حبیب مومیوند روز پنجشنبه در نشست اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی استان همدان افزود: تویسرکان به عنوان مهد طلای سبز شناخته شده است و بخش اعظمی از گردوی کشور در این شهرستان تولید می شود.
وی با بیان اینکه طرح سرشاخه کاری گردوی تویسرکان طرحی بی نظیر در خاورمیانه است که اجرای آن به عنوان نمونه در این شهرستان آغاز شد، گفت: این شهرستان با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شهرستان آزمونه اصلاح باغ های گردو و سرشاخه‌ کاری و پیوند این درختان در کشور برگزیده شده است.
وی با بیان اینکه بر این اساس مقرر شده تا سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و 500 هکتار باغ های گردوی شهرستان تویسرکان در بازه زمانی پنج ساله اصلاح شود، ادامه داد: تویسرکان با برخورداری از هنر مبل و منبت نیز جایگاه ویژه ای در این هنر صنعت دارد.
فرماندار تویسرکان با بیان اینکه با قاطعیت و با استفاده از تمام ظرفیت و توان شخصیت‌ها، نیروهای انسانی و ابزارهای اجرایی و مدیریتی، گردوی تویسرکان را ثبت جهانی می کنیم، افزود: بر اساس آمار رسمی، بیش از چهار هزار و 740 کارگاه مبل و منبت در این شهرستان وجود دارد و با توجه به قدمت بالای این هنر صنعت می بایست عنوان پایتختی صنایع مبل و منبت را نیز دریافت کند.
گفتنی است، تویسرکان با داشتن بیش از پنج هزار و 500 هکتار باغ گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.
بر اساس رویکرد وزارت جهاد کشاورزی، تویسرکان به عنوان شهرستان آزمونه (پایلوت) در زمینه اصلاح باغ های گردو در کشور برگزیده شده و سه هزار هکتار از باغ های گردوی آن در یک بازه زمانی پنج ساله از مراحل سرشاخه کاری و پیوند زنی برخوردار می شوند.
این شهرستان هفت هزار و 600 شاغل در بخش تولید صنایع مبل و منبت دارد و برخی طرح‌ های منبتی آن مانند طرح «گلریز» به صورت انحصاری متعلق به روستای اشترمل این شهرستان است.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.