریزد، با ماندن در خانه هایمان، به آگاهی‌ بخشی بیشتر، کاهش التهاب و اضطراب عمومی و بازگشت امید به دل‌های پر تب و تاب مردم دیار هگمتانه کمک کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.