استان تاریخی همدان به عنوان یکی از مناطق مهم و تاثیرگذار در معادلات اقتصادی و گردشگری کشور، در سال ۱۳۹۸ شاهد رویدادهای متنوع از جمله ثبت جهانی منبت ملایر، قتل جنجالی یک روحانی، میزبانی کنفرانس جهانی جاده ابریشم، مشاهده فسیل زنده میلیون ها سال پیش در تالاب آق گل ملایر، تاریخ سازی بانوی جودوکار، رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده همدان و شیوع ویروس کرونا بود.

شروع سال با حمله سیلاب

حادثه سیلاب و بارندگی هایی که از نخستین روزهای بهار ۹۸ بیشتر مناطق کشور را دربرگرفت، استان همدان را نیز درگیر کرد و خسارت های سنگینی را برای مردم به بار آورد.

از پنجمین روز بهار ۹۸ استان همدان شاهد کم نظیرترین بارش ها بود؛ بطوریکه کارشناسان هواشناسی نسبت به احتمال بروز آبگرفتگی معابر و سیل بویژه در شهرستان های جنوبی هشدار دادند.

این میزان بارندگی به خصوص در مناطق جنوبی کم نظیر بود و در مدت زمان کوتاهی موجب پر شدن رودخانه ها، سدها و آبگیرها و تالاب های خشک همدان شد.

براین اساس بیش از پنج هزار واحد با کاربری های مسکونی، ۵۶ کیلومتر بزرگراه، ۱۲۳ کیلومتر راه اصلی و ۵۸۹ کیلومتر راه روستایی، ۱۴۹ پل کوچک و بزرگ تخریب شدند؛ ضمن اینکه خسارت هایی به بخش کشاورزی تاسیسات مناطق شهری و روستایی وارد شد.

 درگذشت پدر صنایع غذایی ایران

درگذشت شاهرخ ظهیری پدر صنایع غذایی ایران و بنیانگذار شرکت صنایع غذایی «مهرام» در سن ۸۹ سالگی از دیگر رخدادهای تلخ فروردین ۹۸ بود.

مرحوم ظهیری در سال ۱۳۰۹ در شهر ملایر از پدری ملایری و مادری تهرانی زاده شد و به نام سلطان سس و فردی که سس را بر سر سفره ایرانیان آورد، معروف شد.

او در سال های عمر خود به عنوان نمونه واقعی یک فرد موفق و کارآفرینی شناخته می شد که با تجربیات خوب و اثرگذارش موتور محرک هزاران جوان ایرانی شد.

ظهیری که همواره خود را ملایری می دانست و به زادگاهش افتخار می کرد، نگاهی حرفه ای به کار و کارآفرینی داشت و علاقه مند بود برای اشتغال جوانان در شهر و زادگاهش همچون احداث پاساژ ماه بخش سرمایه گذاری کند.

جان باختن یک روحانی در همدان

حجت الاسلام «مصطفی قاسمی» ۴۶ ساله هفتم اردیبهشت جلوی درب مدرسه حوزه علمیه آیت الله ملاعلی معصومی همدانی واقع در خیابان شهدا به ضرب ۲ گلوله به قتل رسید.

طولی نکشید که در همان ساعات اولیه این حادثه، عامل قتل طلبه همدانی با انتشار پستی در حساب اینستاگرامی خود به قتل این روحانی اعتراف کرد.

چندی بعد پس از خروج قاتل از مخفی گاه خود، ماموران وی را در خیابان جانبازان شهر همدان شناسایی کردند و در این هنگام قاتل اقدام به استفاده از سلاح گرم کرد که در درگیری مسلحانه بین ماموران با وی، قاتل به ضرب گلوله کشته شد.

همچنین ۲ تن از ماموران نیروی انتظامی همدان در این درگیری مجروح و مصدوم شدند.

سعید اسلامیان شهید شاخص همدان شد

سعید اسلامیان به عنوان شهید شاخص سال ۹۸ این استان معرفی شد و در شهرستان همدان حجت الاسلام نادر عبادی نیا، در تیپ ۳۲ انصارالحسین(ع) مصیب مجیدی، در ملایر مرتضی روحیان، در نهاوند جلال قربانی، در تویسرکان حسین روزرخ، در بهار سید میلاد مصطفوی و در کبودراهنگ شهیدان سید عمران و سید باقر نظری به عنوان شهدای سال انتخاب شدند.

همچنین در اسدآباد پنج دانش آموز شهید «قله شنام» بنام های خسرو آزرمی، بیژن شفیعیان، محمد همائی رشیدپور، محمدرضا فروتن و محمد ورمزیار به عنوان شهید سال این شهرستان معرفی شدند.

در شهرستان رزن محسن بکند، در شهرستان فامنین ابراهیم فریدونی، در شهر قهاوند احمد سلامت و در ناجا شهید اروجعلی شکری به عنوان شهدای سال ۹۸ انتخاب شدند.

مشاهده فسیل زنده در تالاب آق‌گل ملایر

خردادماه ۹۸ یک فسیل زنده با نام علمی «tripos cancriformis» مربوط به میلیون ها سال پیش در تالاب آق گل ملایر دیده شد.

پس از بروز سیلاب فروردین ماه این گونه سخت زی و در معرض انقراض از دل خاک خارج شد.

تالاب طبیعی و فصلی آق گل حدفاصل استان‌های مرکزی و همدان در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی روستای «کردخورد» اسلام آباد قرار دارد.

نورمهال سوژه داغ تیرماه

طرح احداث برج های ۲ قلو توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان در حریم عمارت تاریخی «نورمهال» تیتر یک بسیاری از رسانه های این استان در تیترماه شد.

عمارت نورمهال یا همان خانه آمریکایی‌ها در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بر اساس این ثبت، خانه آمریکایی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم محل استقرار سربازهای آمریکایی بوده و به دست آنها بنا شده است. این بنا که در اوایل دوره پهلوی ساخته شده است، در ۲ طبقه و با سقفی شیروانی و دارای ستون‌هایی در چهار طرف، نمای هر طبقه است و یکی از خانه باغ‌های زیبای همدان محسوب می‌شود.

سر در ورودی آن با سنگ‌های گرانیت و آجرهایی با رنگ قرمز پوشیده و تزیین شده است و پوشش آن تیرچوبی و در داخل قسمت ساختمان لمبه کوبی است. این بنا در سال ۱۳۸۰ مورد بررسی و مستندسازی قرار گرفت و مالک آن اکنون شهردرای همدان است.

کشمکش ها بین کمیته امداد (ره)، شهرداری و میراث فرهنگی همدان در ساخت و سازهای اطراف این اثر تاریخی، در نهایت به نتیجه ای نرسید و این طرح موقت بایگانی شد.

تاریخ‌سازی بانوی جودو همدان

مهرماه کنفرانس جهانی راه ابریشم در همدان برگزار شد و در این اجلاس که هفتم مهر ادامه داشت ۴۰ مهمان خارجی از ۱۴ کشور جهان حضور داشتند.

مریم بربط بانوی جودوکار همدانی هشتم مردادماه ۹۸ با کسب مدال نقره قهرمانی جوانان آسیا و اقیانوسیه، تاریخ ساز شد.

این بانوی افتخارآفرین وزن منفی ۷۰ کیلوگرم تیم ملی کشورمان با کسب مدال نقره رقابت های قهرمانی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۹، اولین بانوی جودوکار ایرانی است که در رقابت های جوانان به مدال نقره رسید.

بربط در این وزن تاریخ سازی کرد و اولین بانوی فینالیست تاریخ جودوی ایران در رقابت های قهرمانی آسیا شد. این افتخار باعث تقدیر ویژه مسوولان کشوری و ارشد استان همدان شد.

همدان رتبه اول کاهش سوانح رانندگی در کشور

نهم مردادماه استاندار همدان از کسب رتبه اول کاهش سوانح رانندگی کشور خبر داد.

سیدسعید شاهرخی در این باره گفت: کسب رتبه نخست کشور در زمینه کاهش سوانح رانندگی توسط این استان و دریافت لوح تقدیر از وزارت کشور موید تلاش مجموعه اعضای شورای ترافیک برای حفظ جان و مال شهروندان است.

وی افزایش میزان تردد از ۱۵۰ میلیون به ۱۸۰ میلیون را نشان از مورد توجه قرار گرفتن همدان دانست و یادآوری کرد: با وجود افزایش میزان تردد ها اما شاهد کاهش آمار متوفیان هستیم.

همدان با بم و تبریز خواهر خوانده شد

شانزدهم مردادماه شهرهای همدان و بم با انعقاد تفاهم نامه و در آئینی توسط شورا و شهردار ۲ شهر خواهرخوانده شدند.

شانزدهم مردادماه شهرهای همدان و بم با انعقاد تفاهم نامه و در آئینی توسط شورا و شهردار ۲ شهر خواهرخوانده شدند.

تفاهم‌نامه خواهرخواندگی شهرهای همدان و بم در هفت بند تنظیم و به امضای رییس شورا و شهردار ۲ شهر رسید که با انعقاد این تفاهم‌نامه، ظرفیت های تبلیغاتی در حوزه گردشگری مورد توجه قرار گرفت.

کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهر بم مسیر توسعه گردشگری همدان را هموار می کند و تاثیر بسزایی در معرفی هرچه بهتر ظرفیت های تاریخی و تفریحی دارد.

خواهرخواندگی همدان با تبریز نیز بهمن ماه ۹۸ مصوب شد.

به درخواست شهرداری همدان و تبریز پیرامون انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی این ۲ شهر رای گیری و در نهایت این طرح با ۹ رای موافق، یک مخالف و یک ممتنع به تصویب رسید.

میزبانی مسابقات فوتبال آسیا با صعود ایران

مسابقات گروه سوم از مرحله مقدماتی فوتبال قهرمانی زیر ۱۶ سال آسیا از ۲۷ شهریورماه ۹۸ با حضور چهار تیم در ورزشگاه شهید حاجی بابایی مریانج همدان آغاز شد.

تیم‌های افغانستان، فلسطین، ایران و مالدیو در این مسابقات شرکت داشتند.

در آخرین شب از این مسابقات، تیم ملی نوجوانان کشورمان با برتری مقابل تیم ملی افغانستان مقتدرانه به دور بعدی رقابتهای فوتبال زیر ۱۶ سال آسیا راه یافت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از میزبانی شایسته همدان در برگزاری مسابقات مرحله مقدماتی گروه سه زیر ۱۶ سال آسیا قدردانی کرد.

میزبانی کنفرانس جهانی جاده ابریشم

مهرماه کنفرانس جهانی راه ابریشم در همدان برگزار شد و در این اجلاس که هفتم مهر ادامه داشت ۴۰ مهمان خارجی از ۱۴ کشور جهان حضور داشتند.

این مهمانان از کشورهای فرانسه، ازبکستان، آذربایجان، چین، روسیه، کره‌جنوبی، ژاپن، بوتان، ترکیه، سوئیس، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و نپال بودند.

ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم با رویکرد ویژه گردشگری در حالی با تلاش کمیسیون ملی یونسکو ایران در همدان برگزار شد که تحقق رؤیای ثبت جهانی هدف اصلی از میزبانی این رویداد بین‌المللی بود.

مردم و مسوولان دیار هگمتانه در انتظاری شیرین برای ثبت جهانی یکی از آثار تاریخی همدان هستند به امید روزی که این مطالبه برآورده شود.

داور تنیس همدان المپیکی شد

هشتم مهرماه داور بین‌المللی رشته تنیس همدان جواز قضاوت در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن را کسب کرد.

فدراسیون جهانی تنیس ITF لیست داوران منتخب برای حضور در رقابتهای المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن را اعلام کرد.
 
بر این اساس سید عادل برقعی از همدان دارای نشان نقره سرداوری و  نشان برنز داوری از فدراسیون جهانی تنیس به عنوان داور صندلی در مسابقات تنیس بازی های پارالمپیک به قضاوت خواهد پرداخت.
 
برقعی سابقه قضاوت در المپیک ریو ۲۰۱۶، المپیک لندن ۲۰۱۲ و بازی های آسیایی گوآنگژو ۲۰۱۰ و اینچوون ۲۰۱۴ را در کارنامه ورزشی خود دارد.

برقعی برای سومین سال افتخار داوری را در سطح المپیک پیدا کرد تا نخستین مسافر ورزش همدان در المپیک ۲۰۲۰ باشد.

برگزاری جشنواره تئاتر کودک

شانزدهم آبان بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اجرای نمایش"افسانه ماردوش" در همدان کلید خورد. این جشنواره با شعار "تئاتر، کودک، طبیعت" و با دبیری مجید قناد تا ۲۱ آبان ادامه داشت.

شانزدهم آبان ماه ۹۸ بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اجرای نمایش"افسانه ماردوش" در همدان کلید خورد.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار "تئاتر، کودک، طبیعت" و با دبیری مجید قناد تا ۲۱ آبان ادامه داشت.

جشنواره از روز ۱۶ آبان با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با یک شادپیمایی کم نظیر در پایتخت تاریخ و تمدن آغاز شد و ۵۳ نمایش ایرانی و خارجی در بخش های خردسال، کودک، نوجوان، بین الملل و خیابانی را در هشت سالن شهر همدان برای دوستداران این هنر اصیل اجرا کرد.

این رویداد ۵۰۰  مهمان از ۱۳ استان کشورمان و در حدود ۱۰ کشور خارجی داشت که به خوبی از آنها پذیرایی کرد.

همدان پرچم‌دار نشان حلال در کشور شد

۲۲ آبان ماه با حضور معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد پروانه کاربرد نشان حلال به سه محصول لبنی همدان اعطا شد و این استان پرچم‌دار نشان حلال در کشور لقب گرفت.

سه پروانه کاربرد نشان حلال به محصولات لبنی شرکت شیر پگاه همدان اعطا شد؛ این محصولات شامل شیرفرادما، کره غیرلاکتیکی و شیر پاستوریزه هستند.

حلال نام مجموعه ای از علائم تجاری است که بر روی محصولات غذایی قید می شود.

این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده و به عنوان یک نشان جهانی از طرف کشورهای اسلامی مطرح شده و بر روی موادی از جمله غذا، دارو، مواد بهداشتی و مواد آرایشی درج می‌شود.

صدور مجوز اولین دفتر کاریابی بین‌المللی در همدان

مجوز نخستین دفتر کاریابی بین‌المللی در این استان اعطا شد.

این دفتر در راستای افزایش روزافزون دانش آموختگان دانشگاهی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای و در جهت تامین نیاز آنها برای کسب فرصت های شغلی در داخل و خارج از کشور ایجاد شد.

فراهم آوردن زمینه های لازم برای آموزش های پیش از سفر، آموزش تکمیلی زبان های خارجی، تقویت مهارت های مختلف جهت انطباق توانایی هایی شغلی متقاضیان کار در خارج از کشور با توانایی ها و مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار بین المللی، شناسایی فرصت های شغلی موجود در کشورهای جهان، ایجاد تسهیلات لازم برای اخذ روادید کار و زمینه های لازم برای به کارگماری آنها در کشور مقصد از جمله اقداماتی است که توسط کاریابی های بین المللی صورت می گیرد.

رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده همدان

۲۳ آذرماه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان همدان با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در محل استانداری رونمایی شد.

۲۳ آذرماه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان همدان با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در محل استانداری رونمایی شد.

هدف از تدوین این سند، ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی است که به موضوعات آموزش، اشتغال، بهداشت، ورزش، مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان توجه دارد.

سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان همدان با توجه به شرایط بومی این استان و در حوزه‌های مختلفی همچون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تدوین شده است.

این سند بر اساس موافقت نامه منعقد شده بین معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده و استانداری همدان در سال ۹۶ تدوین شد.

سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان همدان بر اساس برنامه ششم توسعه و با محوریت عدالت جنسیتی، تهیه و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان رونمایی شد.

همدان عضو پویش شهرهای تاب‌آور جهان شد

چهارم دی ماه برای نخستین بار در کشور، همه شهرهای استان همدان در پویش شهرهای تاب‌آور جهان عضو شدند.

عضویت در این پویش مستلزم پیشنهاد از سوی شورای شهر و شهرداری ها و تکمیل لیست تقاضای عضویت است که این درخواست توسط نماینده آنها در ایران بررسی و تایید شده سپس برای مسوولان این پویش ارسال می‌شود.

همدان از ۲ سال پیش عضویت در این پویش را دنبال می کرد که ابتدا شهر همدان سپس لالجین عضو این پویش شدند اما هم اینک ۳۱ شهر همدان عضو این پویش هستند که همدان در این باره در کشور پیش تاز است.

دبیرخانه پویش شهرهای تاب آور جهان وابسته به سازمان ملل است و یکسری برنامه های آموزشی و جدول برای بالا بردن تاب آوری شهرها در برابر مخاطرات طبیعی ارائه میدهد.

این پویش در راستای توسعه ایمنی و افزایش تاب آوری شهرها در برابر مخاطرات طبیعی کمک مالی می کند.

تاریخ سازی بانوی همدانی در ورزش‌های جانبازان و معلولان  

پروین قربانیان بهمن ماه ۹۸ با کسب آرای لازم به عنوان رییس جدید هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان استان همدان معرفی شد تا نخستین بانوی همدانی در کشور لقب بگیرد.

مجمع انتخابات رییس هیات ورزش های جانبازان و معلولان استان همدان با حضور بهمن نیکخو نایب رییس فدراسیون جانبازان و محسن جهانشیر مدیرکل ورزش و جوانان همدان برگزار شد.

در این مجمع پروین قربانیان با کسب ۱۳ رای از ۱۳ رای ماخوذه به مدت چهار سال به عنوان رییس جدید هیات جانبازان و معلولان استان همدان معرفی شد.

قربانیان نخستین رییس زن هیات جانبازان و معلولان در بین استان های کشور است.

منبت ملایر ثبت جهانی شد

بهمن ماه هنر دست منبت ملایر بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید.

بهمن ماه هنر دست منبت ملایر بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید.

طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شورای جهانی صنایع دستی سه شهر و یک روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ثبت کرد.

منبت ملایر از استان همدان یکی از این سه شهر است که در فهرست شهرهای جهانی قرار گرفت.

اوایل دی ماه امسال بازرسان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی و ارزیابی پرونده ثبت جهانی منبت ملایر، وارد این شهر شدند.

ملایر در اردیبهشت سال ۹۶ به عنوان شهر ملی منبت ثبت شد و پس از آن پرونده ثبت جهانی آن در دستور کار قرار گرفت.

ملایر بیش از پنج هزار کارگاه تولید مبل و منبت، ۹ هزار استادکار و منبت کار و بیش از ۲۰ هزار هنرمند فعال در این رشته دارد.

معرفی منتخبان حوزه انتخابیه همدان و فامنین در مجلس

سوم اسفند حمیدرضا حاجی بابایی و احمدحسین فلاحی در حوزه انتخابیه همدان و فامنین بیشترین میزان آرا را در این حوزه کسب کردند.

۵۸۹ هزار و ۴۱۵ هزار نفر در شهرستان های همدان و فامنین که یک حوزه انتخابیه محسوب می شود واجد شرایط رای دادن بودند که شمار آرای ماخوذه ۲۱۱ هزار و ۳۵۲ بود.

۵۵ داوطلب برای تکیه زدن بر ۲ کرسی مجلس در این حوره انتخابیه رقابت کردند که حاجی بابایی با ۹۵ هزار و ۷۲۷ رای و فلاحی با ۴۸ هزار و ۲۴۶ رای بیشترین میزان آرا را کسب کردند.

در مجموع ۳۵.۹ درصد واجدان شرایط در حوزه انتخابیه همدان و فامنین در پای صندوق های اخذ رای حضور یافتند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با ۳۶ هزار و ۴۷۸ رای و هادی بیگی نژاد با ۲۲ هزار و ۵۳ رای در حوزه انتخابیه ملایر، علیرضا شهبازی با ۱۸ هزار و ۵۸۸ رای از حوزه انتخابیه نهاوند، محمدمهدی مفتح با ۱۶ هزار و ۲۵۸ رای از حوزه انتخابیه تویسرکان، عیسی جعفری با کسب ۳۶ هزار و ۸۸۴ رای از حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ، کیومرث سرمدی با ۲۶ هزار و ۱۱۱ رای از حوزه انتخابیه اسدآباد و حسن لطفی با ۱۹ هزار و ۸۶۵ رای در حوزه انتخابیه رزن و درگزین مجوز ورود به مجلس شورای اسلامی را دریافت کردند.

سایه کرونا بر سر هگمتانه

سایه کرونا اسفندماه همانند سایر شهرهای کشور بر سر دیار هگمتانه خیمه افکند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در آخرین روز سال ۹۸ تست کرونای ۱۷۵ نفر در این استان مثبت شده‌ است.

رشید حیدری مقدم اظهار داشت: ۷۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان مربوط به جامعه شهری و ۳۰ درصد آن مربوط به ساکنان در روستاهای همدان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: با انجام اقدام های درمانی صورت گرفته یکصد تن بهبود یافته اند ۵۷ تن نیز تحت درمان قرار دارند.

حیدری مقدم خاطرنشان کرد: افراد بالای ۷۰ سال درصد بالایی از مبتلایان به ویروس کرونا را در همدان تشکیل می دهند همچنین ۴۸ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا زن و ۵۲ درصد مرد هستند.

بر اساس جدیدترین اطلاعات ارائه شده از سوی علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، تاکنون ۱۸ هزار و ۴۰۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و هزار و ۲۸۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و پنج هزار و ۹۷۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.