لیدا رفعتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: اگرچه ویروس کرونا در ماهیان بیماری زا نبوده اما برای جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی باید توصیه های بهداشتی را جدی گرفت.

وی اضافه کرد: خرده فروش ها باید ماهی های قرمز را در واحدهای صنفی مجاز و اماکن تعیین شده توسط شهرداری ها با هماهنگی اداره دامپزشکی عرضه کنند و شهروندان هم باید برای تهیه ماهی قرمز از مراکز عمده مجاز اقدام کنند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: شستشو و ضدعفونی وسایل و تجهیزات نگهداری ماهی قرمز، تخلیه مستقیم آب حمل و تعویضی به شبکه فاضلاب، نداشتن تماس حفاظت نشده با آب و ماهی و رعایت بهداشت فردی و محیطی از جمله الزامات بهداشتی است که باید هنگام عرضه خرده فروشی ماهی قرمز رعایت شود.

رفعتی تاکید کرد: افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری های تنفسی هستند به هیچ وجه نباید در فرایند عرضه ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

وی گفت: شهروندان هنگام خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری کرده و در صورت امکان از ظروف یکبار مصرف برای حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده کنند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین باید از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علائم شنای غیرفعال، بدون رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

رفعتی ادامه داد: پس از انتقال ماهی به منزل، بی درنگ باید نسبت به تعویض آب آن اقدام کرده و ماهی ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند البته ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد و آب حمل  و آب تعویضی ماهی مستقیم در شبکه فاضلاب تخلیه  شود.

وی گفت: با توجه به ضرورت تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود و در صورت استفاده از آب شهری ، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین در صورت استفاده از آب شهری باید ابتدا ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود.

رفعتی اظهار داشت: در هنگام تعویض آب تنگ ماهی نیازی به دستکاری ماهی نیست، اما در صورت لزوم و به ویژه در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت های پوستی باید آنها از دستکش استفاده کنند.

وی تاکید کرد: برای ضدعفونی کردن ظروف نگهداری ماهی می توان از نمک به میزان سه درصد یا سایر ضدعفونی‌کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد و  در پایان نوروز نیز ماهی‌ها را در رودخانه ها و یا نهرها رها نکرده بلکه در محل های تعیین شده رهاسازی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.