به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از همدان ؛ صبح امروز کنگره ملی عارف ربانی، حضرت آیت الله شیخ محمد هادی تالهی همدانی، با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و تحقیقات، آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران و جمع کثیری از علماء حوزه های علمیه و مسئولین استانی در همدان با پخش بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دست‌ اندرکاران کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله تالهی، در تاریخ 8 مهر 1398، آغاز شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به برخاستن عرفای بزرگ از منطقه همدان، مرحوم آیت الله تالهی را در ادامه‌ی این سلسله عرفا و از گوهرهای ناشناخته برشمردند و با اشاره به استمرار این روحیه و رشحات عرفانی در جوانان رزمنده همدان همچون شهید چیت‌سازیان، گفتند: در دوران دفاع مقدس، جوانان حزب اللهی و عاشق جبهه با مرحوم آیت الله تالهی مانوس بودند و این از جمله امتیازات آن عالم بزرگوار بود که جوانان از ارتباط با ایشان بهره مند و منور می شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به حضور پر شما عناصر جوان فرهنگی در سراسر کشور، دست اندرکاران این کنگره را به ترویج ذخایر معنوی بزرگان همچون آثار، دروس و نصایح اخلاقی آیت الله تالهی برای تربیت جوانان در صراط مستقیم توصیه کردند و افزودند: تجلیل از این بزرگان تجلیل از دین، اخلاق، عرفان، معنویت و معارف حقیقی الهی است و این کار برای کشور ما لازم است.

در ادامه دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله تالهی را نمونه یک عالم اجتماعی و مردمی دانست که هرگز خود را از ملت و جامعه جدا نکرد.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله تالهی در سلسله معرفتی و اخلاق اسوه و سرآمد بود که باید مورد توجه جوامع علمی قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آیت الله تالهی صدها شاگرد پرورانده و خود و شاگردانش در 150 سال در جهان تشیع مجاهدت بسیار کرده اند، افزود: این علما دغدغه دین داشتند.

صالحی با اشاره به سابقه دیرینه عرفان در بین علمای کشورمان گفت: عرفان اسلامی در 1400 سال شاخه های متعدد داشته و علمای بسیاری در این زمینه ها رشد کرده‌اند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیت الله تالهی را در ارتباط کامل با مردم دانست و گفت: پرورش یافتگان مکتب عرفان و سلوک الهی اخیر همواره در بطن مردم و ملت بوده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: علما پیشتاز حرکت های اجتماعی بودند و آیت الله تالهی نیز هرگز خود را از جامعه جدا ندانست و علاقه مند به انتقال علم و دانش خود به جوانان بود. 

صالحی افزود: همدان سرزمین مفاخر است و عطر ای بزرگان برای همیشه در سپهر  ایران باقی می‌ماند. 

در این همایش از تمبر یادبود و فیلم مستند زندگی آیت الله تالهی، نیز رونمایی شد. 

دست نوشته های آیت الله تألهی، توسط فرزندان ایشان جمع‌آوری و پس از بررسی توسط 30 نفر از طلاب حوزه علمیه قم به صورت 8 کتاب درآمده که امروز از این آثار فاخر رونمایی شد.

المجالس، هزار و یک کلام، ادعیه، ولایت و امامت، معراج و اسرار و زندگینامه آیت‌الله تألهی کتاب‌هایی هستند که از آنها رونمایی شد.

همچنین از نویسندگان مقالات برتر در این کنگره تجلی شد.

لازم به ذکر است، حضرت آیت الله شیخ محمد هادی تألهی همدانی(ره) در سال 1279 شمسی در شهر همدان دیده به جهان گشود، این عالم جلیل القدر در 26 آذر ماه سال 1375 و در سن 96 سالگی بر اثر کهولت سن در این شهر درگذشت، و پیکر مطهر ایشان در باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1313101
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.