به گزارش ایرنا، آنهایی که دهه های قبل از پنجاه و شصت و تکیه دادن سر بر روی پای مادر را فراوان تجربه کرده اند بهتر به یاد دارند؛ مادر با مهربانی و عطوفت دخترهایش را بر روی زانو می نشاند و با برشمردن اوصاف آنها با صبر و شکیبایی شروع به کندوکاو موهایشان می کرد.
انگشتان پُرمهر مادر در بین موهای دختر گیسو طلایی جا خوش می کرد و با صبر و حوصله رشته های مو را یک به یک کنار می زد تا شپشی کنار آن لانه نکرده باشد.
پسرها هم از این نوازش بی نصیب نمی مانند اما برای در امان ماندن از این آلودگی پدرخانواده آنها را به زیر تیغ آرایشگر می سپارد تا آنها را از شر شپش رها سازد.
هر چند بزرگترها روشهای تایید نشده دیگری هم نظیر آغشته کردن موهای سر به وازلین و رنگ کردن مو را به عنوان چاره و دوای این آلودگی، تجویز می کردند.
برخی معتقدند که این آلودگی تنها مختص دوران گذشته آن هم به علت نبود گرمابه، مراجعه با تاخیر افراد برای استحمام یا استفاده از «خزینه» است و هم اینک با توسعه بهداشتی این آلودگی کمرنگ شده؛ اما با وجود توسعه روز افزون امکانات بهداشتی و توجه خانواده ها به مسایل بهداشتی همچنان آلودگی شپش در تمامی نقاط جهان شایع است.
وجود آلودگی شپش در گذشته به عنوان یکی از معیارهای نشان دهنده سطح بهداشتی یک جامعه محسوب می شد اما هم اینک این معیار ترازویی برای سنجش سطح بهداشتی و رفاه افراد است.
در این باره رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با بیان اینکه شپس سر بیماری نیست بلکه آلودگی است گفت: شپش سر شایع ترین آلودگی انگلی در جهان است که در بین کودکان شایع تر از افراد بالغ و بین دختران بیش از پسران است.
سید جلال الدین بطحائی افزود: این حشرات کوچک و بدون بال و خونخوار که به تخم آنها «رشک» می گویند برخی مواقع با شوره سر اشتباه گرفته می شوند.
وی با بیان اینکه این آلودگی در تمامی سنین و جوامع فقیر و غنی دیده می شود اظهار داست: شپش سر مختص انسان و قابل انتقال از فرد آلوده به دیگران است و بهترین راهکار پیشگیری رعایت بهداشت فردی است.
کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی استان همدان نیز در این زمینه به ایرنا گفت: با توجه به آغاز فصل سرما شاهد بروز این آلودگی انگلی به خصوص در مدارس ابتدایی و دخترانه هستیم.
مسعود شجاعیان اضافه کرد: در فصل سرما دانش آموزان دختر با لباس گرم، کاپشن، کلاه، مقنعه و چادر در مدارس حضور یافته و پس از حضور در سر کلاس اقدام به قرار دادن لباس های بر روی چوب لباسی و انداختن آنها روی همدیگر می کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان از نقاط مختلف در مدرسه و کلاس حضور می یابند اگر لباس یکی از آنها آلوده به شپش سر باشد هنگام قرار دادن لباس ها بر روی یکدیگر این آلودگی به لباس سپس به سر دیگر افراد منتقل می شود.
کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی استان همدان گفت: انتقال این آلودگی به 2 حالت مستقیم و غیرمستقیم است و در انتقال مستقیم چنانچه یک دانش آموز آلوده به شپش در مجاور دیگر دانش آموز سالم بنشیند در صورت تماس موهای آنها به یکدیگر و عوض کردن تل یک کش سر با یکدیگر، آلودگی انگلی به فرد سالم منتقل می شود.
شجاعیان ادامه داد: انتقال غیرمستقیم آلودگی به علت استفاده فرد سالم از اشیای آلوده به شپش سر نظیر حوله، شانه، بُرس سر، کلاه، روسری، مقنعه، چادر نماز، بالش، لباس خواب و ملحفه اتفاق می افتد یا در صورت جمع آوری وسایل آلوده یاد شده و قرار دادن در کنار دیگر لباس ها این آلودگی منتقل می شود.
وی بیان کرد: در سالن های اجتماعات دارای کمد مشترک، کلاس درس و وسایل نقلیه عمومی نیز احتمال انتقال شپش سر به فرد سالم وجود دارد.
کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی استان همدان اظهار داشت: افراد مبتلا به این آلودگی دچار خارش در موهای پشت سر و بالای گوش شده و به علت خارش شدید موجب بروز زخم و عفونت های ثانویه می شود.
شجاعیان به مراجعه افراد آلوده به شپش سر به پزشک و کارشناسان دوره دیده شد و گفت: برای درمان آلودگی داروهایی پیش بینی شده که نمونه آنها شامپوی «پرمترین» و «لوسیون دایمتیکون» است.
وی افزود: فرد مبتلا به شپش سر ابتدا با استفاده از شامپوی معمولی تمامی سر را شستشو داده سپس موهای خود را نیمه خشک کرده و بر اساس دستورالعمل، تمامی قسمت های موی خود را به شامپوی «پرمترین» آغشته کرده و پس از گذشت 10 دقیقه مجدد موهای خود را می شوید.
کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی استان همدان ادامه داد: بعد از شستشوی کامل با استفاده از یک شانه دنده ریز موهای سر را شانه کرده تا چنانچه «رشک» یا «تخم شپش» بر موهای فرد چسبیده بود با شانه از سر جدا شود.
شجاعیان افزود: پس از درمان دانش آموز مبتلا به این آلودگی باید دیگر افراد خانواده وی نیز معاینه و درمان شوند چراکه احتمال بروز این آلودگی در بین اعضای خانواده یک دانش آموز مبتلا به شپس سر بسیار زیاد است.
وی بر ضرورت رعایت بهداشت فردی تاکید و بیان کرد: مهمترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به شپش سر رعایت بهداشت فردی است در غیراینصورت حتی در صورت مداوا احتمال بازگشت مجدد آلودگی وجود دارد.
کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی استان همدان گفت: مدیر مدارسی که دچار آلودگی به شپش شدند یا والدین دانش آموزان در صورت مشاهده آلودگی ، این موضوع را به مراکز بهداشتی گزارش می کنند.
شجاعیان اضافه کرد: عوامل مراکز بهداشت با مراجعه به مدرسه آلوده اقدام به معاینه دانش آموزان کرده و در صورت تایید وجود آلودگی، اقدامات لازم را برای دانش آموز و خانواده هایشان انجام می دهند.
وی تاکید کرد: افراد مبتلا به شپش سر نگران درمان آلودگی نباشند بلکه پس از درمان رعایت بهداشت فردی را باید مدنظر قرار دهند.
کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی استان همدان گفت: والدین از حضور فرد بیمار در مدرسه جلوگیری نکنند چراکه در صورت رعایت نکات بهداشتی و انجام توصیه های کارشناس مرکز بهداشت این آلودگی در یک روز رفع می شود.
وی درباره استفاده از شیوه های سنتی چرب کردن موهای سر با وازلین و سس مایونز برای درمان آلودگی گفت: ممکن است این شیوه موجب خفه شدن شپش شود یا با آغشته کردن شانه دندان ریز به سرکه و کشیدن بر موی سر شپش رفع شود اما این شیوه ها تاکنون از نظر علمی و مستند ثابت نشده است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.