به گزارش ایرنا محمد کاظمی روز یکشنبه در گردهمایی صنعتگران منبت شهرستان ملایر با موضوع بررسی مشکلات این صنعت تاکید کرد: این کارگروه متشکل از 2 معاون فرمانداری ویژه ملایر و نماینده منبت کاران از شهرهای ملایر، جوکار و روستای دهنو و نقاط مختلف تولید عمده منبت باشد.
وی اظهار داشت: با برگزاری هر 2 هفته یکبار این کارگروه باید بتوانیم موانع و مشکلات شهر ملی منبت را پیگیری و به سمت جهانی شدن این صنعت پیش برویم.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید خریداران مبل و منبت را از خرید تولیدات منبت با دستگاه«سی ان سی» آگاه کنیم ادامه داد: طبق پیشنهاد نماینده منبت کاران ملایر باید مرکزی با عضویت تعدادی از افراد مورد اعتماد راه اندازی و اطلاع رسانی های لازم برای تشخیص خریداران منبت با کار دست و دستگاه «سی ان سی» انجام شود.
کاظمی با بیان اینکه با این اقدام از ورود دستگاه «سی ان سی» می توان جلوگیری کرد خاطرنشان کرد: ملایر به دلیل زحمت منبت کارانش به عنوان شهر ملی منبت معرفی و ثبت شد.
وی گفت: زحمت هنرمندان و منبت کاران که این هنر را از نیاکان و پدران خود به ارث برده اند و با نگهداری و نوآوری آن تاکنون این هنر را به ظهور و بروز رسانده اند، برای ما بسیار حایز اهمیت است.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم با بیان اینکه تاکنون از زحمات منبت کاران تا اندازه ای غفلت کرده ایم تاکید کرد: این گردهمایی باید مبدا یک تحول در رفع مشکلات این هنرمندان باشد.
به گفته وی مشکلات منبت کاران بی ارتباط با مشکلات کشور و تحریم ها نیست و در حال حاضر بخش تولید کشور با مشکل مواجه است .
کاظمی با اشاره به اینکه تحریم ها روی واردات چوب به عنوان مواد اولیه صنعت منبت نیز تاثیرگذار بوده است گفت: با توجه به اینکه واردات چوب در کالاهای گروه یک همچون مواد غذایی و دارویی با ارز 42 هزار ریال جایی ندارد، به دنبال واردات چوب با ارز 80 هزار ریال هستیم.
وی یادآور شد: با پیگیری های مستمر در سطح کشور و وزارتخانه های مرتبط در تلاش هستیم بتوانیم راه حلی برای رفع مشکل تامین مواد اولیه این صنعت و واردات چوب پیدا کنیم.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به پیگیری های لازم برای حل مشکل اخذ تسهیلات و ضمانت نامه های بانکی از طریق صندوق کارآفرینی امید کشور اشاره و بیان کرد: تا اندازه ای مشکل ضمانت نامه های بانکی برای منبت کارانی که قصد ایجاد کارگاه در شهرک صنعتی مبلمان ملایر را دارند، مرتفع شده است.
کاظمی همچنین خواستار همراهی منبت کاران با کارگروه ویژه این صنعت برای جلوگیری از ورود دستگاه «سی ان سی» شد و قول مساعد داد: مشکل بیمه منبت کاران و صنعتگران این رشته صنایع دستی حل شود.
وی اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم مبل و منبت ملایر بلندآوازه تر از همیشه باشد و بزودی شاهد ثبت جهانی این صنعت در ملایر باشیم.
به گزارش ایرنا، شهرستان ملایر در سال 96 به عنوان شهر ملی منبت در فهرست صنایع دستی کشور به ثبت رسید و هم اکنون اقدامات لازم برای ثبت جهانی آن نیز در حال پیگیری است.
این شهرستان دارای بیش از چهار هزار کارگاه شناسنامه دار است که بیش از هشت هزار تن به صورت مستقیم و بیش از 20 هزار تن به صورت غیرمستقیم در این صنعت مشغول فعالیت هستند.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.