به گزارش ایرنا، پویش ملی 60 - 30 برای چندمین سال توسط نهادهای مسئول در ستاد نوروزی با هدف تبیین راهکارها و بررسی دلایل بروز و مهمترین مشکلات مربوط به سوانح جاده ای با تمرکز بر فاصله 30 کیلومتری شهرها تشکیل شده تا خطرات و دلایل بروز حوادث در این مناطق را متذکر شود.
مرگ ناشی از سوانح ترافیکی رتبه نخست مرگ و میر ناشی از حوادث غیرعمدی را در کشور تشکیل می دهد؛ بنابراین حوادث ترافیکی به عنوان زنگ خطر جدی برای بخش سلامت و اقتصاد به شمار می رود.
طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی بیشترین فوتی های حوادث ترافیکی مربوط به جاده های برون شهری است و این آمار در نوروز روند افزایشی می یابد و وظیفه فعالان حوزه بهداشت و دست اندرکاران پیشگیری از حوادث را برای کاهش مرگ ها و مصدومان ناشی از حوادث گوشزد می کند.
قربانیان حوادث ترافیکی، بیشتر افراد آسیب پذیر و کودکان هستند و این شامل سرنشینان خودرو، راکبان موتورسیکلت، دوچرخه و عابران پیاده می شود.
طبق آخرین آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 40 درصد مرگ های حوادث ترافیکی در 27 درصد جمعیت که ساکن روستاها هستند روی می دهد و بیشتر قربانیان حوادث را مردان، جوانان، روستانشینان و افراد کم بضاعت تشکیل می دهند؛ بنابراین حوادث یکی از نابرابرترین توزیع های سنی، جنسی و اجتماعی را دارد.
به گفته کارشناسان، بیشتر روستاییان به دلیل محدودیت های مالی از وسایل غیراستاندارد و نامناسب از جمله دوچرخه و موتورسیکلت برای تردد در جاده ها استفاده می کنند بنابراین نمی توانند خودروهای خود را به لوازم ایمنی مجهز کرده و یا قادر نیستند تعمیرات خودرو را در زمان مناسب انجام دهند.
علاوه بر این ساکنان روستاها برای خرید و دریافت خدمات درمانی به شهرها مراجعه می کنند و تردد زیاد آنها در جاده ها از عوامل آسیب پذیری آنها در حوادث ترافیکی است.
رییس پلیس راه استان همدان در این زمینه به ایرنا گفت: بیش از 75 درصد سوانح فوتی و جرحی این استان در شعاع 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد.
سرهنگ رضا عزیزی تردد بالا و مستقر نبودن پاسگاه پلیس راه تا 25 کیلومتری شهرها را از عوامل افزایش سوانح در این فاصله دانست.
وی بیان کرد: زمانی که رانندگان خسته به انتهای مسیر نزدیک می شوند دچار خواب آلودگی شده و قربانی تصادفات می شوند.
رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: جمعیت زیادی از روستانشینان و حاشیه نشینان در فاصله 30 کیلومتری شهرها زندگی و تردد می کنند که بخشی از آنها هنگام تردد از عرض جاده دچار سانحه و مرگ می شوند.
سرهنگ عزیزی اضافه کرد: در عین حال بیشتر کارخانه ها در فاصله ای کمتر از 30 کیلومتری شهرها واقع شده و رانندگان کارخانه ها بدون رعایت قوانین رانندگی از جمله سرعت بالا و نبستن کمربند ایمنی تردد می کنند.
به گفته وی تخلفات رانندگی همواره یکی از علل بروز مشکلات، معضلات و حوادث ترافیکی در همه جوامع بشمار می رود و به تناسب بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جوامع میزان و نوع آنها متفاوت است.
رییس پلیس راه استان همدان گفت: طبق نظر پزشکی قانونی 750 تن در سوانح جاده ای این استان در 11 ماهه سال جاری دچار معلولیت شدند.
سرهنگ عزیزی ادامه داد: سه هزار و 800 تن در سوانح برون شهری این استان در 11 ماهه امسال مجروح و مصدوم شدند که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 20 درصد مجروحان سوانح رانندگی دچار معلولیت و قطع نخاع می شوند.
وی اظهار داشت: در بروز تخلفات رانندگی عوامل محیطی کنترلی، اجرایی و تناسب نداشتن ساختارهای محورهای ارتباطی با تعداد خودروها و واحدهای عبور و مرور نیز موثر هستند.
رییس پلیس راه استان همدان توصیه کرد: هیچگاه هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید و قبل از رانندگی طولانی به میزان کافی استراحت کرده همچنین بعد از هر 2ساعت رانندگی 15 دقیقه استراحت کنید.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: یکی از مهم ترین عوامل حواس پرتی رانندگان استفاده از تلفن همراه است و این کار احتمال وقوع تصادف را تا چند برابر افزایش می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز عامل انسانی را از اصلی ترین علل بروز سوانح رانندگی برشمرد.
دکتر راضیه السادات میرمعینی افزود: بخش عمده ای از علل حوادث ترافیکی، رفتاری است و با اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی تا حدود زیادی این حوادث قابل پیشگیری هستند.
وی رفتارهای رانندگی پرخطر را شایع ترین عامل موثر در تصادفات رانندگی دانست و اضافه کرد: این مساله اهمیت تلاش برای فرهنگ سازی مناسب، اصلاح نگرش ها و باورهای غلط، برنامه ریزی برای ارتقای سواد همگانی و تغییر و اصلاح رفتارهای رانندگی پرخطر در برنامه های کاهش تصادفات را نشان می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: تا وقتی باورهایمان را در زمینه حوادث اصلاح نکنیم همچنان باید شاهد وقوع حوادث خطرناک و از دست دادن افراد بیشتری باشیم.
دکتر میر معینی گفت: رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل، مواد روان گردان و داروهای خواب آور، خطر تصادف و مرگ و آسیب ناشی از آن را افزایش می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مواد روان گردان و داروهای خواب آور موجب کاهش تمرکز و کاهش سرعت واکنش راننده می شود و ادراک خطر او را مختل می کند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.