همدان استانی با سبقه تاریخی و فرهنگی بسیاری است و آثاری در خود دارد که نظیر آنها را در کمتر کشوری می‌توان دید، یکی از جاذبه‌های تاریخی جالب و موردپسند گردشگران، خانه‌های قدیمی است که به علت کم توجهی مسئولان و گاهی مالکان آن در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، در رابطه با وضعیت فعلی یکی از این خانه‌های تاریخی تحت عنوان «شهبازیان» اظهار کرد: برای جلوگیری از تخریب خانه شهبازیان از مالک، درخواست همکاری برای مرمت این بنا کرده‌ایم.
احمد ترابی بیان کرد: مساحت کل این خانه، یک هزار و ‎ 56 مترمربع است و دسترسی به آن از طریق یک دالان به حیاط اول و به وسیله چند پله سنگی به ساختمان صورت می گیرد.
وی بیان این بنا مربوط به دوره قاجار است، ادامه داد: این بنا دارای دو طبقه بوده و پلان مستطیل شکل اندرونی و بیرونی دارد که یک طبقه آن زیرزمین و طبقه دیگر ساختمان است.
ترابی با اشاره به اینکه این ساختمان دارای تزئینات متعددی از قبیل گچ‌بری‌هایی به اشکال گُل و بوته و آجرکاری هایی از نوع حصیر است، افزود: در بالای در و پنجره بهارخواب تزئینات گلی و در ناحیه طاق‌نماها آجر لعاب دار مشکی کار شده است. تزئینات داخلی بنا نیز شامل گچ‌بری و نقاشی به اشکال گُل و بوته در ناحیه گنبدها و سرستون ها است.
وی با بیان اینکه حفظ و نگهداری خانه های قدیمی با ارزش نیازمند تصمیم گیری های مناسب برای جلوگیری از تخریب آنها است، گفت: خانه های قدیمی استان قابلیت های بسیار زیادی برای جذب گردشگران فرهنگی دارد که باعث رونق این صنعت نیز می‌شود. 
ترابی با یادآوری اینکه خانه شهبازیان، مالک خصوصی دارد، عنوان کرد: این خانه در شهر همدان، ابتدای خیابان بوعلی و انتهای بن بست میرفندرسکی ساخته شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در خصوص مرمت این بنا توضیح داد: از دوره‌ای که بنده در اداره میراث فرهنگی خدمت می‌کنم، هیچ‌گونه عملیات بازسازی و مرمتی در این بنا انجام نشده است.
یک فعال گردشگری در همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: خانه شهبازیان واجد ارزش تاریخی بوده و جزء آثار ملی ثبت شده در سال 80 است.
مریم مقدم با بیان اینکه قسمتی از این خانه آسیب دیده است، خاطرنشان کرد: این خانه همزمان با خانه های صمدی و عمارت سوخته مرمت و بازسازی و رفع خطر شده است.
وی با بیان اینکه اگر خانه‌ای فاقد ارزش باشد، بدون شک از بین خواهد رفت، اظهار کرد: تنها مرمت خانه کافی نیست بلکه باید کاربری آنها تعیین شود تا مورد رسیدگی قرار گرفته و حفظ شده و فراموش نشوند.
وی با اشاره به اینکه خانه ضرابی با معماری شاخص خود مرمت شده اما اکنون خالی از سکنه و بدون کاربری مشخص است، اعلام کرد: خانه های قدیمی استان، به ویژه خانه هایی مانند شهبازیان که در بافت مرکزی شهر قرار دارند، توانایی و پتانسیل تبدیل به موزه های مردم شناسی، کافی شاپ و بوم گردی را دارند.
این فعال گردشگری با انتقاد از بی توجهی مالکان این خانه های تاریخی، تأکید کرد: یکی از دغدغه های اصلی اداره میراث فرهنگی، حفظ و نگهداری خانه های قدیمی است که متأسفانه در اکثر مواقع با سنگ اندازی مالکان کارشان بی ثمر می‌ماند.
مقدم یادآور شد: مالکانی که قصد بهره برداری از این خانه ها را دارند می‌توانند با مراجعه به شرکت های مشاور، در جهت سود بردن از آنها راهنمایی بگیرند.
گزارش از: فاطمه شعبانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.