محمد کاظمی روز دوشنبه در نشست ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در شهر ملی منبت افزود: از دیرباز مردم ملایر فرهنگ هنر و تمدن را در حوزه های مختلف ترویج و گسترش داده‌اند.

وی شهر ملی منبت و شهر جهانی انگور را شایسته بهترین خدمات دانست و بیان کرد: ملایر جدا از این تمدن و فرهنگ کهن کشور نیست و اثر باقیمانده ارگ باستانی نوشیجان با قدمت بیش از ۲ هزار سال، نشان می دهد که آثار تمدن و فرهنگ از دیرباز در این شهر وجود داشته است.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ادامه داد: به تناسب این قدمت بخشی از مردم سخت کوش ملایر از دیرباز به هنر صنعت مبل و منبت مشغول بودند.

کاظمی بیان کرد: این هنر نسل به نسل به آینده رسیده و تکامل پیدا کرده است و امروز به هنرمندان ملایری افتخار می کنیم که حافظ آثار، زحمات و نقش آفرینی گذشتگان خود هستند و مبل و منبت این موقعیت را یافته که شاخص های بین المللی را عهده دار و متقاضی این باشد که این آثار به عنوان جهانی معرفی شود.

وی از بازدید بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از این هنر و حرکت رو به پیشرفت هنر منبت از نزدیک ابراز خرسندی کرد و ابراز امیدواری کرد: حاصل بازدید بازرسان این باشد که گزارش خوب آنان به شورای جهانی صنایع دستی مقدمه ای برای ثبت جهانی منبت ملایر باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پارلمان ایران با توجه به اهمیتی که برای صنایع دستی قایل است، سازمان میراث فرهنگی را به عنوان وزارتخانه ارتقا داده است تا وزیر بتواند با اختیارات قانونی بیشتر در حفظ و توسعه صنایع دستی موفق باشد.

کاظمی همچنین از مسوولان میراث فرهنگی در وزارت خانه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان، فعالان بخش مبل و منبت، فرمانداری ملایر و دیگر دست اندرکاران در این زمینه تقدیر کرد.

سه نفر از بازرسان شورای جهانی صنایع دستی امروز /دوشنبه/ برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی منبت وارد ملایر شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.