مسعود شجاعیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پنج هزار و 592 مورد سگ گزیدگی در سال 95 رخ داده که این آمار با روند افزایشی سال گذشته به 6 هزار و 14 مورد رسید.
وی اضافه کرد: بخش عمده حیوان گزیدگی مربوط به سگ با 84.3 درصد سپس گربه با 14.1 درصد است همچنین سایر حیوانات درنده از جمله گرگ و شغال 1.6 درصد سهم دارند
کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به افراد دارنده حیوان خانگی توصیه کرد آنها را شناسنامه دار کرده و واکسن حیوان را به موقع تزریق کنند.
شجاعیان بیان کرد: تزریق به موقع واکسن به حیوانات خانگی به معنای در امان بودن از بیماری هاری نیست بلکه در صورت بروز گزیدگی این طیف افراد نیز باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی ادامه داد: هزینه یک دوره کامل پیشگیری حیوان گزیدگی شامل خرید و تزریق واکسن برای هر فرد 10 میلیون ریال است که این واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می شود.
کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: افراد پنج تا 15 سال بیشترین آسیب دیدگان حیوان گزیدگی هستند که علت آن را می توان ناتوانی آنها برای فرار از دست حیوانات وحشی و کنجکاوی و شیطنت آنها در مواجهه با حیوانات عنوان کرد.
شجاعیان با بیان اینکه بیشتر این آسیب توسط سگ های دارای صاحب صورت می گیرد توضیح داد: در صورت اتلاف و عقیم سازی سگ ها صاحبان آنها گلایه مند و مانع می شوند اما در صورت سگ گزیدگی صاحبان آنها داشتن سگ را انکار می کنند.
وی از شهروندان خواست در صورت بروز حیوان گزیدگی ابتدا آن را با آب و صابون شسته سپس بدون اتلاف وقت به مرکز درمانی مراجعه کنند چراکه با شستشو می توان 50 درصد اثر بیماری را کاهش داد.
کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: حضور گله ای سگ های ولگرد در داخل شهر شایسته نیست.
شجاعی افزود: حضور سگ در نقاط گردشگری موجب کاهش حضور و ماندگاری مسافران و گردشگران حتی در نقاط زیبا و تاریخی می شود.
پنج ماهه ابتدایی امسال 2 هزار و 600 تن در این استان مورد گزش سگ قرار گرفتند که 80 درصد مصدومان مرد و 20 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.
همدان فاقد پناهگاهی برای حیوانات است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.