رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی کشور گرامیداشت شهید ابراهیم هادی به مدت ۲ روز با حضور ۲۹۸ کشتی‌گیر از سراسر کشور در سالن شهید قاسمی شهر بیرجند استان خراسان جنوبی برگزار شد و همدانی ها موفق به کسب چهار مدال رنگارنگ انفرادی و عنوان پنجم تیمی شدند.

ترکیب تیم همدان در این دوره از مسابقات را در وزن ۵۷ کیلوگرم میثم فیروزآبادی، ۶۱ کیلوگرم سعید انوری، ۶۵ کیلوگرم مرتضی فرزین‌فر، ۷۰ کیلوگرم یوسف کامرانی، ۷۴ کیلوگرم مسعود کمروند، ۷۹ جمال خدابنده‌لو، ۸۶ کیلوگرم فردین قهرمانی، ۹۲ کیلوگرم میثم مصطفی جوکار، ۹۷ کیلوگرم دانیال شریعتی و ۱۳۰ کیلوگرم مهران میرزایی تشکیل دادند.

سعید ابراهیمی نایب قهرمان سابق جهان به عنوان سرمربی و داریوش کمروند و علی‌محمد مالمیر مربیان این تیم بودند.

تیم همدان در این رقابت ها و در چهار وزن به مدال رسید و در ۶ وزن ناکام ماند.

اگرچه کشتی همدان در این ماه های گذشته با مدیریت حمیدرضا یاری توانسته به مراتب بهتر از قبل حرکت کند اما تا رسیدن به فرم مطلوب فاصله دارد.

در رقابت‌های قهرمانی کشور در این سال‌های اخیر همدان همواره در جایگاه های پنجم تا دهمی در نوسان بوده و امسال نیز رتبه پنجمی را در بخش تیمی کسب کرد.

با این حال در انفرادی عملکرد بدی نداشت و ۲ نشان نقره و برنز را به ارمغان آورد.

چهار مدال سهم همدانی‌ها

تیم منتخب همدان در این دوره از مسابقات موفق به کسب چهار مدال رنگارنگ شد.

اگرچه دست همدانی ها از مدال طلا کوتاه ماند اما رسیدن به این چهار مدال هم موفقیت مطلوب برای جامعه کشتی استان به شمار می‌رود.

مسعود کمروند در ۷۴ و میثم مصطفی جوکار در ۹۲ کیلوگرم به نشان نقره و فردین قهرمانی در ۸۶ و دانیال شریعتی نیا در ۹۷ کیلوگرم مدال های برنز را برای استان به ارمغان آوردند.

در واقع کشتی همدان در اوزان سنگین توانست به این مدال های ارزشمند دست یابد تا در مجموع عنوان پنجم تیمی را کسب کند.

هر چند مازندران با ۱۷۰ امتیاز اول و همدان با ۷۰ امتیاز پنجم شد اما برای کشتی استان که در سال های اخیر موفقیت را آنطور که باید لمس نکرده بود، بازگشت خوبی بود.

همدانی ها پس از مازندران، تهران، کرمانشاه و توابع تهران عنوان پنجم تیمی را تصاحب کردند.

با این حال سهم همدان با پیشینه درخشان در کشتی ، عنوان پنجمی نیست و باید با برنامه‌ ریزی بهتر در صف مدعیان نخست قرار بگیرد.

روزگاری استان هایی نظیر تهران، کرمانشاه و توابع تهران تعقیب کننده همدان در قهرمانی کشور بودند اما اکنون گوی سبقت را ربوده‌اند و باید این رویه را تغییر داد.

ناکامی سبک وزن‌ها

کشتی‌گیران اوزان سبک تیم منتخب همدان در این دوره از رقابت ها ناکام ماندند تا همدان رتبه ای بهتر از پنجمی کسب نکند.

در وزن ۵۷ کیلوگرم میثم فیروزآبادی از همدان در وزنی که ۲۹ کشتی‌گیر برای تصاحب مدال نبرد داشتند، حتی در بین ۱۰ کشتی گیر برتر قرار نگرفت.

فیروزآبادی در همان دور اول به خدابخشی عضو سابق تیم ملی نوجوانان برخورد کرد و باخت.

شکست خدابخشی در مراحل بالاتر سبب شد تا فیروزآبادی امکان مسابقه نداشته باشد و کنار رفت.

اما در وزن ۶۱ کیلوگرم نیز امروز براساس قرعه کشی صورت گرفته سعید انوری از همدان با ۳۰ کشتی‌گیر در این وزن قرار گرفتند.

انوری در حالیکه در همان دور نخست مقابل اشکان جعفری از البرز با هفت امتیاز پیش بود، به دلیل ضعف بدنی نتیجه را واگذار کرد و ناکامی این کشتی گیر البرزی در مراحل بالاتر سبب شد تا انوری دومین ناکام کشتی همدان باشد.

در وزن ۶۵ کیلوگرم نیز مرتضی فرزین فر با ۳۲ کشتی گیر هم وزن شد که با اخطار و پوئن به خیرالله قهرمانی نماینده کرمانشاه باخت و سومین حذف شده همدان لقب گرفت.

یوسف کامرانی نماینده کشتی همدان در وزن ۷۰ کیلوگرم نیز عملکرد ضعیفی ارایه کرد و حذف شده زودهنگام این وزن بود.

چهار مدال در ۶ وزن

در وزن ۷۴ کیلوگرم مسعود کمروند نخستین مدال را برای کاروان همدان به ارمغان آورد هر چند انتظار می رفت به نشان طلا دست یابد.

این کشتی گیر مستعد نهاوندی در فینال مقابل سعید داداش پور کشتی گیر کهنه کار تهرانی با نتیجه نزدیک سه بر ۲ شکست خورد تا در حسرت طلا باقی بماند.

کمروند می توانست به طلا برسد اما تجربه داداش پور مانع از این اتفاق مهم شد.

جمال خدابنده لو در وزن ۷۹ کیلوگرم در کشتی سوم خود برابر سجاد غلامی کشتی گیر آزادکار البرز با وجود اینکه می توانست پیروز میدان شود، شکست خورد.

خدابنده لو به تشخیص کادر فنی به یک وزن بالاتر آمد و با وجود اینکه سبک تر از حریفانش بود، به مدال نرسید.

فردین قهرمانی نماینده کشتی همدان در وزن ۸۶ کیلوگرم شگفتی ساز ظاهر شد و تا مرحله نیمه نهایی پیش رفت.

این کشتی گیر همدانی در نیمه نهایی برابر آرش نیرآبادی کشتی‌گیر گلستانی مسابقه را واگذار کرد و در نهایت به مدال برنز رسید.

اما در ۹۲ کیلوگرم بازگشت میثم مصطفی جوکار پس از ماه ها به تصاحب مدال نقره انجامید.

جوکار در فینال این وزن برابر ارشک محبی کشتی گیر جوان و پرقدرت کرمانشاهی ۶ بر ۲ باخت تا به نشان نقره بسنده کند.

جوانی محبی به تجربه جوکار چربید و قهرمان سابق آسیا به طلا نرسید.

دانیال شریعتی نیا در وزن ۹۷ کیلوگرم بازهم نتوانست طلایی شود و این بار برابر محمدحسین محمدیان کشتی گیر با سابقه مازندران تن به شکست داد.

شریعتی نیا در این وزن نیز به نشان برنز رسید تا چهارمین مدال کشتی همدان به ثبت برسد.

مهران میرزایی کشتی گیر سنگین وزن در حد انتظار ظاهر نشد تا کاروان همدان به همان چهار مدال بسنده کند.

میرزایی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم حتی در بین ۱۰ کشتی گیر برتر قرار نگرفت و دستانش از مدال کوتاه ماند.

خوشبین به آینده

رئیس هیات کشتی همدان با ابراز رضایت از نتایج کسب شده، عنوان کرد: به آینده کشتی استان خوشبین هستم.

حمیدرضا یاری افزود: هر چند با ۲ مدال نقره  ۲ نشان برنز به مقام پنجمی دست پیدا کردیم اما جایگاه همدان بیش از این است.

 وی بیان کرد: با این حال باید پس از برگزاری رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی کشور به بررسی نتایج و نیز تدوین برنامه های منظم برای آینده کشتی استان اقدام کنیم.

یاری با اشاره به اینکه توقع از شریعتی نیا و کمروند در قهرمانی کشور بیشتر بود، گفت: نباید این کشتی گیران چندسال در همین سطح باقی بمانند و این مدال های کسب شده آنها جای خوشحالی ندارد.

وی افزود: اگر برای کشتی استان فکر اساسی نکنیم، سال آینده همین جایگاه را خواهیم داشت که مطلوب نیست.

رئیس هیات کشتی همدان با تاکید بر حمایت همه جانبه از این رشته ورزشی گفت: در صورت حمایت های مناسب می توانیم آینده خوبی را برای ورزش کشتی رقم بزنیم.

رضایت مدیرکل ورزش از عملکرد کشتی‌گیران

نتایج کسب شده کشتی همدان با رضایتمندی محسن جهانشیر مدیر کل ورزش و جوانان همدان همراه شده است.

وی در این باره ضمن تقدیر از عملکرد رو به جلو هیات کشتی همدان گفت : کشتی استان به روزهای خوبش نزدیک می شود و مرهون تلاش و برنامه ریزی خوب مجموعه هیات است.

جهانشیر اضافه کرد: کشتی همدان در گذشته افتخارات جهانی و المپیکی را به خود دیده و شاید ضعف مدیریت ها ، بی توجهی و نبود منابع مالی ، این رشته را با روزهای پر افتخار خود فاصله انداخته است.

وی با اشاره به برنامه ریزی ها و اردوهای منسجم در همه رده های کشتی گفت: کشتی پر افتخارترین ورزش استان همدان به شمار می رود.

جهانشیر با اشاره به کسب ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز گفت: این مدال ها نشانگر حرکت رو به جلو و قرار گرفتن کشتی استان بر ریل موفقیت است.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: یقین دارم کشتی استان با تلاش و پیگیری رئیس هیات، مربیان و کشتی‌گیران در آینده ای نه چندان دور به آنچه که استحقاق دارد خواهد رسید.

قانع نباشیم

نتایج به دست آمده در رقابت های قهرمانی کشور هر چند امیدوارکننده اما نباید این تعداد مدال را سقف آرزوهای کشتی استان قرار دهیم.

کشتی همدان سابقه قهرمانی های متعدد در رقابت های کشوری را دارد و سو مدیریت سبب شد در سال‌های اخیر آن طور که باید موفق عمل نکند.

با این حال نباید با ۴ مدال نقره و برنز سطح کشتی همدان را رضایت بخش توصیف کنیم و موجی از پیام های تبریک راه اندازی کنیم.

اگر افق کشتی همدان در رسیدن به سهمیه المپیک ۲۰۲۴ ترسیم شده، باید در هر وزن فقط اول باشیم و قطع به یقین با مدال های نقره و برنز کشوری نمی‌تواند به المپیک رسید.

امیدواریم هیات کشتی همدان این چهار مدال را شروعی امیدوارکننده برای خود قرار دهد نه اینکه روزها و هفته ها غرق در پیام های تبریک باقی بماند و از هدف اصلی خود غافل شود.

۷۵۲۰/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.